• 0

Mijn nieuwe onderneming

De laatste paar maanden hebben we het roer helemaal omgegooid. Van het beheren van AdWords voor bedrijven zijn we overgestapt naar een (moes)tuincentrum. De hoofdreden voor deze omslag is voornamelijk dat ik het helemaal zat was om heel de dag achter de computer te zitten en dat we een nieuwe uitdaging nodig hadden.

 

Korte omschrijving

 

Mede door de aanhoudende crisis is het hier in spanje erg modern om je eigen groeten en fruit te telen. Natuurlijk gebeurde dit altijd al op het platteland, maar ook mensen die in de stad wonen beginnen steeds vaker hun moestuin op balkon of terras. Omdat wij ook best veel ruimte hebben ben ik ook een moestuin begonnen, gewoon uit hobbie.

 

Toen ik naar verschillende tuincentra ging voor wat planten en zaden, kwam ik tot de ontdekking dat ze de meest exotische planten verkopen maar simpele dingen om je moestuin te vullen zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar. Om dit soort spul tekopen moet je naar een soort van groothandel voor boeren (verkopen geen klein aantallen) of naar een bouwmarkt waar ze maar weinig keus hebben en vrij duur zijn. (deze situatie is alleen in de grote steden, in dorpen is dit anders)

 

Via internet ben ik in contact gekomen met verschillende zaadhandelaren en deze vertelden mij dat er volgens hun best wel behoefte kan zijn maar voorgekeimde en gestekte biologische moestuinplanten.

 

Het idee is dat de eindklant kant-en-klare plantenbakken met groeten kan kopen. Deze hoeft hij alleen maar water tegeven en te plukken als het klaar is. Op de bakken zit statiegeld en na de oogst kan de klant deze omruilen voor een andere bak met nieuwe plantjes.

 

Ik ben begonnen met 3 stellingkasten die ik heb afgedekt met plastic. Elk rek heeft ruimte voor 1000 plantjes/stekjes. Dit is denk ik wel genoeg om te kunnen testen of dat er belangstelling is.

 

De marketing

 

Om de plantjes te verkopen en te testen waar ik het beste mijn klanten kan vinden ben ik oa met het volgende bezig.

 

[*]Het maken van een website met informatie over de plantjes en zaden die ik verkoop.

[*]Contact leggen met scholen om contracten af te sluiten voor schooltuinen.

[*]Aktief gebruik van Twitter en FaceBook

[*]AdWords

[*]Zoekmachine optimalisatie en linkbuilding

 

Op dit moment groeit alles volgens verwachting en hoop ik over een week of twee de eerste plantjes te kunnen verkopen. DIt doe ik voorlopig alleen in Malaga zodat ik de plantjes zelf kan wegbrengen, dit is makkelijker en ik heb dan gelijk de kans om een praatje temaken met de klant...

 

Financieel

 

Zaden en kasten zijn niet heel erg duur, het risico is dus beperkt tot het verplicht eten van heel veel biologische groenten :P

 

Onze inkomsten hebben we voorlopig uit onze eigen websites(affiliate marketing), dus hebben we de kans om alles wat we verdienen weer terug kunnen investeren en snel te kunnen doorgroeien.

 

Graag hoor ik jullie mening

Groeten Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Joost ik bij het lezen van de eerste zinnen en het noemen van de moestuinen direct het idee, dat kan wel eens goed werken in de crisis. Zeker in Spanje met de hoge werkloosheid. Bij mijn laatste opdrachtgever zaten 3 spaanse jonge mensen die hier in NL waren komen werken omdat ze in Spanje echt niet aan de bak kwamen..

 

Ik denk dat je een goed uitgedacht verhaal hebt zeker met die kant en klare bakken. Dit maakt het de stadse mens in crisistijd makkelijk want ja om nou een lege bak te gaan halen een zak aarde en je blind zoeken naar betaalbare zaden, tsja zo erg is de crisis ook weer niet :) kortom het zal erg drempelverlagend werken. Je eigen groenten maar wel met de gemakken van de moderne mens, niet hopen of de zaden zullen kiemen maar gewoon een al gestarte groei alles wat je moet doen is af en toe water geven.

 

Ik zou de website ook echt afstemmen op het groeien van groenten in een stadse omgeving. de waterverdamping/verbruik is in een bloembak heel anders als in de grond. Dus daar moet je informatie zich ook op focussen en het verschil met de traditionele moestuin in de gewone grond uitleggen.

 

in NL worden ze ook wel vierkante meter tuinen genoemd (het moet wel een beetje hippe naam hebben natuurlijk :) anders verkoopt het niet aan al die stadse jongens en meisjes.. ) voorbeeldje http://www.onzevierkantemetertuin.nl/

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.