• 0

Hoe om te gaan met aanbetalingen?

Hallo,

 

Ik heb een vraag hoe er belastingtechnisch omgegaan wordt met een aanbetaling voor een bedrijfsmiddel. In dit geval gaat het om https://www.teslamotors.com/nl_NL/own?model=ms

 

Geldt dit als vermogen waar je inkomstenbelasting over moet betalen? Hoe wordt er uiteindelijk omgegaan als ik het product volgend jaar koop? Stel de auto kost 100.000 euro en ik heb dit jaar een betaling van 30.000 euro gedaan, hoe wordt hiermee omgegaan?

 

Dit is redelijk onduidelijk voor mij misschien dat iemand hier wat kan verhelderen :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus,

 

- je hebt een auto besteld en bent dus de verplichting aangegaan om de auto af te nemen.

- je hebt van de 100.000 verkoopprijs 30.000 euro betaald

- de auto is nog niet geleverd.

 

Als ondernemer betaal je inkomstenbelasting over je winst, ik zie niet op welk punt er hier winst verdiend wordt.

Kun je je vraag specificeren?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ronald

 

Ik neem aan dat je op box 3 doelt. De aanbetaling vermindert je bezit in box 3 sowieso. Het enkele aangaan van de koop van een Tesla voor 100K betekent een schuld in box 3. Totaal heb je immers een verplichting op je genomen van 100K. Dus ja, die 100K drukt je vermogen in box 3 volledig.

 

MAAR, je bent ondernemer. Is het ook de bedoeling dat je de auto op de (IB) balans zet? Als dat het geval is, dan heb je dus in box 1 een verplichting van 100K. Er staat dan eind 2011 een schuld op je balans. Dus dan geen box 3 voordeel.

 

TENZIJ, je vanuit privé 100K stort in je onderneming om de koop te kunnen aangaan. Dan verdwijnt 100K van box 3 naar box 1 (als privé storting) en heb je wel box 3 voordeel.

 

Oftewel: hoe ga je de Tesla kopen? Met privé vermogen, zakelijk vermogen, financial lease of operational lease?

Heb je toevallig een BV of gaat het inderdaad om een eenmanszaak?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.