• 0

De baas aandeelhouder of ik?

Op dit moment werk ik bij een consultancybedrijf (merkstrategie en ontwerp) in het buitenland. Mijn baas heeft me een genereus aanbod gedaan: Hij wil me de mogelijkheid geven om een in Nederland een BV met dezelfde naam en hetzelfde concept te beginnen. Risico wil hij lopen voor een bepaald maximumbedrag (ongeveer €100000), zijn geld terugkrijgen wil hij graag, maar winst maken interesseert hem niet, hij wil slechts facilitator zijn in de ontwikkeling van anderen (dat vind ik wel een mooie filosofie).

 

Er lijken twee mogelijkheden te zijn:

 

Hij wil investeren in de BV, die vervolgens eigendom van zijn NV (SA) wordt: Over een jaar of twee jaar wil hij het me dan als het goed loopt tegen een redelijke prijs aanbieden, ik loop geen risico.

 

Ik kan ook zelf aandeelhouder worden en een fikse lening van de NV krijgen (die €100000). Echter: De €18000 die je moet storten voor het hebben van een BV heb ik niet. Integendeel: ik ben jong, ga net beginnen en heb een studieschuld (+/- €10000) en een banklening van €5000.

 

Ik heb veel vertrouwen in het bedrijf, in het thuisland is de groei erg snel gegaan. Ik besef echter heel goed dat er risico's zijn.

 

1: Wie zou wat doen in mijn situatie: 'Zorg dat je die €18000' krijgt of: 'Begin lekker zonder risico en kijk volgend jaar of je bedrijf je het geld waar is', of misschien is er een andere oplossing. Jullie kennen de situatie natuurlijk niet helemaal, maar brand maar los!

 

2: Misschien moet ik nog wat meer vertellen voor een gedegen advies, maar; zouden er banken die mij persoonlijk die €18000 willen lenen, in de wetenschap dat mijn baas de BV ook flink wil meehelpen. Hierbij zij aangetekend dat ik het moet hebben van 3 of 4 grote klanten per jaar en van het feit of ik die weet te strikken of niet (omzetprognoses in businessplan zijn dus lastig).

 

3: Ik wil veel blijven samenwerken met het bedrijf van mijn baas, hij gaat investeren / uitlenen: Hebben jullie tips over dingen waar ik sowieso afspraken met hem over moet maken?

 

Alvast dank voor elk antwoord / advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben jong, ga net beginnen en heb een studieschuld (+/- €10000) en een banklening van €5000.

 

Dat lijkt me nogal een minpunt in een markt waar je persoonlijke reputatie zwaarder weegt dan in het buitenland met succes beproefde methoden. Heeft jouw buitenlandse baas/investeerder klanten die in Nederland support behoeven? Is de reputatie die in dat buitenland verworven is relevant voor Nederland? En hoe lang heb je al voor hem gewerkt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie:

 

Je bedoelt dat dit een minpunt is bij het aanvragen van een financiering?

 

Er zijn geen lopende 'accounts' van mijn baas in Nederland, ik moet dus zelf op zoek gaan naar nieuwe klanten. Het winnen van klanten gaat hier (in het buitenland) echter zeer voorspoedig, omdat we goede referenties hebben (bedrijven die zeer tevreden zijn over de ontwerpen en oplossingen).

 

De ervaring in het thuisland is in zoverre relevant: De designafdeling neemt ook alle designs die voor mijn klanten moeten worden gemaakt in handen, ik kan dus werk dat we voor andere klanten hebben gemaakt laten zien. Verder kan ik refereren aan de adviezen met betrekking tot merkstrategie en verandermanagement die we hier aan internationale bedrijven hebben gegeven. De ontwerpen (huisstijlen enz.) zijn geen doel op zich, maar zijn vaak onderdeel van het strategische advies. Met betrekking tot die adviezen zijn de ervaringen met internationale klanten zeker relevant.

 

Mijn ervaring? Mijn studie bedrijfskunde rond ik binnenkort af, mijn scriptie heb ik binnen dit bedrijf geschreven, ik weet dus veel van onze 'core-business' af. Verder heb ik in het halve jaar hier (dat wordt nog een half jaar meer) ervaring met advisering in de praktijk opgedaan.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt dat dit een minpunt is bij het aanvragen van een financiering?

 

Nee, ik bedoel bij je acquisitie. Eerste vraag is: wie is u? En daarna: waarom stuurt deze in het buitenland bekende (?) agency een net afgestudeerde consultant naar Nederland?

