• 0

Beste forumleden,

Ik heb een eenmanszaak + vof.

Nu wil eenmalig geld van die eenmanszaak naar die vof laten doorstromen. Het liefst stuur ik een factuur vanuit de vof naar de eenmanszaak maar ik denk dat dat niet gaat (er is geen levering of dienstverlening).

Hoe kan ik dit het beste doen zonder dat ik het 'via prive' laat gaan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36022-geld-direct-van-eenmanszaak-naar-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Nou, ik zou het zonde vinden als ik er belasting over moet betalen. Dus stel er komt 1000 in eenmanszaak binnen en die wil ik in de die vof investeren. Ik neem het op, betaal bijv. 42% belasting over, en houd dan nog 580 euro over om in die vof te storten.

Ik hoopte dat het anders zou kunnen, of sla ik de plank sowieso mis?

• 0
Ik neem het op, betaal bijv. 42% belasting over

Je betaalt geen inkomstenbelasting over privéopnames, maar over de fiscale winst. Privéopnames zijn mutaties op het eigen vermogen en beïnvloeden die winst niet.

• 0

Nou ja, dat wil zeggen, je moet nog steeds belasting betalen over die 1000. Daarvoor maakt het niet uit of je het nu in de eenmanszaak laat zitten of daaraan onttrekt. Maar belasting betalen is geen straf. Als je niet betaalt, krijg je een boete. Dat is straf. ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ja, uiteraard. Het is natuurlijk niet dat ik geen belasting wil betalen. Ik wil alleen net als ieder ander niet betalen als het niet hoeft. Stel: ik houd die hypothetische 1000 euro in mijn eenmanszaak en investeer die in een nieuw materiaal, dan wordt met die kosten mijn winst minder: ik benut de volle 1000 zegmaar...

Om met die 1000 euro in mijn andere firma materiaal te kopen, moet ik het dus via prive laten lopen: dwz, ik onttrek het uit mijn eenmanszaak, en even simpel gesteld: betaal aan het eind van het jaar belasting over die 1000 euro, die dus winst is.

• 0

betaal aan het eind van het jaar belasting over die 1000 euro, die dus winst is.

Daar staat 1.000 euro lager resultaat in de vof tegenover. Als de vof 100% van jou zou zijn, zou het fiscaal neutraal zijn. Het is ook fiscaal neutraal als je 50% in de vof zit, en je medevennoot ook 1.000 euro naar de vof verplaatst en jullie dat uitgeven als zakelijke kosten. Je krijgt dan namelijk 50% van 2.000 euro lager resultaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar