• 0

Wat doe je met inkomsten waar van je geen factuur kunt schrijven?

Naar aanleiding van dit topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=40496&start=75

Zat ik te denken, wat doe je met de inkomsten van bijvoorbeeld het recyclen van metalen. Je krijgt hier geen bon van en je kunt ook geen factuur uitschrijven want je weet niet wat de opbrengst gaat zijn.

Of moet je de vergoeding zien als bedrag incl BTW en dan alsnog een kontantfactuur maken?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

als ik iets bedrijfsmatig inkoop op marktplaats draai ik altijd de advertentie uit, zet het bedrag erop wat ik er daadwerkelijk voor betaald heb en stop dat in mijn kasboek.

zo heb ik laats een machine gekocht voor 100,00 euro die nieuw 650,00 kost. Het betreft hier een professioneel apparaat wat nauwelijks door particulieren gebruikt wordt.

Heb eigenlijk geen idee of dit de juiste weg is :( Mijn boekhouder hoor ik er in ieder geval nooit over. :)

• 0

Volgens mij heeft Roel de vraag al grotendeels in het topic zelf beantwoord, als je je bekend maakt als ondernemer en vraagt om een btw-factuur, is de toko in principe verplicht om die uit te reiken.

De praktijk is uiteraard altijd weerbarstiger, dus soms zul je inkomsten hebben zonder dat er een factuur tegenover staat.

Mijns inziens moet je daar ook btw over afdragen, als de levering of dienst in kwestie belast is.

Met betrekking tot oude metalen geldt een verleggingsregeling. De afnemer (de oud-ijzerboer) moet de btw afdragen over de inkoop (en mag deze ook vast weer aftrekken). De leverancier van het oude ijzer hoeft dan dus géén btw af te dragen. M.i. is het wel omzet, dus wel meenemen in de boekhouding.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0
Of moet je de vergoeding zien als bedrag incl BTW en dan alsnog een kontantfactuur maken?

als ik op MP iets verkoop uit de inventaris van de opgeheven winkel gaat dat meestal naar particulieren. Als het opgestuurd wordt heb ik naw gegevens en maak ik gewoon een factuur voor het afgesproken bedrag inclusief de btw. Heb ik geen gegevens dan maak ik een contant factuur.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar