• 0

aansprakelijkheid bestuurder BV in VOF?

beste,

ik ben min of meer nieuw hier , heb al vele posten gelezen , en ontzettend veel informatie hier vandaan gehaald.

erg leerzaam , ben geen ondernemer , wellicht in de toekomst.

maar wel heel erg geïnteresseerd in de diverse onderwerpen die je hier op het forum voorbij ziet komen.

 

ik heb een vraag , min of meer hypothetisch.

 

stel je hebt een bedrijf , een VOF.

die word bestuurd door 2 BV's.

de BV's hebben een DGA.

 

als er dingen mis gaan , en er komt een faillissement , dan worden de BV's aansprakelijk gesteld.

maar "normaal gesproken" niet de natuurlijke personen , de DGA's , toch?

een hoop dingen heb ik hierover al gelezen , maar 1 vraag krijg ik niet beantwoord.

 

Stel er is een grote belasting schuld , bij faillissement zal de fiscus aansturen op wanbestuur en de natuurlijke personen aansprakelijk proberen te stellen , mits er geen betalingsonmacht is aangevraagd.

 

Stel er zijn twijfelachtige dingen in de boekhouding , bijvoorbeeld onevenredige onttrekkingen van middelen uit het bedrijf , dan zou een curator of schuldeiser wellicht een aanklacht tot wanbestuur kunnen indienen.

Als de ene vennoot dit gedaan heeft en de ander niet , maar er wel van wist en geen echte actie ondernomen heeft , dan kan de aansprakelijkheid voor beide natuurlijke personen gelden? toch?

 

Als de jaarstukken niet op tijd gepubliceerd worden , kan dit ook als wanbestuur gezien worden.

Ik meen te weten dat een VOF geen plicht heeft tot het publiceren van jaarstukken?

Stel de ene BV publiceert netjes op tijd de jaarstukken , en de ander niet , dan loopt diegene het risico dat dat gezien word als wanbestuur?

met als gevolg wellicht aansprakelijkheid van de natuurlijke persoon , maar geld dan hetzelfde als hierboven , dat de natuurlijke persoon van de andere BV ook aansprakelijk gesteld kan worden?

lijkt me toch dat deze plicht in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid is , en derhalve niet de andere partij aangerekend kan worden?

 

alvast bedankt voor de reacties..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na modoverleg is dit topic opengesteld. De vraag is niet hypothetisch, maar voor iemand uit de persoonlijke omgeving van TS. Iemand met een algemeen advies of antwoorden op de aansprakelijkheidsvragen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een vraag, maar het zijn er duidelijk meer. Het zijn vragen waarin de context van doorslaggevende betekenis kan zijn. Toch zal ik per vraagteken een antwoord proberen te geven.

 

als er dingen mis gaan , en er komt een faillissement , dan worden de BV's aansprakelijk gesteld.

maar "normaal gesproken" niet de natuurlijke personen , de DGA's , toch?

Klopt, alleen als er bestuurdersaansprakelijkheid kan worden aangetoond of anderszins een onrechtmatigheid waaruit aansprakelijkheid kan worden afgeleid.

 

Stel er zijn twijfelachtige dingen in de boekhouding , bijvoorbeeld onevenredige onttrekkingen van middelen uit het bedrijf , dan zou een curator of schuldeiser wellicht een aanklacht tot wanbestuur kunnen indienen.

Als de ene vennoot dit gedaan heeft en de ander niet , maar er wel van wist en geen echte actie ondernomen heeft , dan kan de aansprakelijkheid voor beide natuurlijke personen gelden? toch?

De aansprakelijkheid is hoofdelijk, dus voor beide bestuurders. Disculpatie is (bijna) niet mogelijk. Soms kan er wel een regresvordering ontstaan op de andere bestuurder, voor wat het waard is.

 

Als de jaarstukken niet op tijd gepubliceerd worden , kan dit ook als wanbestuur gezien worden.

Ik meen te weten dat een VOF geen plicht heeft tot het publiceren van jaarstukken?

Klopt.

 

Stel de ene BV publiceert netjes op tijd de jaarstukken , en de ander niet , dan loopt diegene het risico dat dat gezien word als wanbestuur?

Klopt.

 

met als gevolg wellicht aansprakelijkheid van de natuurlijke persoon , maar geld dan hetzelfde als hierboven , dat de natuurlijke persoon van de andere BV ook aansprakelijk gesteld kan worden?

Nee, want het gaat om een andere BV.

 

lijkt me toch dat deze plicht in eerste instantie je eigen verantwoordelijkheid is , en derhalve niet de andere partij aangerekend kan worden?

In dit geval wel. Vergeet echter niet dat aansprakelijkheid van rechtswege kan ontstaan en het daarbij niet van belang is wiens verantwoordelijkheid het is.

 

Zonder een specifieke vraag te beantwoorden moet in jouw geval elke vraag bekeken worden vanaf het niveau waarop het zich afspeelt. De VOF, de BV of de andere BV. Aansprakelijkheid van de VOF heeft betrekking op beide BV's. Onrechtmatigheden in de VOF kunnen ook de natuurlijke personen betreffen die ze hebben begaan.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ido,

 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord , ik had dit zo opgesteld om aan te geven dat een aantal zaken al uitgezocht zijn , daarbij is het fijn om te merken dat deze stellingen onderschreven worden.

Had toevallig vanmiddag via via contact gehad met een (bedrijfs) jurist , en die kwam ook wel tot eenzelfde conclusie.

Mooi om via deze weg het een en ander te kunnen staven en andere meningen te "horen"

In probleem situaties is het voor mij in ieder geval wenselijk om zoveel mogelijk meningen en adviezen te krijgen.

 

Geweldig forum...

Link naar reactie
  • 1

stel je hebt een bedrijf , een VOF.

die word bestuurd door 2 BV's.

de BV's hebben een DGA.

...

Stel er is een grote belasting schuld , ... , mits er geen betalingsonmacht is aangevraagd.

Vergeef mij deze kick, zo af en toe word je eens ergens op gewezen en dan ontstaat toch de neiging om eens verder te kijken.

 

Mededeling betalingsonmacht vindt plaats in het kader van art. 36 Invorderingswet. Dit artikel ziet op lichamen met rechtspersoonlijkheid die aan vennootschapsbelasting zijn onderworpen. De VOF valt hier niet onder, ook niet als de resultaten van de VOF aan vennootschapsbelasting zijn onderworpen (omdat de vennoten dat, zoals hier, zijn). Art. 36 kan dus niet worden toegepast, zodat betalingsonmacht niet kan worden gemeld (maar niet-melden op zich dus ook geen gevolgen kan hebben).

 

Blijft over art. 33 Invorderingswet. Op grond van dat artikel is hoofdelijk aansprakelijk voor de rijksbelastingen de bestuurder van een lichaam zonder rechtspersoonlijkheid. Onder lichaam wordt in dit verband mede verstaan de VOF en onder bestuurder de volledig aansprakelijke vennoot. Nu zou je kunnen denken: dat is dubbelop, want de BV's zijn als vennoot toch al hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VOF en dus ook voor de belastingschulden van de VOF. Maar nu komt het: Als de bestuurder (de BV) van een lichaam (de VOF) zelf een lichaam is (en dat is zo, want een BV is een lichaam), dan wordt onder bestuurder mede verstaan de bestuurder van het laatstbedoelde lichaam.

 

Mijn conclusie (die overigens gedeeld wordt door de Belastingdienst) is dan ook dat de DGA hoofdelijk aansprakelijk is voor de belastingschulden van de VOF, zoals loonbelasting en omzetbelasting. Tenzij hij bewijst (en dat is vrij lastig) dat het niet aan hem te wijten is dat de belasting niet is voldaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.