• 0

Bank weigert rekening op grond van leeftijd en tweede een LTD

Goedemiddag allemaal,

 

Onderstaande wilde ik even met jullie delen en misschien hebben jullie een idee. Mijn vader 77 jaar oud start een LTD. Nu willen wij een rekening openen bij een bank. Gewoon een betaalrekening, willen geen krediet, alleen een rekening courant met pin functie. Twee banken te weten de ABN AMRO en de Rabobank weigeren dit. In eerste instantie roept men de leeftijd van de bestuurder en als tweede de LTD. Ik vindt dit leeftijdsdiscriminatie!

 

Mag dit zomaar. De bank loopt helemaal geen risico, we willen alleen een rekening om te betalen, ontvangen en te pinnen niet meer en niet minder.

 

Jullie nog opmerkingen en ideeën?

 

Groet Gertjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een Ltd. is het erg moeilijk om een Nederlandse bankrekening te openen, en niet zonder redenen. Zo is het bij een Ltd. niet duidelijk wie eindverantwoordelijk is, en dat is iets dat banken graag willen weten. Hier is veel over geschreven op HL, gebruik de zoekfunctie maar eens.

 

De vraagtekens bij de leeftijd van je vader zullen in het verlengde hiervan liggen. Wellicht vraagt de bank zich af of je vader, met zijn leeftijd, wel écht de onderneming leidt en niet, ik noem maar wat, jijzelf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden van je keuze van de LTD? Als je dat goed kunt onderbouwen is het wellicht wat duidelijker voor de bank. Zeker als ze wat twijfels hebben. Hebben ze wel concrete duidelijke informatie gekregen of heb je gewoon een standaard aanvraag gedaan? Vermelden ze verder expliciet dat de leeftijd een probleem is? Geen idee of dat eigenlijk mag, de combinatie kan ik me wel voorstellen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het 'risico' voor banken bestaat niet alleen uit de kans een lening niet terug te krijgen etc. maar ook om problemen te krijgen met DNB of de AFM. Kort voorbeeld Wwft tekst:

 

"De Wwft ziet op de verplichting tot het verrichten van een cliëntenonderzoek en op de meldingsplicht van transacties of voorgenomen transacties die verband zouden kunnen houden met het witwassen van geld of de financiering van terrorisme. De verplichting tot het verrichten van een cliëntenonderzoek houdt in dat de instelling onder meer wordt geacht:

 

[*]zich te hebben overtuigd van de identiteit van de cliënt waarmee de instelling zaken doet, of (indien van toepassing) de identiteit van de uiteindelijke belanghebbende (Ultimate Beneficial Owner, UBO).

[*]indien de cliënt een rechtspersoon is, op risico gebaseerde en adequate maatregelen te nemen om inzicht te verwerven in de eigendoms- en zeggenschapsstructuur van de cliënt.

[*]het doel en de beoogde aard van de zakelijke relatie vast te stellen.

[*]een voortdurende controle op de zakelijke relatie en de verrichte transacties uit te voeren evenals een onderzoek naar de bron van het vermogen waaruit aan de instelling gelden worden overgemaakt."

 

Bij verdachte zaken is het dan snel makkelijker om een betaalrekening (waaraan als ze eerlijk zijn ook niets evrdient wordt) te weigeren.

Link naar reactie
  • 0

Een bank is alleen bereid een rekening te openen voor een exoot zoals een Ltd bij een of meer goede referenties en een goed verhaal. Het probleem bij een Ltd. is, dat het nagenoeg niet mogelijk te achterhalen wie uiteindelijk aan de touwtjes trekt, dus ook aan te spreken.

 

Ik weet niet wie bij het openen van die rekening aanwezig waren, maar als jij dat zelf bent geweest, of daarbij het meeste het woord hebt gevoerd, dan zal bij die bank toch sterk de indruk zijn ontstaan dat er iets niet klopt. (Wat en waarom er volgens die bank dan niet klopt kan ik van hieruit niet zeggen), en opening geweigerd. En ja een bank kan om haar moverende redenen weigeren om een rekening te openen.

 

Waarom niet gekozen voor een andere meer gangbare rechtspersoon, had je dit soort problemen kunnen voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

wat een reacties allemaal. Het gekke is dat er alleen een gesprek is geweest bij de Rabobank, hierbij was de bestuurder aanwezig verder niemand. Bij de ABN is alles telefonisch afgewezen hier heeft geen gesprek plaats gehad, hierbij zouden aanwezig zijn de bestuurder en de accountant. Voor de LTD is gekozen op aanraden van onze juridisch adviseur, LTD neemt een bestaand bedrijf van 10 jaar over, wil geen prívé aansprakelijkheid de nieuwe bestuurder dat is de achterliggende gedachte van de LTD. De leeftijd wordt bij beide als eerste genoemd en daarna de overie punten, Weet iemand wel een oplossing hoe dit te regelen? Over een prive rekening kan geen pin contract aangevraagd worden dit is voor nu het belangrijkste.

 

Bedankt voor zover.

 

Groet Gertjan

Link naar reactie
  • 0

Tja het blijft voor een bank teveel moeite om veel onderzoek te doen voor een simpele rekening waar dus weinig tot niets aan verdiend gaat worden. De makkelijkste eerste stap lijkt me om goed voorbereid naar de andere mogelijke banken te stappen om het te proberen want je weet maar nooit of er eentje toch wilt. Je bent pas bij twee banken geweest dus er is nog wel wat hoop.

Link naar reactie
  • 0

Verder is het ook nog dat bij veel banken er standaard nee verkocht word als je er maar 1 of 2 producten wil afnemen.

 

Zulke klanten zijn niet renderend genoeg en zullen ze alles aangrijpen om nee te kunnen zeggen en in dit geval lijkt me hun nee ook nog te rechtvaardigen, je geeft zelf aan dat de bestuurder geen persoonlijk risico wil en daarom een Ltd. heeft opgericht, waarom zou de bank wel risico moeten gaan lopen als je het zelf niet wil lopen?

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de LTD is gekozen op aanraden van onze juridisch adviseur, die hier actief is op higherlevel. LTD neemt een bestaand bedrijf van 10 jaar over, wil geen prívé aansprakelijkheid de nieuwe bestuurder dat is de achterliggende gedachte van de LTD.

Privé aansprakelijkheid had m.i. ook op nadere wijze voorkomen kunnen worden.

 

Als ik uit eigen ervaring moet spreken, is het meestal zo dat als door welke omstandigheid dan ook geen gebruik gemaakt kan worden van een Nederlandse Rechtspersoon, maar gekozen wordt voor een Buitenlandse entiteit, met alle gevolgen vandien, dat behoeft natuurlijk niet op jou van toepassing te zijn. Maar als ik dan lees dat vader op hoge leeftijd een bedrijf overneemt d.m.v. een Ltd dan heb je wel alle schijn tegen.

 

Als dit alles niet zo is, dan lijkt het erop dat jouw adviseur ten koste van jou gekozen heeft voor een voor hemzelf lucratieve oplossing.

 

Wat voor soort bedrijf wordt/is overigens overgenomen?

 

Wil je voor die Ltd een rekening openen, maak dan gebruik van een relatie, die kan bogen op een al jaren lange gegoede relatie met een/de bank, wellicht dat die een goed woordje kan doen, dan wel deuren opengaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.