• 0

Inkomstenbelasting eenmanszaak

Hallo iedereen,

 

Ik ben nieuw hier en zal ook de komende tijd vaker deze site bezoeken. Ik ben sinds 1 jaar een beginnende ondernemer. Ik doe textiel groothandel en autohandel. Ik heb nu de volgende vraag,omdat ik momenteel nog geen boekhouder heb.

Ik moet aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2011.

Ik heb in 2011 een onstslag vergoeding gehad van mijn oude werkgever waar 40% belasting over is geheven. Verder heb ik 9 maanden lang een ww uitkering ontvangen ( startersperiode) waar ik ook belasting over betaalde. In 2011 had in veel kosten zoals huur , opstartkosten enz, en over het hele jaar gezien heb ik verlies gedraaid. Kan ik al deze kosten verrekenen met de overige inkomsten( ww-uitkering+ ontslagvergoeding) zodat ik een deel van de betaalde belasting terug kan krijgen?

Bij voorbaat dank!

 

M.v.g

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tekyus,

 

Als jij in aanmerking komt voor de startersaftrek kun je inderdaad deze inkomstenbronnen met elkaar verrekenen. Het verlies wordt dan een aftrekpost waardoor je de teveel betaalde loonbelasting kunt terugvorderen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Dennis!

Hoe moet ik dan eigenlijk aangifte inkomstenbelasting doen? Via het normale aangifte inkomstenbelasting voor particulieren kan ik de gemaakte zakelijke kosten( huur, starterskosten, etc) namelijk niet aftrekken via het aangifte programma.

 

gr.

 

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor je reactie Dennis!

Hoe moet ik dan eigenlijk aangifte inkomstenbelasting doen? Via het normale aangifte inkomstenbelasting voor particulieren kan ik de gemaakte zakelijke kosten( huur, starterskosten, etc) namelijk niet aftrekken via het aangifte programma.

 

gr.

 

 

 

Dag Tekyus,

 

Ben je al bezig in de aangifte IB 2011? In dat geval beschouwd de belastingdienst jou nog niet als ondernemer en zul je een biljetwissel moeten aanvragen. Dit doe je bij jouw belastingkantoor d.m.v. een briefje of even bij ze langs gaan. De Belastingdienst verwerkt dan dat je ondernemer bent je krijgt dan een ondernemersbiljet (of kun je dat downloaden uit je persoonlijk domein). In dat biljet kun je alle relevante posten opvoeren.

 

Maar een welgemeend advies: laat dit doen door iemand die dit al vaker gedaan heeft en ga hier niet zelf lopen dokteren. Voordat je het weet laat je kansen liggen of maak je fouten en dan kan goedkoop wel eens hele dure koop worden.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je voldoet aan het urencriterium en je hebt in datzelfde jaar een WW uitkering ontvangen. Ik meen dat er dan een behoorlijk deel van de ontvangen WW terugbetaald moet worden mits je "fulltime" in de WW hebt gezeten. De uren in de aanloopfase tellen mee voor het urencriterium, voor de WW ben je vanaf dat moment niet meer werkloos ook al heb je nog geen inkomen op dat moment.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel gewoon een btw nummer gekregen. Ik dacht dat je dan voor de belastingdienst een ondernemer was? Wat ik heb vernomen was dat er voor de ww urencriteria belangrijk was om te kunnen starten als ondernemer. Aan het einde van het jaar kijken ze naar je inkomsten en niet naar je gewerkte uren. Als je teveel hebt verdient moet je terugbetalen anders niet.

Link naar reactie
  • 0

Via de regeling "starten vanuit de WW" kun je wel gedurende een bepaalde periode de uitkering behouden, met een terugbetalingsregeling in het geval je met de onderneming voldoende inkomsten hebt opgebouwd. Direct korten op de ww aan de hand van het aantal uren is dus niet in alle situaties aan de orde.

 

Maar inderdaad even melden bij de fiscus dat je ook voor de IB ondernemer bent en niet alleen voor de btw (en dus een biljetwissel aanvragen). Dat staat namelijk los van elkaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat ik had vernomen van mijn coach destijds was dat de uwv naar de inkomsten van de 52 weken na start onderneming kijkt( dus aanloopfase + x aantal weken) als er in deze periode een aanzienlijk inkomsten behaald dan moet er volgens een bepaald rekentabel terugbetaald worden, en anders niet. Het is dus beetje verwarrend aangezien je enkel recht hebt op starters aftrek als je 1225 uren haalt in een jaar. Als je dit niet haalt ben je geen ondernemer voor de belastingdienst en als je het haalt moet je je ww-uitkering sowieso terugbetalen :)

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus beetje verwarrend aangezien je enkel recht hebt op starters aftrek als je 1225 uren haalt in een jaar. Als je dit niet haalt ben je geen ondernemer voor de belastingdienst en als je het haalt moet je je ww-uitkering sowieso terugbetalen :)

 

Maar ook dit klopt niet. Als je ‘de uren’ niet haalt, betekent dat gewoon dat je geen zelfstandigenaftrek kan claimen. Maar je kan wel ‘ondernemer’ zijn (ook in de ogen van de BD).

 

Het wordt wel lastig voor je om te manoeuvreren tussen al die ingewikkelde regelingen, als je van alles door elkaar haalt moet ik zeggen. Heb je niemand om je bij te staan in deze?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet welke voorwaarden UWV stelt op je uitkering.

De kern van mijn boodschap is dit:

 

- Als je ondernemer moet zijn, dan doe je (of liever gezegd: dan laat je een prof) een elektronische winstaangifte verzenden. Daarin zijn je jaarstukken geïntegreerd.

Dat is verplicht voor ondernemers.

(Uiteraard kan je daar zelf mee prutsen, maar als dat je de uitkering kost lijkt mij dat op zijn zachts gezegd onhandig).

 

- Als je niet te veel uren in je onderneming mag stoppen, dan laat je géén zelfstandigenaftrek toepassen (want dan geef je aan dat je tenminste 1225 uur bezig bent geweest - en dat zal wel niet het geval zijn geweest).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.