• 0

Mondelinge huurovereenkomst?

Wanneer is een mondelinge huurovereenkomst rechtsgeldig?

 

Ongeveer 1 maand geleden is mijn vrouw voor een bedrijfsruimte gaan kijken. Deze ruimte wordt momenteel gehuurd door huurder x van de woningbouwvereniging. Huurder x heeft nog lopend contract dat nog minimaal 2 jaar loopt. Huurder x gaat verhuizen en kan dus de ruimte niet meer aanhouden. Afstand is te groot. Dus ruimte ter overname aangeboden op internet.

 

Mijn vrouw is dus gaan kijken en heeft interesse in de bedrijfsruimte. Huidige huurcontract moet overgenomen worden onder dezelfde condities die woningbouw heeft vastgesteld. Woningbouw is akkoord, maar is verder geen partij aangezien huurcontract moet worden overgenomen van huurder x. Tot zover geen probleem.

 

Er is contact geweest met woningbouw en contract mag overgenomen worden door mijn vrouw. Huurder x en mijn vrouw hebben een datum van overdracht afgesproken. Dus met woningbouw contact opgenomen voor overname huurcontract. Moet door woningbouw contract opgemaakt worden dat mijn vrouw de ruimte van huurder x overneemt. Dus datum voor overdracht wordt naar huurder x en mijn vrouw gemaild. Huurder x laat vervolgens niks meer van zich horen.

 

Ineens komt huurder x met de mededeling dat door privé omstandigheden overname huurcontract niet door kan gaan. (2 dagen voor tekenen overname huurcontract).

 

Is hier nu sprake van een mondelinge huurovereenkomst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weliswaar ben ik geen jurist, maar die reageren vast nog wel.

 

Als ik het goed begrijp, heeft de woningbouwvereniging slechts aangegeven de overname goed te keuren en dit contractueel te willen faciliteren door het opstellen van een nieuwe huurovereenkomst. In dat geval kun je hen hierop niet aanspreken. Behalve wanneer zij je de ruimte hebben toegezegd, in dat geval wordt het hun probleem omdat zij jou iets hebben aangeboden wat ze niet kunnen leveren.

 

Als huurder x de huurovereenkomst ter overname heeft aangeboden zonder enig voorbehoud en jullie hebben dit aanbod zonder enig voorbehoud aanvaard dan is er (volgens mij) sprake van een overeenkomst tot overname van de huurovereenkomst. Het zou wel helpen als je dit op papier kunt aantonen, bijv. middels e-mailverkeer.

 

Huurder x heeft nadat jullie het aanbod aanvaardden, het aanbod ingetrokken. Het zou ook helpen als dit schriftelijk kan worden aangetoond. Volgens mij is het dan de vraag op welke wijze je deze overeenkomst tot overname van de huurovereenkomst kunt afdwingen en of je het de moeite waard vindt om hier veel negatieve energie in te steken.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Huurder x heeft nadat jullie het aanbod aanvaardden, het aanbod ingetrokken. Het zou ook helpen als dit schriftelijk kan worden aangetoond. Volgens mij is het dan de vraag op welke wijze je deze overeenkomst tot overname van de huurovereenkomst kunt afdwingen en of je het de moeite waard vindt om hier veel negatieve energie in te steken.

 

Aantonen is mogelijk aangezien huurder x gemaild heeft dat door privé omstandigheden de overname niet door kan gaan. De woningbouw is in principe geen partij aangezien ze inderdaad wilde faciliteren.

 

Punt is dat alles afgesproken was en dat op het laatste moment alles afgezegd worden door huurder x. Daarbij is het een unieke ruimte die wij nog niet eerder gezien hebben voor een dergelijke prijs. Ook zit in de voorbereiding op overname al ontzetten veel tijd.

 

De vraag is dus of je een dergelijke huurovereenkomst af kunt dwingen bij het kantongerecht?

Link naar reactie
  • 0

Gaat tijd en geld kosten!

 

Tijd heeft het al veel gekost i.v.m. nieuwe flyers, website, visitekaartjes etc. En geld, ja dat moet dan maar.

 

Maar wat is de kans dat een rechter zegt dat er een overeenkomst is? En als er aangetoond kan worden dat er een overeenkomst is, moet de huidige huurder er dan uit?

 

En hoe lang duurt een kantonprocedure normaal gesproken? Kosten bestaan denk ik uit advocaat, griffie en???

Link naar reactie
  • 0

Dit ligt gecompliceerd, ik ga daarom geen antwoord geven. wel vallen me een aantal zaken op. Ik kan uit jouw verhaal niet vaststellen of het gaat om een indeplaatsstelling of het aangaan van een nieuwe overeenkomst met de woningbouw. als dit niet duidelijk is dan kan er ook geen sprake zijn van een mondelinge overeenkomst. Als dat wel duidelijk is, kan dat bepalend zijn voor de voortzetting van de procedure.

 

Je hebt het over "de overdracht"? Het lijkt, maar ik ken niet alle feiten, eerder dat het gaat om een afspraak waarin het gedane aanbod, eventueel na uitwerking van details, zal worden aanvaard. Dat zou betekenen dat een overeenkomst pas na die afspraak totstand gekomen zou zijn.

 

Wat je kan doen is een onderbouwde schadevergoeding indienen bij de huidige huurder en eventueel bij de woningbouw. Misschien als je er druk op zet, dat ze alsnog overstag gaan.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Dit ligt gecompliceerd, ik ga daarom geen antwoord geven. wel vallen me een aantal zaken op. Ik kan uit jouw verhaal niet vaststellen of het gaat om een indeplaatsstelling of het aangaan van een nieuwe overeenkomst met de woningbouw. als dit niet duidelijk is dan kan er ook geen sprake zijn van een mondelinge overeenkomst. Als dat wel duidelijk is, kan dat bepalend zijn voor de voortzetting van de procedure.

 

Het gaat inderdaad om een indeplaatsstelling. Huidige contract zou overgenomen worden.

 

Je hebt het over "de overdracht"? Het lijkt, maar ik ken niet alle feiten, eerder dat het gaat om een afspraak waarin het gedane aanbod, eventueel na uitwerking van details, zal worden aanvaard. Dat zou betekenen dat een overeenkomst pas na die afspraak totstand gekomen zou zijn.

 

Er is een mondelinge afspraak gemaakt met de huurder per welke datum het contract overgenomen zou worden. Hierop is de woningbouw ingeschakeld voor het "indeplaatsstellingscontract". Dit zou een week voor ingangsdatum contract getekend worden. Details zijn allemaal mondeling besproken en zijn door de woningbouw in het indeplaatsstellingscontract vastgelegd. Echter het tekenen hiervan is dus niet meer gebeurd.

 

De woningbouw is eigenlijk geen partij hierin, bemiddeld alleen, maar geeft wel aan dat het niet is zoals het hoort en gaat ook de juridische afdeling ingeschakelen om te kijken wat er gedaan kan worden.

 

Vraag is dus eigenlijk of iemand zo maar van de mondelinge overeenkomst af kan zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor indeplaatstelling moet de woningbouw toestemming verlenen, hetgeen zij alleen op redelijke gronden kan weigeren. Als de woningbouw jouw verhaal hierin bevestigd, sta je al een stuk sterker, alleen ligt de bewijslast nog steeds bij jou. Alvast de "vorige" huurder aanschrijven met sommatie tot overdracht sleutel, etc. en aansprakelijkstelling bij het niet nakomen daarvan, zou ik niet nalaten. Verder, ook afhankelijk van het oordeel woningbouw, juridische hulp inschakelen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Voor indeplaatstelling moet de woningbouw toestemming verlenen, hetgeen zij alleen op redelijke gronden kan weigeren. Als de woningbouw jouw verhaal hierin bevestigd, sta je al een stuk sterker, alleen ligt de bewijslast nog steeds bij jou. Alvast de "vorige" huurder aanschrijven met sommatie tot overdracht sleutel, etc. en aansprakelijkstelling bij het niet nakomen daarvan, zou ik niet nalaten. Verder, ook afhankelijk van het oordeel woningbouw, juridische hulp inschakelen.

 

Toestemming van de woningbouw is geen probleem. Het indeplaatsstellingscontract was al klaar en hoefde alleen maar getekend worden. Wij hebben ook reeds contact gehad met juridisch loket en zij gaven hetzelfde aan. Sommatie niet nakomen mondelinge afspraak. En dan reactie afwachten en bij weigering eventueel kantongerecht.

 

Enig idee van de kosten van zo'n procedure?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.