• 0

zelf invullen IB

Hallo,

 

Maart vorig jaar ben als zzp-er gaan werken naast een klein loondienstverband. Volgens de belastingdienst ben ik ondernemer en heb ik het aangifteprogramma voor ondernemers gedownload. Na wat puzzelen en heel veel naspeuren op het net bleef ik onzeker of ik alles wel goed had ingevuld. Ik heb uiteindelijk besloten het toch door iemand te laten invullen. Nu heb ik een uitdraai gekregen met alle cijfers erop. Dit is volgens een boekhoudprogramma van de boekhouder gedaan. Omdat mijn administratie zo klein is en ik voorgaande jaren ook altijd zelf mijn aangiften heb gedaan, wil ik dit eigenlijk volgend jaar weer gewoon zelf doen.

Met de uitdraai van de boekhouder in de hand ben ik stap voor stap de aangifte van de belastingdienst opnieuw doorgelopen en krijg ik niet overeenkomstige waarden bij de winst uit onderneming en de mkb-winstvrijstelling. Is er een stap voor stap invul handleiding die het programma van de belastingdienst volgt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Bloem,

 

Bij mijn weten is er geen stap voor stap handleiding. Het programma van de fiscus heeft een aardige helpfunctie, maar daar houdt het wel mee op. Bovendien is het niet te doen om de cijfers van een boekhouder te willen matchen met de software van de fiscus. De boekhouder kan wel eens een compleet andere indeling hebben qua administratie, balans en W&V dan de fiscus hanteert. De aangifte voor ondernemers is sowieso al versimpeld zodat je geen jaarrekening letterlijk kunt overnemen in je aangifte. Op veel posten moet je optellen en samenvoegen. Kunst is om te weten waar je dat moet doen en hoe.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.