• 0

octrooi procedure in een schema

Hoi allemaal

 

ik heb al een paar keer deze site bezocht en het heeft mijn aandacht getrokken. Best interessant en leerzaam vandaar dat ik bij aangemeld heb.

 

ik heb meteen een vraag voor ieder.

 

ik ben op zoek naar een gedetailleerd schema van een octrooi verleningsprocedure. het liefst één met een Nederlands octrooi tot en met een pct procedure of Europese octrooi.

 

zo'n schema is handig om te bepalen hoe ver je in een traject bent en is het ook mogelijk om je octrooi te monitoren.

 

ik hoop dat iemand al zo iets heeft gemaakt. het zal mij in ieder geval tijd schelen zo niet dan moeten jullie nog een tijdje wachten dan kan ik het hier posten en kunnen jullie hier op en aanmerkingen op maken.

 

 

groeten

 

 

Arm1

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag A R M 1

 

 

Ik ben met zelfde onderwerp bezig. Heb nog niet de tijd gehad om er echt naar jouw schema te kijken. Heb een file-sharing map geopend en daar de 2 bestanden ingeplaatst.

 

Gr, Niek

 

n.b. Ben er nog niet uit hoe ik aan iedereen leesrechten kan toekennen zonder iedere gebruikersnaam appart in te kloppen. Iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op basis van het schema van het Nederlands Octrooibureau even berekend wat een 6 jarig octrooi voor NL-EP-USA kan kosten.

 

Via de "standaard route" ben je al gauw 26.000 euro kwijt, via de pct-route kan dit oplopen tot zo'n 36.000 euro. Voor een beginnend ondernemer met alleen een idee dat nog nader uitgewerkt moet worden toch niet op te brengen!

 

Voor de uitwerking van mijn ideeen en de ontwikkeling van een prototype heb ik echter de medewerking en producten van derden nodig.

 

Even een voorbeeld ter verduidelijking:

Stel Ik bedenk het voorverpakte broodje kaas.Dan heb ik een broodbakker en een kaasmaker nodig en een leverancier voor vrpakkingsmaterialen. Wat belet de bakker om, nadat ik hem mijn idee heb verteld, buiten mij om zelf contact te zoeken met de kaasmaker?

Hoe voorkom ik dus dat die partners aan de haal gaan met mijn ideeen en zonder mij een samenwerkingsverband aangaan? Is het vastleggen van mijn ideeen bij bijvoorbeeld http://www.file-reg.com/nl/ voldoende om mijzelf hiertegen te beschermen?

 

Misschien ben ik ook wel veel te wantrouwig maar hoeveel mensen met een oorspronkelijk idee hebben hiervan later ook daadwerkelijk te vruchten geplukt?

 

Niek

Link naar reactie
  • 0

die bedragen kloppen mijn inziens niet helemaal

 

NL procedure 4 tot 5

pct 4 tot 5

USA 6 tot 7

Europa 6

 

1 jaar NL 5.000

2 jaar pct 5.000

3,5 jaar USA 3.000

3,5 jaar EP 3.000

5+6 jaar usa 3500

5+6 jaar EP 3000

 

aan het eind van de verlening procedure van de EP zal een keuze gemaakt moeten worden voor de lidstaten. per land wat je wil opnemen bedragen de kosten gemiddeld 2.000 euro.

 

dus totaal 22.000 euro zonder de bekrachtiging van de Europese lidstaten. als je alle landen wil bedragen de kosten ongeveer 30.000 maar ik adviseer om dat niet te doen max 5 landen. NL, DU, FR, GB, BE

 

je overige vraag kan ik niet beantwoorden maar er zijn wel een paar slimmeriken die dat weten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van de maximumbedragen uitgegaan... Hoe dan ook heeel veel geld voor een startend bedrijf om een idee/inovatie/uitvinding te beschermen.

 

Voor de ervaren ondernemers onder ons. Is het gek/wordt je nog serieus genomen als je na een paar verkennende gesprekken voordat je je ideeen prijs geeft, eerst een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen ?

 

Bestaan hievoor standaard documenten en zoja waar kan ik die vinden?

 

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is het vastleggen van mijn ideeen bij bijvoorbeeld http://www.file-reg.com/nl/ voldoende om mijzelf hiertegen te beschermen?

Nee. Dit geeft je wellicht een instrument ter indicatie van de datum, maar geen enkele zekerheid rondom bescherming van je idee.

 

Bij ons (www.cebura.nl) kun je binnenkort je werken deponeren, maar dit biedt geen bescherming voor een idee, wel van de datum van ontstaan en wie het op dat moment in bezit had (eigendom). Dit is van belang in het kader van o.a. auteurs- en naburiuge rechten.

 

Is het gek/wordt je nog serieus genomen als je na een paar verkennende gesprekken voordat je je ideeen prijs geeft, eerst een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen ?

Ik ben zelf zelfs zo erg dat dat al bij een eerste of tweede gesprek wordt gedaan.

Je wordt zeker serieus genomen... Ik heb gemerkt dat het zelfs teasend kan werken... Je gaat ze blijlkbaar een groot geheim vertellen.....en mensen zijn van nature ook nog eens erg nieuwsgierig.

 

Overigens ideeen op zich zijn op geen enkele wijze te beschermen. (behalve dan in beton gieten of aan niemand vertellen). Als je het idee verteld kan inderdaad iedereen die dat wil er zelf iets mee gaan doen.

Zorg dus voor goede uitgebreide documentatie en zorg dat vastligt dat men deze heeft gekregen.

 

Er zijn mensen uit de US die beweren dat minder dan 10% van de US patenten meer opbrengt dan de kosten. Maar je zal maar de paperclip of de nietjes hebben uitgevonden.... die mannen zijn echt rijk!

 

Succes met je idee!

 

 

 

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.