• 0

balans excel

Hallo,

 

Ik heb een vraag. Ik heb via een forum een administratie opzet in excel gedownload. Zit er mooi uit, met allerlei hyperlinks erin e.d.

 

Alleen nu is mijn vraag. Op de (automatisch) ingevulde balans staan ook de posten.

 

Te vorderen OB

Te betalen OB

 

Afschrijvingen

 

Dit hoort toch niet op een balans thuis?

 

groet en bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja horen de eerste 2 zeker wel. op de balans. voor een BTW ondernemer die niet onder een vrijstelling valt is de BTW geen kosten of opbrengst voor de ondernemer en hoort dus niet in de winst en verlies rekening thuis. Over je omzet ontvang je van de je klanten btw die je moet (door)betalen aan de belastingdienst. Over je kosten betaal je btw aan je leverancier die je terug mag vragen en te vorderen hebt op de belastingdienst. dat registeer je dus op de balans.

 

de afschrijvingen ligt wat ingewikkelder, meest simpel gezegd ze hebben de balansrekening wat beroerd omschreven.

Het is vrij gebruikelijk om vaste activa vast te leggen op een rekening waarop de aanschafwaarde staat en een aparte rekening met alle afgeschreven bedragen over de afgelopen jaren, meestal Cumulatieve afschrijving genoemd. Hierdoor kun je snel op je balans zien hoeveel al jou bezittingen waard zijn tegen aanschafwaarde en na aftrek van de afschrijvingen de dagwaarde.

 

De afschrijvingsjournaalpost is

 

Afschrijvingskosten (w&v rekening om de kosten ten laste van het resultaat te brengen)

aan Cumulatieve afschrijving (de balansrekening om de waardevermindering te registreren op de balans)

 

Er zijn echter ook systemen en boekhouders die geen aparte afschrijvingsrekening hebben op de balans en maar 1 aciva rekening gebruiken waar zowel de aanschafwaarde als de jaarlijkse afschrijving word geregisteerd. Dit kan prima bij eenvoudige administraties met weinig activa. De methode met een aanschafwaarde rekening en een (cumulatieve) afchrijvingsrekening is echter vaker gebruikt zodat ook de

 

Kortom alle 3 die rekeningen horen gewoon op de balans thuis.

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Mag ik jouw kennis nog even lenen over het afschrijven van investeringen.

Ik heb dit jaar helaas een verlies geleden.

 

Wat is nu beter om te doen, aangezien afschrijvingen je winst oplaag haalt.

Is het nu handig om juist in bijv 5jr af te schrijven i.p.v. 3jaar?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.