Ik ben een internetbedrijfje begonnen en sta ingeschreven als eenmanszaak. Mijn partner wil een bepaald deel van mijn opstartkosten betalen (bijv. 2000 Euro). In ruil daarvoor wil ik 'r een bepaald percentage van de toekomstige winst van mijn bedrijfje geven, plus de garantie dat ze aan het einde van 2012 sowieso een bepaald deel terugkrijgt (bijv. 500 Euro) ongeacht of het bedrijfje succesvol is of niet.

Mijn vraag is hoe ik zo'n bedrag (bijv. 2000 Euro) van mijn partner belastingtechnisch moet beschouwen. Is het een investering en/of wordt ze hiermee mede-eigenaar van het bedrijf? (en moet ik dus de bedrijfsconstructie aanpassen?) Is het een zakelijke lening?

Hoe wordt dit door de belastingdienst gezien en is er belastingtechnisch gezien een gunstiger constructie mogelijk (voor mijn partner en/of voor mij), zoals een persoonlijke lening van haar aan mij die ik vervolgens voor mijn bedrijf gebruik.

(voor de durfkapitaal regeling komen we iig niet in aanmerking)

Mijn partner heeft overigens niet de Nederlandse nationaliteit en staat ook niet in Nederland ingeschreven.

Bij voorbaat dank voor enige informatie die jullie me hierover kunnen geven.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36040-lening-of-investering/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Mentum

Ga er maar vanuit dat je dit als lening moet boeken in je administratie.

Of een andere constructie nuttig is, valt zo niet te zeggen. Samen een VOF kan bijvoorbeeld, maar samen een CV kan ook. Zonder cijfers valt daar verder weinig over te zeggen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

hartelijk dank voor je reactie. een vervolgvraag als je tijd.zin hebt: Als ik het als lening inboek, moet ik dan het winstpercentage dat ik in de daaropvolgende maanden / jaren aan mijn partner uitkeer als aflossing en rente opgeven? Als ik bijvoorbeeld relatief veel winst maak en dus veel uitkeer aan mijn partner dan zou de belastingdienst allicht kunnen stellen dat feitelijk geen reele rente is (want veel te hoog) en meer een verkapte investering.

ook dank voor je suggestie om de andere constructies (VOF of CV) te bekijken en na te rekenen. daar ga ik achteraan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar