• 0

Deel aandelen verkoop BV, en dan?

Geacht forum,

 

Ik sta op het punt c.a. 40% van mijn (100%) aandelen in mijn BV te verkopen aan een nieuwe vennoot. (nog) Niet zijnde mijn echtgenote of toekomstige partner, dan wel samenwonende vriendin met gedeelde huishouding. Dat zit er mogelijk wel in !

Hoe en/of moet ik iets regelen bij de notaris, ofwel middels een speciale acte laten registreren, dat bij mogelijk overlijden van een van de vennoten het bedrijf gewoon kan blijvent voortbestaan.

Valt dit dan onder erfrecht met wellicht een testament, of indien ik toch een vaste relatie aanga met de vennoot, misschien via een onderhandse acte te regelen?

Hoe zouden hiervan dan de fiscale gevolgen voor een van de vennoten zijn.

 

ik worstel hier al een tijdje mee en kom er niet goed uit. Graag Uw mening

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geacht forum,

 

Ik sta op het punt c.a. 40% van mijn (100%) aandelen in mijn BV te verkopen aan een nieuwe vennoot.

 

Ik weet niet hoe het met de notaris zit, maar de fiscale gevolgen zijn het volgende. Over de boekwinst (verschil tussen de overdrachts- en verkrijgingsprijs) moet je inkomstenbelasting uit aanmerkelijk belang (box 2) betalen. Overdrachtsprijs is verkoopprijs min eventuele overdrachtskosten. De verkrijgingsprijs is het bedrag waarvoor je de aandelen kocht, of de waarde in het economisch verkeer op het moment dat jij de aandelen kreeg. Notariskosten mag je bij de verkrijgingsprijs tellen.

 

Voor meer hierover klik hier

 

Edit: URL gefixed

Link naar reactie
  • 0

De overdracht van de aandelen gaat via de notaris. Is er sprake van een holdingstructuur, of gaan van je eigen aandelen 40% naar je vriendin? In het eerste geval loopt de belastingheffing wel los, in het tweede geval kan er aanleiding zijn om eerst wat andere stappen te zetten voordat de overdracht plaatsvindt en zo fiscale afrekening uit te stellen.

 

Bij overlijden blijven de BV en de aandelen bestaan. Zonder nadere regeling krijgen de wettelijke erfgenamen de aandelen in handen. Je vriendin hoort daar niet bij. Als het de bedoeling is dat zij de aandelen krijgt (of kan kopen), dan zul je dat moeten regelen. Ook daarbij kan de notaris prima adviseren (en het is maatwerk, dus wat je het beste kunt doen is via een forum niet 1-2-3 aan te geven).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.