• 0

Aandelen voor nieuwe bestuursleden

We zijn inmiddels ons bedrijf dermate aan het uitbreiden. Begin 2012 zullen er een tweetal nieuwe/extra bestuursleden starten. Deze bestuursleden zullen een aandelenpakket ontvangen. Echter, deze krijgen ze niet zomaar.

 

- Een bepaald percentage krijgen ze pas indien een bepaalde target behaald wordt qua omzet/winst

- Een ander percentage ontvangt men indien ze na twee jaar nog in dienst zijn

 

Aangezien dit voor ons nieuw is, is dit een gangbare manier, denken wij te moeilijk, of moeten het opties worden. Deze regelingen worden in de arbeidsovereenkomst opgenomen.

 

Indien van belang om te weten: het is een werk bv met daarboven een holding. De holding is grotendeels eigenaar van de werk bv. De twee nieuwe bestuursleden ontvangen een aandelenpercentage van de werk bv.

 

Ik zie jullie feedback graag tegemoet.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Op zich is op deze wijze mensen aan je BV binden niet vreemd. Houd er echter wel rekening mee dat als je de aandelen enkel toekent op basis van tijdsverloop en omzettargets, dat de belastingdienst de verkrijging van de aandelen zal aanmerken als een (in box 1 belastbare) beloning voor geleverde arbeid.

 

Eventueel kun je inderdaad met opties werken, maar de uitwerking daarvan is nogal fiscaal complex.

Ik zou hier niet zelf mee gaan sleutelen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Het box 1 verhaal is helemaal helder en een punt dat we al constateerden. Het zou daarom wenselijk zijn dat iedere bestuurder zijn eigen beheermaatschappij bv heeft. Dan kan deze beheer bv de aandelen aanhouden en zij kunnen zelf een factuur sturen vwb hun management fee. Corrigeer me als ik iets fout zeg.

 

Echter, is het ook mogelijk dat beide bestuursleden in de holding erbij zitten. Holding blijft hierdoor 100% eigenaar van de werk bv. Aangezien we sowieso niet in loondienst zitten zullen de bestuursleden vanuit de gezamenlijke holding een management fee ontvangen die bij de werk bv 'gehaald' wordt. Is dit een geldige manier of haal ik dingen door elkaar en mag dit helemaal niet.

 

Nadeel van deze optie is wel dat eventuele nieuwe werk bv's een probleem opleverd aangezien de nieuwe bestuursleden daar wel een gelijkwaardig deel zullen ontvangen aangezien men daar vanaf het begin bij betrokken is. Of is hier iets voor te bedenken.....tussenholding.....?

 

Alle feedback is welkom. Ik wil zoveel mogelijk voorkomen om complexe constructies op te zetten. Ik wil het voor ieder transparant en eerlijk houden en zo ook de kosten.

Link naar reactie
  • 0

Het box 1 verhaal is helemaal helder en een punt dat we al constateerden. Het zou daarom wenselijk zijn dat iedere bestuurder zijn eigen beheermaatschappij bv heeft. Dan kan deze beheer bv de aandelen aanhouden en zij kunnen zelf een factuur sturen vwb hun management fee. Corrigeer me als ik iets fout zeg.

 

Blijkbaar nog niet helemaal duidelijk ;)

 

Een eigen holding BV lost niets op m.b.t. dit risico. De fiscus kijkt gewoon door de holding heen en constateert dat de DGA via zijn holding een belang heeft gekregen in een werk BV gebaseerd op geleverde arbeid. Nog steeds een box 1 probleem voor die DGA!

 

Hoe je dit het beste kunt aanpakken, kan ik zo niet zeggen. Je bericht hierboven vanaf het woord "echter" kan ik niet volgen. T.a.v. de box 1 problematiek verandert er niets, maar hoe je het anders wilt doen en zou kunnen doen, is advies gestoeld op vereiste dossierkennis.

 

Begrijp me goed, je kunt dit een keer helemaal verkeerd doen en heel goedkoop bij aanvang en superduur naar de fiscus toe, maar je kunt ook investeren in goed advies en het in een keer goed doen. De mogelijkheid om de aandelen in optie uit te geven is zeker het onderzoek waard.

 

Maar ik preek niet voor eigen parochie, dus zoek een fiscalist in de buurt en vraag vooral naar zijn ervaring met optieconstructies op aandelen in een BV.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip Joost. Ik heb gelukkig al een afspraak staan maar wil alvast wat advies inwinnen om in dit gesprek mee te nemen.

 

De uitkomst zal ik in dit topic posten zodra ik meer weet. Mochten er in de tussentijd experts zijn die hun advies kwijt willen. Alles is welkom.

Link naar reactie
  • 0

Overweeg ook eens een (gedeeltelijke) certificering van aandelen. Dat bespaart je een hoop gerommel met zeggenschap. De nieuwe directeuren krijgen dan wel een financieel belang, maar geen stem in de aandeelhoudersvergaderingen.

 

Certificaten hoef je ook niet bij notariele akte over te dragen. Of dat wenselijk is is een tweede, vooral als je een aantal jaren verder bent en de administratie niet zuiver is geweest.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.