• 0

Agent voor Duitse organisatie

Hallo,

 

Ik ben sinds kort NL agent voor een Duitse organisatie. Wij beginnen volgende maand met een webshop. Ik beheer de webshop. Betalingen van consumenten gaan direct naar de Duitse organisatie. De Duitse organisatie verzend producten direct aan de consument. Ik ontvang provisie van de Duitse organisatie.

 

Mijn vraag:

Moet ik mij als eenmanszaak bij de KVK inschrijven of kan ik gewoon belasting over de provisie afdragen?

 

Mvg

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag:

Moet ik mij als eenmanszaak bij de KVK inschrijven of kan ik gewoon belasting over de provisie afdragen?

 

Het invullen van de door Iwan aanbevolen site zal al wat duidelijkheid hebben gebracht in het wel of niet ondernemer zijn voor de omzetbelasting (BTW) en de inkomstenbelasting (IB), maar je vraag blijft een beetje hangen vind ik.

 

Dat komt omdat de vraag niet logisch is en er geen eenduidig antwoord op kan worden gegeven.

Je kunt zowel ondernemer voor de BTW als voor de IB zijn. Voor beide of voor één van de twee (meestal de BTW).

 

Ondernemer voor de BTW ben je al snel, voor de IB is daar meer voor nodig. Bij kleinere zaken is het vaak: wel ondernemer voor de BTW en voor de IB niet. Je inkomsten minus kosten geef je op als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW).

 

En dan je vraag: Ga naar de KvK en leg uit wat je doet. Zij bepalen (met de Belastingdienst) of je ondernemer bent en voor welke middelen (BTW en/of IB) en aan de hand van die beslissing bereken/betaal je belasting.

 

Ik denk dat je iig ondernemer bent voor de BTW. In jouw geval verricht je een electronische bemiddelingsdienst aan een Duitse ondernemer (de afnemer van je dienst). Bij zo'n dienst moet de BTW worden verlegd aan je afnemer. Je checkt via 0800-0543 het BTW-nummer van die Duitser en je wacht de schriftelijke bevestiging af. Klopt dit (heb je te maken met en legale Duitse ondernemer) dan stuur je een factuur aan die Duitser zonder BTW, maar met de mededeling BTW-verlegd

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Raveni,

 

Moet ik mij als eenmanszaak bij de KVK inschrijven...
Vraag je je af of je door de Kamer van Koophandel als onderneming wordt gezien?

 

Wanneer dit je vraag is, kijk dan even op Wanneer heb ik een onderneming?. Voor verdere vragen kun je het beste, zoals John ook al aangeeft, de KvK zelf even bellen.

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag ben ik (eindelijk) naar de kvk geweest om mijzelf in te schrijven.

 

Ik zal even kort de situatie schetsen:

Ik bewerk voor een Duitse organisatie de NL/BE markt. Ik heb een webshop waarop ik producten verkoop. Deze producten worden direct aan de Duitse organisatie betaald, en direct door de Duitse organisatie verzonden. Ik ontvang een provisie over elke verkoop. Klanten staan telefonisch of via email in contact met mij. Buiten de webshop om wil ik producten aan bedrijven verkopen.

 

De medewerker van de KVK gaf aan dat de Belastingdienst deze constructie waarschijnlijk als verkapt loon gaat zien (VAR). Ik heb mij nu nog niet ingeschreven.

 

Ik heb al flink gegoogled en het higherlevel forum doorzocht, maar kan geen oplossing vinden.

Mijn vraag: weet iemand hoe ik toch als ondernemer gezien/ingeschreven kan worden?

 

Wellicht belangrijk: Ik ben al enige tijd (klein) op eBay actief. Ik wil/kan dit eventueel uitbreiden, mocht dit noodzakelijk zijn.

Wellicht belangrijk ivm VAR: Werk zelf wanneer en waar ik wil, bepaal zelf welke marketingactiviteiten en klanten.

 

Alvast bedankt voor jullie advies

Link naar reactie
  • 0

De medewerker van de KVK gaf aan dat de Belastingdienst deze constructie waarschijnlijk als verkapt loon gaat zien (VAR).

 

De klok horen luiden maar niet weten waar etc…..

 

De NL fiscus heeft maar weinig te vertellen over bedrijven bij de Oosterburen.

Als jij voor zo’n bedrijf werkzaamheden gaat verrichten hier in NL, dan doe je dat toch als zelfstandige (als je niet bij hen in D in dienst bent en dat lijkt mij niet).

 

Of je nou wel/niet als ‘ondernemer’ voor de IB gezien kan worden, dat staat daar los van.

Als het mij betrof, dan zou ik mij inschrijven en beginnen als ik dacht dat het een aantrekkelijke bezigheid was.

 

Link naar reactie
  • 0

De medewerker van de KVK gaf aan dat de Belastingdienst deze constructie waarschijnlijk als verkapt loon gaat zien (VAR).

 

De klok horen luiden maar niet weten waar etc…..

 

De NL fiscus heeft maar weinig te vertellen over bedrijven bij de Oosterburen.

Als jij voor zo’n bedrijf werkzaamheden gaat verrichten hier in NL, dan doe je dat toch als zelfstandige (als je niet bij hen in D in dienst bent en dat lijkt mij niet).

 

Of je nou wel/niet als ‘ondernemer’ voor de IB gezien kan worden, dat staat daar los van.

Als het mij betrof, dan zou ik mij inschrijven en beginnen als ik dacht dat het een aantrekkelijke bezigheid was.

 

 

Bedankt voor je reactie. Nee, ik ben inderdaad niet in dienst bij het bedrijf.

Ik ben 25 jaar oud en heb mij nog nooit hoeven inschrijven bij de KVK, ik ben dus echt een leek op dit gebied...

 

Ok, maar kan de NL fiscus achteraf niet zeggen dat het bedrijf alsnog sociale lasten moet afdragen? Dat wil ik dus niet.

 

Is er eventueel iemand die mij (tegen betaling) kan helpen met de inschrijving bij belasting/kvk? Ik wil namelijk wel dat het goed geregeld is, en ik achteraf niet voor verassingen kom te staan.

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar kan de NL fiscus achteraf niet zeggen dat het bedrijf alsnog sociale lasten moet afdragen?

 

Een Duits bedrijf die niets met NL te maken heeft, behalve dat zij zaken doen met een zelfstandige in NL?

Nee, dat kan toch niet.

 

Klinkt inderdaad vrij logisch wat je zegt Peter.

Dus jij zegt dat ik mij gewoon moet inschrijven bij de KVK en factuurtjes kan sturen naar de Duitse organisatie (BTW verlegd)?

 

Heb je nog een tip wat ik het beste kan invullen op het kvk inschrijfformulier bij 2.2 omschrijving bedrijfsactiviteiten?

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.