Ga naar inhoud

Willekeurige afschrijving 2009-2011

Geplaatst:

DBFotografie

Ik begrijp dat het voor alle ondernemers (dus niet alleen starters) mogelijk is om investeringen gedaan in de periode 2009-2011 willekeurig af te schrijven. Ik begrijp ook dat je de daardoor de mogelijkheid hebt om juist eerder veel af te schrijven of juist de afschrijving uit te stellen. Volgens mij betekent dit ook dat je het ene jaar meer kan afschrijven dan het andere jaar. Hoewel je niet meer dan 50% kunt afschrijven in het jaar van aankoop.

Nu mijn vraag:

Als je bijvoorbeeld de afschrijving van een investering gedaan in 2010 wilt uitstellen, zit daar dan een beperking aan? Ik bedoel, hoe lang zou je de afschrijving kunnen uitstellen?

Featured Replies

Geplaatst:

Ard-Sc

Als je bijvoorbeeld de afschrijving van een investering gedaan in 2010 wilt uitstellen, zit daar dan een beperking aan? Ik bedoel, hoe lang zou je de afschrijving kunnen uitstellen?

Ik ga er dan even van uit dat je bij de aangifte voor de investering in 2010 ook meteen hebt aangegeven dat je die willekeurig wil afschrijven.

Je mag dan willekeurig afschrijven binnen de normale afschrijvingsduur van dat bedrijfsmiddel tot de restwaarde bereikt is.

Over het algemeen is het dus 5 of 10 jaar. Omgekeerd geldt het dus ook. Je moet binnen die termijn afschrijven.

(Afhankelijk van welke regeling gelden er specifieke voorwaarden)

Geplaatst:

DBFotografie

• Auteur

Bedankt voor je reactie :)

Ik ga er dan even van uit dat je bij de aangifte voor de investering in 2010 ook meteen hebt aangegeven dat je die willekeurig wil afschrijven.

Ik heb dat voor de willekeurige afschrijving uit 2010 niet aangegeven op het belastingformulier van 2010. Is dat een probleem?

Je mag dan willekeurig afschrijven binnen de normale afschrijvingsduur van dat bedrijfsmiddel tot de restwaarde bereikt is. Over het algemeen is het dus 5 of 10 jaar. Omgekeerd geldt het dus ook. Je moet binnen die termijn afschrijven.

Duidelijk. Begrijp ik het dan goed dat je per jaar kunt bekijken hoeveel je afschrijft en dat dat dus per jaar kan verschillen? Bijvoorbeeld 500 euro in 2013 en 800 euro in 2014.

(Afhankelijk van welke regeling gelden er specifieke voorwaarden)

Het gaat om fotoapparatuur met een normale afschrijvingsduur van 5 jaar.

Geplaatst:

Ard-Sc

Bedankt voor je reactie :)

Ik heb dat voor de willekeurige afschrijving uit 2010 niet aangegeven op het belastingformulier van 2010. Is dat een probleem?

Duidelijk. Begrijp ik het dan goed dat je per jaar kunt bekijken hoeveel je afschrijft en dat dat dus per jaar kan verschillen? Bijvoorbeeld 500 euro in 2013 en 800 euro in 2014.

Graag gedaan.

Als je het niet hebt aangegeven is dat "een probleem". (of een uitdaging, afhankelijk van je bloedgroep ;) ).

Daar zijn wel oplossingen voor: de makkelijkste is dat de aanslag over 2010 nog niet definitief is, dan is je aangifte nog vatbaar voor wijzigingen.

Ik weet niet of en hoe je de investering überhaupt in je aangifte van 2010 verwerkt hebt? Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van een aanschaf in 2010 die je pas in 2011 in gebruik hebt genomen. Mits dat recht doet aan de werkelijkheid. Dan zou je in 2011 kunnen beginnen met willekeurig afschrijven.

Mogelijk zijn er ook nog mogelijkheden om via een verzoek aan de inspecteur e.e.a. te herzien, daar heb ik in dit geval echter geen ervaring mee. (even wachten op het standpunt van anderen dus)

Geplaatst:

DBFotografie

• Auteur

Graag gedaan.

Als je het niet hebt aangegeven is dat "een probleem". (of een uitdaging, afhankelijk van je bloedgroep ;) ).

Daar zijn wel oplossingen voor: de makkelijkste is dat de aanslag over 2010 nog niet definitief is, dan is je aangifte nog vatbaar voor wijzigingen.

Ik weet niet of en hoe je de investering überhaupt in je aangifte van 2010 verwerkt hebt? Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van een aanschaf in 2010 die je pas in 2011 in gebruik hebt genomen. Mits dat recht doet aan de werkelijkheid. Dan zou je in 2011 kunnen beginnen met willekeurig afschrijven.

Mogelijk zijn er ook nog mogelijkheden om via een verzoek aan de inspecteur e.e.a. te herzien, daar heb ik in dit geval echter geen ervaring mee. (even wachten op het standpunt van anderen dus)

Ik uit van een uitdaging ;)

Het is als volgt:

Ik heb de investering pas in 2011 in gebruik genomen. Ik heb de investering aangekocht in 2010. Ik heb in 2010 niets afgeschreven. Zou ik dan de willekeurige afschrijving kunnen laten ingaan op 1-1-2011 voor de periode van 5 jaar?

Geplaatst:

Ard-Sc

Dan wint het niet de schoonheidsprijs, maar ik wil ze niet de kost geven die het dan zo zouden doen. (Het zou aan schoonheid winnen als je de aanschaf ook pas in 2011 zou hebben betaald.) Gezien mijn inschatting van de hoogte van de investering (3.000 euro?) en het gegeven dat de fiscus ook in dit geval zijn deel van de koek krijgt (vroeg of laat) kan ik me heel goed voorstellen dat de meerderheid van de ondernemers dit dan zo aangeeft en daar ook bij een controle prima mee wegkomt.

(Je bent dan eigenlijk bezig met de "in welk jaar valt de investering" kwestie. Daar zijn al hele verhalen op HL over geschreven.)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.