• 0

wat is incidenteel verhuren

Regelmatig wordt de term incidenteel verhuren gebruikt.

Is daar echter dmv uitspraken meer duidelijkheid over.

 

De casus is:

Ik wil in prive een zeiljacht kopen. Prijs rond de 100K. Om de kosten wat dragelijker te maken wil ik deze 5 a 10 weken per jaar doorverhuren.

 

Indien dit als incidenteel beschouwd wordt, dan ben ik geen ondernemer voor de BTW.

 

Indien dit wel als incidenteel beschouwd wordt, dan ben ik wel ondernemer voor de BTW en dat betekent dus ook dat in deze constructie ook een jacht zou kunnen kopen, waarbij echter de terug te vorderen btw (aankoop, btw op onderhoud en jaarlijkse kosten) groter zal zijn dan de af te dragen btw.

 

Met vriendelijke groeten

Chris Gradussen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Regelmatig wordt de term incidenteel verhuren gebruikt.

Is daar echter dmv uitspraken meer duidelijkheid over.

 

De casus is:

Ik wil in prive een zeiljacht kopen. Prijs rond de 100K. Om de kosten wat dragelijker te maken wil ik deze 5 a 10 weken per jaar doorverhuren.

 

Indien dit als incidenteel beschouwd wordt, dan ben ik geen ondernemer voor de BTW.

 

Indien dit wel als incidenteel beschouwd wordt, dan ben ik wel ondernemer voor de BTW en dat betekent dus ook dat in deze constructie ook een jacht zou kunnen kopen, waarbij echter de terug te vorderen btw (aankoop, btw op onderhoud en jaarlijkse kosten) groter zal zijn dan de af te dragen btw.

 

Met vriendelijke groeten

Chris Gradussen

 

 

Je bedoelt hierboven waarschijnlijk in de derde zin na casus niet ipv wel, maar ik begrijp waar je heen wilt.

 

 

De bepaling van ondernemer vind je in artikel 7 Wet Ob. Dat is het zelfstandig uitoefenen van een bedrijf of beroep of het duurzaam exploiteren van een vermogensbestandeel. Met incidenteel wordt bedoeld: "niet duurzaam".

 

Je kan het vergelijken met vakantiehuisjes. Daar is uitgebreide jurisprudentie over. De bekendste is: Charles & Charles-

Tijmens arrest.

 

De staatssecretaris heeft hierop geantwoord dat duurzame exploitatie betekent meer dan 140 dagen per jaar vehuren of anders moet je aan hand van feiten en omstandigheden aantonen (bewijslast) dat de verhuur is gericht op het verkrijgen van een duurzame opbrengst.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

De staatssecretaris heeft hierop geantwoord dat duurzame exploitatie betekent meer dan 140 dagen per jaar vehuren of anders moet je aan hand van feiten en omstandigheden aantonen (bewijslast) dat de verhuur is gericht op het verkrijgen van een duurzame opbrengst.

 

Zou je dat aantonen kunnen doen door bijvoorbeeld het maken van een website waarin je de boot te huur aanbiedt en/of advertenties op marktplaats? Of is dat te simpel?

Link naar reactie
  • 0

Als het object geschikt is voor zowel verhuur als privé-gebruik, dan zullen veel aspecten een rol spelen zoals:

- de duur van de werkelijke verhuur,

- omvang van de klantenkring,

- het bedrag van de opbrengsten.

Pas als al deze dingen vergeleken zijn met de activiteiten die bijvoorbeeld in een verhuurbedrijf van zeiljachten plaatsvinden, kan men iets zinnigs zeggen over of de verhuur gericht is op het duurzaam verkrijgen van opbrengst.

 

Met andere woorden: het is niet genoeg om alleen een website te maken of op Marktplaats te adverteren.

 

Link naar reactie
  • 0

Heren tot zover bedankt,

 

Als ik het samenvat:

 

Wil ik het in prive doen en ik niet meer dan 140 dagen per jaar verhuur, dan ben ik niet omzetbelastingplichtig.

Dat betekent geen btw aftrekken en geen btw berekenen?

 

Tevens ben ik voor de IB geen ondernemer, want op de lange termijn levert het niet echt rendement op (meer een dekking van de vaste kosten)

 

Met vriendelijke groeten

Chris Gradussen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.