Ik als boekhouder hater en niwit probeert zo langzamerhand toch de boekhouding wat beter bij te gaan houden en actueel te houden zodat ik een beter beeld van de stand van zaken heb en beter op punten kan bijsturen.
Maar met bepaalde facturen kom ik er even niet uit hoe ik die moet afletteren.
Ik maak gebruik van exactonline.
De situatie is als volgt:
Ik heb een paar honderd facturen per week (voor gemak gaan we even uit van 100 stuks).
Hiervan boek ik er 30 in als zelfstandige factuur in exactonline.
de andere 70 combineer ik tot 1 factuur en boek die ene factuur in in het systeem (dat gebeurd omdat er een fout in BTW berekening staat die ik tijdelijk op deze manier corrigeer totdat berekening in systeem is aangepast).
Nu worden de facturen betaald via verschillende betaalsystemen die via verschillende PSP's lopen.
Facturen uit week 1 krijg ik normaal dus in week 2 of 3 uitbetaald.
Deze uitbetaling gebeurd op gecombineerde facturen. Op 1 zo een factuur staan dus de uitbetalingen voor alle facturen van die week ervoor die via die PSP gedaan zijn.
echter is het bedrag dat uitbetaald wordt niet gelijk aan het totaal van de factuurbedragen van die week maar wordt het volgende uitbetaald:
In exactonline hebt ik dus de ingeboekte facturen, de bankboeking van uitbetaalde bedrag en de factuur van de PSP.
Factuur van PSP boek ik overigens enkel het kosten component en BTW daarop van in.
Nu zou ik dus de verkoop facturen moeten gaan afletteren tegenover het ontvangen bedrag maar ontvangen bedrag is dus niet voldoende om alle verkoop facturen van die periode af te boeken.
Het is zo en zo al erg moeilijk om duidelijk af te letteren op basis van de juiste PSP omdat zo niet direct te zien is welke factuur via welke PSP is betaald.
en dan zit ik dus nog met die kostenfactuur.
Hoe moet/kan ik dit nu het beste doen zodat afletteren zoveel mogelijk klopt en ik dus geen verkoop facturen overhoud die niet meer van bedrag afgeletterd kunnen worden doordat kosten op uitbetaling in mindering gebracht zijn?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
member123
member123
Ik als boekhouder hater en niwit probeert zo langzamerhand toch de boekhouding wat beter bij te gaan houden en actueel te houden zodat ik een beter beeld van de stand van zaken heb en beter op punten kan bijsturen.
Maar met bepaalde facturen kom ik er even niet uit hoe ik die moet afletteren.
Ik maak gebruik van exactonline.
De situatie is als volgt:
Ik heb een paar honderd facturen per week (voor gemak gaan we even uit van 100 stuks).
Hiervan boek ik er 30 in als zelfstandige factuur in exactonline.
de andere 70 combineer ik tot 1 factuur en boek die ene factuur in in het systeem (dat gebeurd omdat er een fout in BTW berekening staat die ik tijdelijk op deze manier corrigeer totdat berekening in systeem is aangepast).
Nu worden de facturen betaald via verschillende betaalsystemen die via verschillende PSP's lopen.
Facturen uit week 1 krijg ik normaal dus in week 2 of 3 uitbetaald.
Deze uitbetaling gebeurd op gecombineerde facturen. Op 1 zo een factuur staan dus de uitbetalingen voor alle facturen van die week ervoor die via die PSP gedaan zijn.
echter is het bedrag dat uitbetaald wordt niet gelijk aan het totaal van de factuurbedragen van die week maar wordt het volgende uitbetaald:
Totaal factuur bedragen - kosten betalingssysteem - kosten huur magazijn - kosten fullfilment
en van de andere PSP wordt uitbetaald:
totaal factuur bedragen - kosten betalingssysteem
In exactonline hebt ik dus de ingeboekte facturen, de bankboeking van uitbetaalde bedrag en de factuur van de PSP.
Factuur van PSP boek ik overigens enkel het kosten component en BTW daarop van in.
Nu zou ik dus de verkoop facturen moeten gaan afletteren tegenover het ontvangen bedrag maar ontvangen bedrag is dus niet voldoende om alle verkoop facturen van die periode af te boeken.
Het is zo en zo al erg moeilijk om duidelijk af te letteren op basis van de juiste PSP omdat zo niet direct te zien is welke factuur via welke PSP is betaald.
en dan zit ik dus nog met die kostenfactuur.
Hoe moet/kan ik dit nu het beste doen zodat afletteren zoveel mogelijk klopt en ik dus geen verkoop facturen overhoud die niet meer van bedrag afgeletterd kunnen worden doordat kosten op uitbetaling in mindering gebracht zijn?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag