• 0

EMZ + nieuwe deeltijd BV + innovatiebox = extra voordeel ?

Na het doorzoeken van het forum heb ik her en der wel wat losse informatie gevonden maar kan ik e.e.a. niet combineren (ben techneut, geen boekhouder :) )

Sinds 5 jaar haal ik mijn inkomsten uit een EMZ.. Momenteel heb ik een octrooiaan vraag lopen en dit product komt dit jaar op de markt. De productie wil ik gaan starten met een compagnon. Wij willen samen een BV oprichten waar ik het octrooi in ga onderbrengen om zo in aanmerking te komen voor de befaamde "innovatiebox" maar ook om e.e.a. juridisch dicht te timmeren en mijn EMZ erbuiten te houden. Ik verwacht zo'n 1 a 2 dagen per week voor de BV te gaan werken, maar dat zal in de loop van de periode minder worden. Mijn compagnon heeft al een BV en haalt daar zijn inkomsten uit. Zijn aandeel in de winst zal overgeheveld worden naar zijn holding (denk ik)

Mijn vraag is, kan ik naast mijn EMZ deelnemen in deze BV, vervolgens betaald worden uit mijn EMZ en voor een deel uit de BV (bijvoorbeeld via management fee) en zo voordelig mogelijk gebruik maken van de innovatiebox, of moet ik op de loonlijst komen te staan als DGA (of sla ik volledig de plank mis?)

Ik ben nieuwsgierig naar jullie suggesties!

Henri

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Henri,

Ik zal je een antwoord geven op je vragen. 1. Als je als DGA werkzaamheden doet voor je besloten vennootschap, dan zal je een gebruikelijk loon moeten ontvangen, minimaal € 41.000,- Je kunt dus geen management fee factureren uit je EZ. Dan zou je immers van "2 walletjes eten".

Dat je een octrooi hebt of een WBSO wil niet zeggen dat je ook in aanmerking komt voor de innovatiebox! de structuur moet het namelijk wel toelaten!

Ik sta trouwens altijd open voor een gesprek.

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn, verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Arent Wilde

Wilde Belastingadvies

Kortenhoefsedijk 86

1241 LS Kortenhoef

035- 700 97 01

06- 430 30 223

• 0

Mijn vraag is, kan ik naast mijn EMZ deelnemen in deze BV, vervolgens betaald worden uit mijn EMZ en voor een deel uit de BV (bijvoorbeeld via management fee) en zo voordelig mogelijk gebruik maken van de innovatiebox, of moet ik op de loonlijst komen te staan als DGA (of sla ik volledig de plank mis?)

Dag Henri,

Als je arbeid verricht voor je BV dan kom je sowieso in aanmerking voor het verplichte DGA loon van 42.000. Daar kun je niet omheen met een managementfee naar je eenmanszaak.

Omgekeerd kan dat laatste op zich wel gebeuren. Stel dat je alleen het octrooi in de BV houdt en in je eenmanszaak inkomsten genereert uit het gebruik van het octrooi. Dan kan de BV prima een factuur sturen voor bijvoorbeeld licentie-fee aan de eenmanszaak.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

@ Joost, de situatie die nu omschrijft maakt het gebruik van de Innovatiebox onmogelijk. Het activum zit in dan in de BV terwijl de omzet in de eenmanszaak zit.

Met vriendelijke groet,

Arent Wilde

Wilde Belastingadvies

Kortenhoefsedijk 86

1241 LS Kortenhoef

035- 700 97 01

06- 430 30 223

• 0

Als eerste, dank voor de reacties~!~

Ik heb inmiddels ook met mijn accountant gesproken. Hij kwam met de suggestie om een holding te maken die vervolgens deelneemt in de "gezamenlijk" op te richten BV. Alle inkoop en verkoop productie gaat vanuit deze gezamenlijke BV plaatsvinden. Hierin zal ook de winst gemaakt worden. Deze winst zal dan (mijn inziens) belast worden volgens de innovatie box. Vooralsnog zullen alle activiteiten in deze BV gerelateerd zijn aan het product waar het octrooi op is verleend.

Volgens mijn accountant zou het mogelijk moeten zijn om (afhankelijk van de hoeveelheid tijd) 1/5 of 2/5 van het DGA salaris uit te keren. Uit de verhalen hieronder lijkt het alsof dat niet mogelijk is. (niet dat het zo erg is om geld te verdienen)

Ik begrijp alleen de opmerking van @Wildebelasting niet. Jij schrijft

" Dat je een octrooi hebt of een WBSO wil niet zeggen dat je ook in aanmerking komt voor de innovatiebox! de structuur moet het namelijk wel toelaten! "

Welke structuur bedoel je hiermee? Nogmaals, het octrooi zal ondergebracht worden in de nieuwe gezamenlijke BV en de hieruit behaalde winst kan dan verdeeld worden (naar rato) naar de 2 holdings van de eigenaren (ervanuit gaande dat ik hier een holding structuur voor ga opzetten)

@Joost de EMZ staat los van het octrooi en de producten die daar gemaakt gaan worden. De EMZ zal alleen een factuur maken naar de nieuwe BV ivm ontwikkelingskosten welke in het verleden hebben plaatsgevonden.

Henri

• 0

Beste Henri,

De situatie die je omschrijft kan zeer grote impact hebben op de Innovatiebox. Als het activum in de Holding zit en het product in de werkmij. Dan is er GEEN ingang voor de innovatiebox! Fiscale eenheid behoort namelijk ook niet tot de mogelijkheden. Een structuur met een tussen holding werkmij en een fiscale eenheid zou uitkomst bieden. Octrooi in de werkmij is ook een oplossing alleen is dat wenselijk? Werkmij loopt immers ook het aanpsrakelijkheids risico.

Het is van curiaal belang je goed te laten voorlichten door adviseurs die ook verstand hebben van de innovatiebox. Ik bijvoorbeeld ;)

Met vriendelijke groet,

Arent Wilde

Wilde Belastingadvies

Kortenhoefsedijk 86

1241 LS Kortenhoef

035- 700 97 01

06- 430 30 223

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar