• 0

BTW Berekening bij declareren onkosten op factuur

Hallo,

 

Mijn eerste topic hier nadat ik toch al een hele tijd hier meekijk en zoek in het geval van vragen voor mijn eigen situatie als zzp'er. Erg handig forum hier!

 

Ik weet eigenlijk het antwoord op deze vragen al, echter ik wil graag weten welke regels tot dit antwoord leiden:

 

Als ik een diner bon declareer op mijn factuur, dan moet ik deze inclusief de 6% BTW op mijn factuur zetten en daar dan 19% BTW over heffen.

 

Als ik een postzegel declareer die ik tegen 0% BTW heb gekocht, dan moet ik daar op mijn factuur toch 19% BTW over heffen.

 

Nu heb ik naar aanleiding van een dinerbon een discussie over met de financiële administratie van een opdrachtgever. Zij stellen dat het formeel toegestaan is om wel een ander tarief toe te passen. B.v. dat ik 6% over het dinerbon deel van mijn factuur hef. Het is een beetje een (open) discussie om het principe geworden. Dus ik zou graag willen weten naar welk overheidsbesluit ik zou kunnen verwijzen om duidelijk te maken dat ik echt verplicht ben om de BTW op deze manier toe te passen. In het geval van de dinerbon is het duidelijk aangezien ik geen voedsel lever aan mijn klant. Maar hoe zit het met de hypothetische postzegel? En wat als de dinerbon betrekking heeft op een dienst waar wel het 6% tarief van toepassing is. Dan word er toch 6% over het totaal gerekend toch?

 

Alvast bedankt,

 

Sebastiaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sebastiaan,

 

De uitsluiting van de aftrek BTW voor verteer is geregeld in de BUA, en wel in artikel 1 onderdeel c en artikel 3 onderdeel a.

Jij maakt dus kosten (je gaat eten) waarvan de BTW niet als voorbelasting aftrekbaar is. Met andere woorden, jouw kosten zijn gelijk aan het bedrag dat jij afrekent in de eetgelegenheid.

 

In artikel 8 wet OB 1968 is geregeld wat belast wordt.

[*]Lid 1: de belasting wordt geheven over de vergoeding.

[*]Lid 2: De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of de dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan in aanmerking hetgeen is voldaan.

 

En in artikel 9 van diezelfde wet wordt geregeld wat het tarief is van de heffing:

[*]Lid 1: standaard is het tarief 19%;

[*]Lid 2 sub a: Het tarief bedraagt 6% indien de dienst is opgenomen in tabel I.

 

Dan zou het kunnen dat jouw dienst valt onder tabel I, maar ik vermoed dat dit niet aan de orde is omdat hij zelf al aangeeft dat jij op jouw factuur 19% BTW moet heffen.

 

Gaan we toch even kijken naar die tabel, staat bij het eerste punt meteen voedingsmiddelen, en die breng je toch in rekening?

Dat doe je dus niet, je brengt geen voedingsmiddelen in rekening, je brengt een dienst die aan jou geleverd is in rekening (namelijk het nuttigen van een maaltijd) en die dienst gaat op in jouw hoofddienst (en die zal toch echt niet zijn het feit dat jij ergens een maaltijd genuttigd hebt). In dit geval valt de vergoeding van jouw dienst gewoon geheel onder het 19%-tarief.

 

Kun je daar iets mee?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Bedankt voor je reactie. Ja daar kan ik wat mee, zeker mbt de dinerbon. Maar nu de postzegel? Danwel verzendkosten? Al ik een artikel zou verzenden, dan bied ik wel degelijk ook de verzending van het artikel aan. Waarom moet hier dan toch BTW over geheven worden? Cq, is er een tekst die aangeeft dat zo een dienst op moet gaan in de hoofddienst?

 

Bedankt!,

 

Sebastiaan

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ah ja, de postzegel. Ik gebruik even hetzelfde model om te antwoorden.

 

In artikel 8 wet OB 1968 is geregeld wat belast wordt.

[*]Lid 1: de belasting wordt geheven over de vergoeding.

[*]Lid 2: De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of de dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan in aanmerking hetgeen is voldaan.

 

 

Nu heb jij een postzegel aangeschaft van € 0,46 (ik geloof dat het weer meer geworden is, maar voor het verhaal maakt het niet uit). Die breng jij in rekening bij jouw klant. Er zit geen BTW in, dus jij brengt gewoon de kosten van de postzegel in op jouw factuur. Dit is hetgeen jij aan vergoeding vraagt, het maakt onderdeel uit van het totale bedrag dat jij inzake de verrichte dienst in rekening brengt.

