• 0

Aansprakelijkheid in voorwaarden afdekken

Beste forumlezers,

 

Ik haal mijn producten uit China en heb een vraag over aansprakelijkheid.

 

- Wat als (in het ergste geval) iemand ziek wordt van het drinken van mijn thee: kan ik dit afdekken/aansprakelijkheid verleggen naar de leverancier?

 

Ik had begrepen dat dit particulier niet kan, maar bij levering aan B2B wel. Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
kan ik dit afdekken

Het is verzekerbaar.

 

aansprakelijkheid verleggen naar de leverancier?

Als de leverancier in de EU gevestigd is wel. Is de leverancier buiten de EU gevestigd en importeer jij zelf de goederen naar de EU dan kun je niet verleggen. Je hebt wel een verhaalsrecht bij schade, maar als importeur ben jij de aansprakelijke partij

 

Ik had begrepen dat dit particulier niet kan, maar bij levering aan B2B wel.

Ook particulieren mag je bij productaansprakelijkheid doorverwijzen naar de importeur binnen de EU. Uit service-overwegingen is het meestal verstandig om particulieren hier wel nader van dienst mee te zijn, m.a.w. hulp bij indienen schadeclaims. Maar dat geldt eigenlijk ook voor je B2B relaties.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Kan ik hieruit opmaken dat het weinig zin heeft de aansprakelijkheid op te nemen in de algemene voorwaarden?

Het heeft weinig zin om aansprakelijkheid af te wijzen, is dwingend recht, dus zo'n bepaling is onzinnig en niet echt reclame voor je bedrijf en product ook IMHO.

Maar het is wel verstandig om aansprakelijkheid duidelijk af te bakenen (alleen directe aansprakelijkheid, geen gevolgschade) en "spelregels" te vermelden voor het claimen daarvan (bijvoorbeeld: tijdig melden, waar melden, hoe melden) . Doe het opstellen van algemene voorwaarden of delen daarvan vooral niet zelf, laat het over aan een ter zake kundige bedrijfsjurist of advocaat.

 

Ik heb nu een productaansprakelijkheid verzekering lopen.

Better safe than sorry, dus dat is in ieder geval geregeld

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.