Momenteel keert de economische wal het schip, 2005 biedt een somber perspectief, om Nederland draaiende te houden komen er tig maatregelen op gebied van arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheden. Niemand in de maatschappij die dergelijke maatregelen toejuicht, liever ziet men een nieuw economisch wonder om het bestel te handhaven. De discussies en plannen over innovatie en kenniseconomie worden aangevoerd als economische wondermiddelen, de innovatiestrategie zal op korte termijn geen economische vruchten afwerpen. Om op korte termijn de economische performance te verbeteren kan Nederland zich ontwikkelen tot de beste van de klas op een bepaald gebied: de logistieke dienstverlening is zo'n sector waar Nederland snel in uit kan munten.
Nederland beschikt nog altijd over een relatief sterke infrastructuur en geografische positie, versterken van de infrastructuur dankzij massa-investeringen kan Nederland tot de beste van Europa maken . Indien Nederland zich op het gebied van infrastructuur als beste van de Europese klas ontpopt is in het globalisatieproces de positie van Nederland als distributieland zeker gesteld.
Door globalisering - momenteel in de hoogste versnelling- centraliseren bedrijven zich op die plaatsen waar het gehele spectrum aan randvoorwaarden optimaal ingevuld wordt. De randvoorwaarden zijn algemeen geldend per sector, zo stelt ICT bijvoorbeeld eisen aan breedbandvoorzieningen en opleidingsniveau, de logistiek aan geografische positie en infrastructuur.
Zo zie je in de praktische uitwerking centralisatie van ICT in Azie en Oost-Europa, Belgie de bierfabrieken en Duitsland ..is net zoals Nederland voorlopig nogal wazig in zijn economische bestemming.
Om Nederland een duidelijk herkenbaar imago te geven, een economische identiteit, kunnen overheid, bedrijfsleven en private investeerders de economie binnen korte tijd uit het slop trekken met massa-investeringen in de infrastructuur. Het bevorderen van private financieringen in tolwegen, het zonder gemor afronden van de betuwelijn en bouwen van een nieuw vliegveld zal ervoor zorgen dat de logistieke centra zoals Rotterdam en Venlo de beste van Europa zijn. Vooral de private financiers staan in de rij, stel je voor: de overheid kan investeren, niet door de ouderwetse weg van staatsschuld verhoging, maar door private financiers fiscale voordelen te geven bij infrastructuur investeringen!
Door een Europees ongekende infrastructuur explodeert de werkgelegenheid, het verschaft ook een boel beperkt geschoolden toegang tot een degelijke en bijzonder schone baan.
Logistiek behoeft weinig hooggeschoolden maar zie het als een groot voordeel: het drukt de kosten van het toekomstige onderwijs. Indien een aanzienlijk deel van de opgroeiende generatie toch wil studeren kan men altijd naar die landen verhuizen waar werk- cq studie-faciliteiten zijn voor het betreffende vak.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Particularia
Particularia
Momenteel keert de economische wal het schip, 2005 biedt een somber perspectief, om Nederland draaiende te houden komen er tig maatregelen op gebied van arbeidsvoorwaarden en sociale zekerheden. Niemand in de maatschappij die dergelijke maatregelen toejuicht, liever ziet men een nieuw economisch wonder om het bestel te handhaven. De discussies en plannen over innovatie en kenniseconomie worden aangevoerd als economische wondermiddelen, de innovatiestrategie zal op korte termijn geen economische vruchten afwerpen. Om op korte termijn de economische performance te verbeteren kan Nederland zich ontwikkelen tot de beste van de klas op een bepaald gebied: de logistieke dienstverlening is zo'n sector waar Nederland snel in uit kan munten.
Nederland beschikt nog altijd over een relatief sterke infrastructuur en geografische positie, versterken van de infrastructuur dankzij massa-investeringen kan Nederland tot de beste van Europa maken . Indien Nederland zich op het gebied van infrastructuur als beste van de Europese klas ontpopt is in het globalisatieproces de positie van Nederland als distributieland zeker gesteld.
Door globalisering - momenteel in de hoogste versnelling- centraliseren bedrijven zich op die plaatsen waar het gehele spectrum aan randvoorwaarden optimaal ingevuld wordt. De randvoorwaarden zijn algemeen geldend per sector, zo stelt ICT bijvoorbeeld eisen aan breedbandvoorzieningen en opleidingsniveau, de logistiek aan geografische positie en infrastructuur.
Zo zie je in de praktische uitwerking centralisatie van ICT in Azie en Oost-Europa, Belgie de bierfabrieken en Duitsland ..is net zoals Nederland voorlopig nogal wazig in zijn economische bestemming.
Om Nederland een duidelijk herkenbaar imago te geven, een economische identiteit, kunnen overheid, bedrijfsleven en private investeerders de economie binnen korte tijd uit het slop trekken met massa-investeringen in de infrastructuur. Het bevorderen van private financieringen in tolwegen, het zonder gemor afronden van de betuwelijn en bouwen van een nieuw vliegveld zal ervoor zorgen dat de logistieke centra zoals Rotterdam en Venlo de beste van Europa zijn. Vooral de private financiers staan in de rij, stel je voor: de overheid kan investeren, niet door de ouderwetse weg van staatsschuld verhoging, maar door private financiers fiscale voordelen te geven bij infrastructuur investeringen!
Door een Europees ongekende infrastructuur explodeert de werkgelegenheid, het verschaft ook een boel beperkt geschoolden toegang tot een degelijke en bijzonder schone baan.
Logistiek behoeft weinig hooggeschoolden maar zie het als een groot voordeel: het drukt de kosten van het toekomstige onderwijs. Indien een aanzienlijk deel van de opgroeiende generatie toch wil studeren kan men altijd naar die landen verhuizen waar werk- cq studie-faciliteiten zijn voor het betreffende vak.
----------------------------------------------------------------------------------------
Ik noem het geen deltaplan (die naam gebruiken ze tegenwoordig overal voor) maar economisch bestemmingsplan.
Ben je het ermee eens/oneens? graag meningen met argumenten.
doe wat alleen jij kan doen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3514-nederland-distributieland-de-beste-van-de-europese-klas/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag