• 0

Banken werken niet mee!!

Ik plaats hier mijn eerste bericht. Waarom? Omdat ik op dit forum wellicht lezers zijn die mij verder kunnen helpen door middel van een tip of advies.

 

Ik ben ZZP'er. Fotograaf om precies te zijn. In de afgelopen jaren was het werk wat ik deed meer een hobby en hoefde er niet van te leven. Dit veranderde toen medio 2010 mijn man en ik uit elkaar zijn gegaan. Vanaf dat moment werd het fotograferenvoor mij een bron van inkomsten.

 

Ik werk vanuit mijn eigen fotostudio en deze studio wordt vanuit de boedelscheiding aan mij toebedeeld. Door deze toedeling dien ik mijn ex €30.000,00 te betalen in verband met overbedeling.

 

Gelet op de waarde van het pand was ik in de veronderstelling dat het verkrijgen van €30.000,00 geen probleem zou hoeven zijn. Niets is echter minder waar. Ondanks de waarde van het pand, getaxeerde vrije verkoopwaarde is €125.000,00, de omzetstijging €26.724 (2009), €31.376,00 (2010) en €46.039,00 (2011) en de besparingen op de bedrijfskosten €17.827,00 (2009), €16.948 (2010) en €14.613,00 blijkt het onmogelijk een financiering te krijgen van €30.000,00.

 

Hoewel nog niet ten einde raad begin ik mij wel zorgen te maken.

 

Graag zou ik tips en/of adviezen ontvangen met betrekking tot het verkrijgen van de benodigde financiering.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite,

 

Groet.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me wel voorstellen dat een bank geen lening wil geven voor het betalen aan een ex-echtgenoot.

 

Kun je hier met je ex geen overeenstemming over bereiken? Bijvoorbeeld dat je de overbedeling in termijnen mag aflossen? Of dat hij deels eigenaar blijft van het pand en jij daarvoor huur betaalt?

 

Ik heb geen enkele ervaring met boedelscheidingen, maar het lijkt me raar dat je een overbedeling overeenkomt, terwijl het geld om die te compenseren er niet is.

Link naar reactie
  • 0

Naast borgstelling moeten er ook inkomsten zijn. E.e.a. krijgt vorm in een businessplan.

De banken zijn verplicht hier naar te kijken en vooral nu (zie ook mijn item over dit onderwerp)

Een financier gaat dus naast zekerheid ook vragen hoe je dit denkt terug te betalen.

 

Wat je in het businessplan kunt vermelden is:

fotografie diploma's

naamsbekendheid

succesvolle projecten

enz

 

Ik denk echter dat je jouw ex beter als financier kunt benaderen en deze post beschouwen als een achtergestelde lening.

 

succes

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Zekerheid (dus de waarde van het onderpand) is het sluitstuk van de financiering. Belangrijkste is betalingscapaciteit en daarnaast vertrouwen in de ondernemer.

Wellicht goed om naast je jaarcijfers een goed onderbouwde prognose te maken én deze te laten controleren door een accountant. De accountant kan je ook helpen met een inschatting te maken of er voldoende betalingscapaciteit is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb even heel vlot de cijfers bekeken. Je bent op de goede weg, echter gegeven de winst blijft er op het eerste gezicht weinig over om van te leven en TE weinig om rente en aflossing te voldoen. Nu zou je gegeven de waarde van het pand wellicht aflossingsvrij kunnen gaan (hoewel banken daar niet meer om staan te springen). En ook de rente is gegeven de omvang van de financiering niet heel hoog maar bedraagt toch al vlot 10% van je winst. Dat is best fors...

 

Daarnaast is de omvang van de lening voor een bank te klein om er serieus mee aan de slag te gaan. De kosten van beoordeling moeten ze wel terugverdienen en dat is bij die omvang erg lastig. Kortom: de nee-modus van de banken is verklaarbaar.

 

Wat dan wel? Mogelijk zou je het bij Qredits kunnen proberen of anders misschien een gemeentelijke kredietbank.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het deels eens deels oneens met Stefan. Het feit dat het om een kleine financiering gaat zorgt er voor dat de analyse snel moet gebeuren, waardoor men een volledig pakket aangereikt moet krijgen. Indien dit het geval zullen de meeste banken het serieus beoordelen. Wel is de rente automatisch hoger, voortkomend uit die operationele kosten. Daarnaast behandelingskosten.

Maar juist dat pakket, daar gaat het om. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, verklaar je stijgende omzet over de afgelopen jaren. Onderbouw waarom je de stijgende lijn wil vasthouden. Als je de afgelopen jaren wel een stijgende omzet hebt gerealiseerd maar je privé uitgaven dicht bij het winstniveau liggen dan blijkt er weinig betalingscapaciteit voor een extra lening te zijn.

 

De optie voor aflossingsvrij financieren zou ik laten varen. Zeker in het kader van Basel III zal een bank absoluut een aflossing wensen. De meeste banken deden dit al niet, en vooral niet als de wens feitelijk voortkomt uit een gebrek aan betalingscapaciteit.

 

Hoeveel banken heb je tot nu toe benaderd en waarom wilde men niet verstrekken?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het liefste buiten de bank omgaan. Als je nog in goed overleg bent met je ex, zou je evt een betalings regeling kunnen treffen van zeg 500 euro per maand.

 

Of evt familie leden en kennissen benaderen. 30k is voor velen niet echt een probleem, en als ze je goed kennen weten zij ook wat je waard bent en in wat voor situatie je nu zit.

 

Het vragen van krediet aan kennissen en familie is vaak uit een soort van schaamte niet makkelijk, maar hoe zou jij het vinden als een familielid je om geld vraagt? Dan zou je toch ook niet raar reageren?

 

edit: typo's

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties. Het lijkt erop dat de weg via de bank een heel lastige gaat worden. De suggestie om te lenen van familie of desnoods vrienden zijn overwogen maar na onderzoek blijkt dergelijke gefortuneerde mensen niet in de directe omgeving. Ook de relatie met mij ex is niet zo goed dat hij mij terwille wil zijn.

Ik overweeg nu om te onderzoeken of het geld in het particuliere circuit geleend kan worden. Ik vraag mij af of dat in Nederland mogelijk en zo ja hoe ik dat ingang zou kunnen zetten.

 

Groet,

 

Vjmultimedia

Link naar reactie
  • 0

kreeg gisteren een brief van de ABN Amro binnen. (wel een beetje een rare brief en hoe dit uit de lucht komt vallen is me een raadsel. Sinds 2008 onderneem ik en heb ik nog nooit iets van die club vernomen, behalve een schofferende afwijzing van een financieringsaanvraag van een klant, de persberichten en een interview met Rijkman-Groenink laatst (....sja....),

 

Ze schrijven:

....in deze tijd niet makkelijk financiering te krijgen.....

Gelukkig biedt ABN AMRO voor uw doelgroep een leaseoplossing.... (wat het verband is, zie ik even niet zo)

 

Dit onderdeel vond ik pas leuk en vermakelijk:

....tot 100% financiering en voor starters bij nieuw aan te schaffen bedrijfsmiddel zelfs tot 119%, dus inclusief de BTW....

 

nou ja, lees zelf maar, zie bijlage.......

 

Dus voor geld moet je nu bij de ABN zijn, men kan het daar niet kwijt lijkt het. Ik heb niks nodig. Zeker niet van de ABN.

img027.pdf

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Stap 1 brieven en reclames lijken aantrekkelijk.

Stap 2 eerste gesprek ook nog, maar dan moet je toch informatie en cijfers aanleveren.

Stap 3 de bank ziet het wel iets anders als jij maar je gaat met ze in zee want je hebt geld nodig

Stap 4 er volgt een bittere pil die je dubbel en dwars moet terug betalen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.