 

Waarom doe je het niet samen met iemand die een gevestigde reputatie heeft? Er vallen nu heel wat koppen in de adviesmarkt, want de spoeling is de afgelopen jaren dunner geworden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als u met het eerste een naam bedoelt: Ik wil niet graag dat mijn naam aan de gegeven informatie wordt gekoppeld. Daar is niets mysterieus aan, ik hoop dat u dat begrijpt. Ik hoop gewoon wat inzichten te krijgen van mensen die meer van het ondernemerschap afweten dan ik en wel voornamelijk wat meningen over de aangesneden onderwerpen.

 

Het bedrijf waarvoor ik werk is niet erg bekend (Ogilvy, Lost Boys of Interbrand zou me waarschijnlijk deze kans niet geven), er werken op dit moment 8 mensen. Met het bedrijf heb ik contact opgenomen vanwege een afstudeerstage. Met mijn collega's en vooral mijn baas klikt het goed, hij heeft vertrouwen in mijn capaciteiten. Ondanks zijn volledige inzet is dit voor hem meer om te kijken of dit werkt. Hij wil zijn vertrouwen in mij stellen en mij de kans geven een bedrijf op te bouwen. Dat ik toevallig jong en niet erg ervaren ben is voor hem geen overweging. Integendeel: hij wil de ontwikkeling van zijn personeel stimuleren. Dat betekent niet dat dit alleen om persoonlijke ontwikkeling gaat. We geloven allebei in de adviezen die we bedrijven kunnen geven en de potentie die onze methode heeft. In land waar het moederbedrijf is gevestig is ook een enorme teruggang in de consultancymarkt geweest: dit bedrijf heeft het echter buitengewoon goed gedaan.

 

Dit over de achtergrond. Over mijn vragen (en uw antwoord), de mogelijkheid om met een ervaner partner in zee te gaan kan ik overwegen. Misschien heb ik dat nog niet gedaan, omdat ik dit graag op eigen kracht wil laten slagen en dat niet aan het handje van iemand anders wil doen. Desondanks: ik moet hier nog maar eens over nadenken.

 

Over mijn andere vragen: kunt u mij met meer raad terzijde staan?

 

Mijn vriendelijke groet, ik hoop op uw antwoorden en op die van anderen!

 

Link naar reactie
  • 0

Als u met het eerste een naam bedoelt: Ik wil niet graag dat mijn naam aan de gegeven informatie wordt gekoppeld.

 

Nee, je hoeft je naam niet hier te vermelden. Ik beschrijf slechts de reactie die je krijgt als je gaat acquireren. Straks vertegenwoordig je namelijk op de nederlandse markt Brand X Consultants die zeer succesvol zijn in (ik noem maar wat) Oostenrijk en dan wil je klanten werven. Die vragen: "Wie is u eigenlijk? Waarom stuurt Brand X Consultants een net afgestudeerde adviseur op ons dak?"

 

Je begint kortom met een handicap, namelijk dat senior advies niet van een junior consultant verwacht wordt. Vandaar ook de suggestie om een ervaren adviseur bij je plannetje te betrekken. Als je dat goed doet, loopt die senior aan jouw handje en niet andersom. Dat Brand X Consultants onbekend is, geeft je trouwens een dubbele handicap. Dus je krijgt aan je eigen positionering al meteen een flinke klus.

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer je baas inderdaad de ontwikkeling van jou hoog in het vaandel heeft staan dan heeft hij er beslist begrip voor als jij het risico beperkt wil houden.

 

De twee handicaps die Twalevel aangeeft zijn er wel twee van formaat die de nodige energie zullen gaan vergen. Als je dan ook nog de DGA bent dan komt er nog meer op je af. Kijk rustig de kat uit de boom, leer je baas beter kennen en kijk of het concept hier op een constructieve aanslaat. Wanneer hij je nu wil helpen met investeren dan zal hij dat straks ook nog wel willen. Desnoods kun je schriftelijk het een en ander vastleggen. In de tussentijd kun je vallen en opstaan, veel praktijkervaring opdoen en kijken in hoeverre de filantropische instelling van je baas over een jaar of twee nog hetzelfde is. :D

 

Veel succes met je keuze!!

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel! Het is waar. Het is een uitdaging van formaat. Dat is dan ook de reden dat ik verschrikkelijk veel zin heb om te beginnen. Er is altijd risico, maar ik heb veel vertrouwen in mijn eigen kracht en in de kracht van onze aanpak en denkwijze. Dit betekent dus niet dat ik jullie opmerkingen naast me neerleg, voor die opmerkingen ben ik hier juist gekomen.

 

Los van de motivatie van mijn baas: Hij stelt voor om beide 50% van de aandelen aan te kopen en het bedrijf verder met een lening van zijn NV te financieren.

 

Zijn er dingen die ik volgens jullie in ieder geval niet vergeten moet op papier te zetten. Verder: voor juridisch en financieel advies en administratie: een grotere (en duurdere) accountant nemen, of kan een klein kantoor me net zo goed bijstaan (een internationale kant zit er bijna niet aan het verhaal)?

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Verder: voor juridisch en financieel advies en administratie: een grotere (en duurdere) accountant nemen, of kan een klein kantoor me net zo goed bijstaan (een internationale kant zit er bijna niet aan het verhaal)?

Ik zou gaan voor een wat kleiner gevestigd kantoor wat bij je in de buurt zit. Deze kantoren zijn wat persoonlijker, goedkoper en vaak ook geduldiger bij het begeleiden van een starter.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Egbert, ik zal eens bij vrienden informeren naar goede kantoren. Je weet met kleinere kantoren minder goed wat je aan de haak hebt.

 

TwaLevel; ik had je inderdaad verkeerd begrepen en vroeg me al af wat jou de antwoorden op die twee vragen zouden uitmaken.

 

Dat clienten zulke vragen gaan stellen begrijp ik natuurlijk wel.

We worden gewoon een nieuw Nederlands consultancybedrijf, we kunnen goed uitleggen wat we doen. Dat er backup vanuit de buitenlandse aandeelhouder is, kan alleen maar positief zijn. Bovendien kunnen we ervaringen en ontwerpen overleggen: er is dus al een basis.

 

Verder: waarom een 23-jarige consultant? Ik weet veel van mijn vak, heb er zelfs onderzoek naar gedaan. Ik leg de methode en denkwijze uit en vertel: dit kan IK voor u doen. Dat laatste wil ik uitstralen, want ik geloof er ook in. Ik ben eigenlijk niet zo bang voor zulke reacties. Kom ik het wel tien keer tegen, dan zit ik de elfde keer bij iemand die er geen punt van maakt (of de 101e).

 

Het is een uitdaging van formaat, maar dit is waar ik verstand van heb, van de andere dingen (financiering, eigendom, juridische aspecten) wil ik nog zo veel mogelijk horen voordat ik start.

 

Groeten, UCYB

Link naar reactie
  • 0

 

Om te voorkomen dat de BV in de toekomst in een padstelling raakt, is het verstandig om bijvoorbeeld 2% van de aandelen onder te brengen bij een derde partij. Deze derde partij brengt louter bij een padstelling de beslissende stem.

 

Het lijkt me raadzaam dat je gebruikt maakt van het gratis notarisuurtje zodat je je goed kunt laten informeren over de statuten, wat je allemaal vast kunt leggen en hoe het verder allemaal in z'n werk gaat.

 

Daarnaast zijn de voorwaarden waaronder de NV de lening gaat verstrekken heel erg belangrijk. Moet je er prive voor mee tekenen, wat verlangt de NV als zekerheid en dergelijke. Laat het in ieder geval door een deskundige beoordelen zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

 

Groeten

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk, daarom vind ik higherlevel nu zo'n goed platform. Anderen weten vaak meer dan jij.. of ze denken gewoon simpelweg aan wat kleine maar belangrijke dingen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

 

Je noemt drie nuttige punten. Ook de opmerkingen van anderen hebben me geholpen. Morgenochtend ga ik afspraken maken. Dan is het nog lang niet klaar, maar ik laat wel weten hoe het loopt, misschien zijn er zelfs nieuwe vragen.

 

Egbert: ik heb vandaag al een goed gesprek gehad met een kleine accountant en die gaat het worden.

 

Nuttig allemaal.

 

Groeten, UCYB.

Link naar reactie
  • 0

 

Tussen al die reclamebureautjes, pr-adviseurs en bijklussende management consultants is best plek voor een jong adviesbureau met een onderscheidende aanpak. Consult, Scan, Brand Capital, Science & Strategy, VODW en de Positioneringsgroep hebben het rijk niet alleen. Het is een fascinerend vak en een leuke markt, dus ik wens je veel succes. Geef even een seintje als je daadwerkelijk begint!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal. Ik heb met mijn nu nog baas overlegd, we weten hoe we het willen doen. Op 1 januari start het nieuwe bedrijf. Voor die tijd heb ik nog heel wat voor te bereiden, er moet straks een mooi bedrijf staan.Groeten, UCYB

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.