 

 

En in artikel 9 van diezelfde wet wordt geregeld wat het tarief is van de heffing:

[*]Lid 1: standaard is het tarief 19%;

[*]Lid 2 sub a: Het tarief bedraagt 6% indien de dienst is opgenomen in tabel I.

 

Dan zou het kunnen dat jouw dienst valt onder tabel I, maar ik vermoed dat dit niet aan de orde is omdat hij zelf al aangeeft dat jij op jouw factuur 19% BTW moet heffen.

 

Even in de details, en dan ga ik even voorbij aan de regeling voor poststukken onder een bepaald gewicht, een postzegel is in principe een betaalmiddel. Met postzegels kun je een dienst betalen, maar tot die dienst verricht wordt is er geen met BTW belaste prestatie geleverd en is er dus ook geen BTW verplicht. Als jij een postzegel, of wat voor waardemiddel dan ook, aanschaft koop je dus een manier om te kunnen betalan, geen dienst. Daarom zit op een postzegel geen BTW.

Maar zodra jij de postzegel gebruikt ontstaat er een prestatie voor de omzetbelasting. Jij verkoopt namelijk geen postzegel, een waardedrager, maar een verzending van een poststuk. En dit is gewoon een prestatie die volledig met BTW belast is. Volg je 'm nog?

 

Allemaal best lastig hoor, maar het belangrijkste is dat de postzegel gewoon onderdeel uitmaakt van hetgeen jij in rekening brengt bij jouw klant en daarom is het belast met 19% BTW. Doet jouw klant moeilijk omdat zij geen BTW-ondernemer zijn (en de BTW dus niet als voorbelasting kunnen aftrekken)? Anders begrijp ik niet zo goed waarom ze het jou zo moeilijk maken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ah ja, de postzegel. Ik gebruik even hetzelfde model om te antwoorden.

 

In artikel 8 wet OB 1968 is geregeld wat belast wordt.

[*]Lid 1: de belasting wordt geheven over de vergoeding.

[*]Lid 2: De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of de dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan in aanmerking hetgeen is voldaan.

 

 

Nu heb jij een postzegel aangeschaft van € 0,46 (ik geloof dat het weer meer geworden is, maar voor het verhaal maakt het niet uit). Die breng jij in rekening bij jouw klant. Er zit geen BTW in, dus jij brengt gewoon de kosten van de postzegel in op jouw factuur. Dit is hetgeen jij aan vergoeding vraagt, het maakt onderdeel uit van het totale bedrag dat jij inzake de verrichte dienst in rekening brengt.

 

 

En in artikel 9 van diezelfde wet wordt geregeld wat het tarief is van de heffing:

[*]Lid 1: standaard is het tarief 19%;

[*]Lid 2 sub a: Het tarief bedraagt 6% indien de dienst is opgenomen in tabel I.

 

Dan zou het kunnen dat jouw dienst valt onder tabel I, maar ik vermoed dat dit niet aan de orde is omdat hij zelf al aangeeft dat jij op jouw factuur 19% BTW moet heffen.

 

Even in de details, en dan ga ik even voorbij aan de regeling voor poststukken onder een bepaald gewicht, een postzegel is in principe een betaalmiddel. Met postzegels kun je een dienst betalen, maar tot die dienst verricht wordt is er geen met BTW belaste prestatie geleverd en is er dus ook geen BTW verplicht. Als jij een postzegel, of wat voor waardemiddel dan ook, aanschaft koop je dus een manier om te kunnen betalan, geen dienst. Daarom zit op een postzegel geen BTW.

Maar zodra jij de postzegel gebruikt ontstaat er een prestatie voor de omzetbelasting. Jij verkoopt namelijk geen postzegel, een waardedrager, maar een verzending van een poststuk. En dit is gewoon een prestatie die volledig met BTW belast is. Volg je 'm nog?

 

Allemaal best lastig hoor, maar het belangrijkste is dat de postzegel gewoon onderdeel uitmaakt van hetgeen jij in rekening brengt bij jouw klant en daarom is het belast met 19% BTW. Doet jouw klant moeilijk omdat zij geen BTW-ondernemer zijn (en de BTW dus niet als voorbelasting kunnen aftrekken)? Anders begrijp ik niet zo goed waarom ze het jou zo moeilijk maken...

 

Hoi Dennis,

 

Ik volg je wel degelijk hoor. Voor mij is het duidelijk. Mijn klant is wel degelijk een BTW ondernemer dus onderaan de streep word niemand er beter of slechter van. Ik vind het echter wel heel belangrijk dat zij weten dat ik gewoon accuraat en volgens de regels factureer. De discussie werd afgesloten met iets van :"ja het klopt niet helemaal hoe je het doet, maar we doen het wel zo, want het maakt niet uit eindelijk." En toen dacht ik ja ho eens even. Het klopt wel degelijk precies hoe ik het heb gedaan en dat wil ik ze even duidelijk maken. Vandaar.

 

Maar euh nog 1 vraag die misschien de hele kwestie nog wat duidelijker kan maken. Wat nu als mijn hoofddienst wel onder het 6% tarief zou vallen. Wat is dan het BTW tarief worden voor de diner bon en de postzegel? Want als ik de bovenstaande tekst heel letterlijk zou nemen, dan zou ik denken dan er dan 19% over de declaraties moet en 6% over de hoofddienst? Want 19% is standaard tenzij uitzondering uit de tabellen. De hoofddienst staat dan wel in tabel 1 maar de declaratie niet. Hypothetisch, maar toch heel nieuwsgierig.

 

Sebastiaan

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Sebastiaan,

 

Goede vraag. Stel jij geeft belastingadvies aan een bosbouwer. Dit is conform tabel I (onderdeel 13) belast met 6% BTW. Jij spreekt af dat jij de kosten voor verteer (je moet voor de bosbouwer naar de rechtbank voor een belastingzaak en dat loopt uit) gewoon in rekening mag brengen op de factuur.

 

Zelfde riedel, jij levert een dienst, namelijk het bezoeken van de rechtbank voor een belastingzaak. Het feit dat jij ook een hapje hebt gegeten is natuurlijk niet jouw dienst, maar dit feit gaat op in de hoofddienst (belastingadvies en alles wat daarbij hoort). Nu terug naar artikel 8 lid 2 wet OB:

 

De vergoeding is het totale bedrag dat - of voor zover de tegenprestatie niet in een geldsom bestaat, de totale waarde van de tegenprestatie welke - ter zake van de levering of de dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of de dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan in aanmerking hetgeen is voldaan.

 

Het totale bedrag, de door jou verrichte dienst, wordt belast met 6% BTW, dus ook het verteer dat jij genoten hebt.

 

Indien diezelfde adviseur een week later hetzelfde meemaakt voor bijvoorbeeld een advocaat is die dienst gewoon belast met 19% BTW en dient over de de hele vergoeding (dus inclusief de maatlijd) dit hogere tarief gerekend te worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zeer interessant deze materie en ik heb er even flink wat facturen op nageslagen die aan mij als particulier gestuurd zijn. Alle prijzen zijn incl. BTW bekend en als dusdanig op de factuur. En nu valt mij op dat de verzendkosten nog al eens buiten de BTW gehouden worden, dus dat het er zo uitziet:

 

product X 10,00 euro

product Y 20,00 euro

verzendkosten 6,95

Totaal te betalen: 36,95 euro

BTW grondslag: 30 euro

BTW bedrag: 5,70 euro

 

Dat is dus verkeerd berekend en zou dus zo moeten:

product X 10,00 euro

product Y 20,00 euro

verzendkosten 6,95

Totaal te betalen: 36,95 euro

BTW grondslag: 36,95 euro

BTW bedrag: 7,02 euro

 

Klopt dat?

En dan zou je dus voor verzending minstens 8,27 euro moeten rekenen waarvan 6,95 ex BTW en 1,32 BTW, als geen verlies wilt draaien op de verzending.

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus verkeerd berekend en zou dus zo moeten:

product X 10,00 euro

product Y 20,00 euro

verzendkosten 6,95

Totaal te betalen: 36,95 euro

BTW grondslag: 36,95 euro

BTW bedrag: 7,02 euro

 

Klopt dat?

Nou, eigenlijk:

product X 10,00 euro

product Y 20,00 euro

verzendkosten 6,95

Totaal te betalen: 36,95 euro

BTW grondslag: 31,05 euro (36,95 / 1,19)

BTW bedrag: 5,90 euro (19/119e van 36,95)

 

En inderdaad, bij verzendkosten moet je daar ook btw op rekenen, dus zou een verzending van 6,95 met btw er op 8,27 worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

O ja tuurlijk, je communiceert richting klanten altijd inclusief BTW, dus is die 6,95 verzendkosten automatisch inclusief BTW.

 

Dus moet je 8,27 euro verzendkosten communiceren als je zelf voor 6,95 inkoopt bij TNT Post (of hoe ze tegenwoordig weer heten). Dit is best wel een eye opener!

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.