• 0

BTW aftrek mogelijk als BTW op inkomsten is verlegd?

Beste HLers,

 

Sorry als dit een RTFM vraag is, maar ik kon tot dusver geen duidelijk antwoord vinden op internet.

 

Binnenkort begin ik met holding en werk BVs met een eerste klant in België. De BTW zal waarschijnlijk worden verlegd naar de klant. Kan ik dan toch in Nederland BTW aftrekken, m.a.w. krijg ik de BTW die ik betaal terug van de belastingdienst, terwijl ik zelf geen BTW afdraag?

 

Dus bijvoorbeeld:

 

1. De werk BV factureert de Belgische klant 100 kE ex BTW waarbij de BTW (21%) wordt verlegd naar Belgie.

2. De holding factureert de werk BV 80 kE + 19% BTW, dus 95 kE.

3. De werk BV ontvangt 15 kE BTW terug van de NL belastingdienst??

 

Alvast bedankt,

 

Nico

 

(voor diegenen die zich mijn eerdere topics herinneren, de Comm.V wordt waarschijnlijk niet opgericht)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Ido!

 

Toch nog een vraag:

 

1. Stel, de werk BV factureert 120 kE ex BTW aan de Belgische klant, waarbij de BTW wordt verlegd naar Belgie.

2. De holding factureert 100 kE ex BTW aan de werk BV

3. De werk BV betaalt de holding 119 kE en krijgt 19 kE terug van de belastingdienst. Moet deze 19 kE worden geboekt als winst? Zo niet, hoe dan?

 

Alvast bedankt,

 

Nico

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Nico,

 

Ik zie dat het bedrijf al concreet vorm begint te krijgen, heel mooi! Ik heb je al eens eerder aangegeven dat je, als het om zulke bedragen gaat en je de kennis niet (goed) beheerst op administratief niveau, in mijn ogen beter een boekhouder in kunt schakelen. Hierop besparen is volgens mij echt onverantwoord.

 

Goed, tot zover de moraal ;) Even over jouw vraag, BTW zijn (bijna) nooit kosten en zijn dus vanzelfsprekend ook (bijna) nooit een winstcomponent. De BTW werkt kostenneutraal. Ook in dit geval. De boeking voor de werk bv is als volgt:

 

AAN Crediteuren € 119.000,00

Managementfee holding € 100.000,00

Te vorderen BTW € 19.000,00

 

De BTW is dus geen winst, de werk bv krijgt deze terug omdat ze afgedragen zijn / worden aan de werk bv. Deze draagt de BTW af de Belastingdienst "voor jou", en de Belastingdienst betaalt die weer terug aan jou. In dit geval een beetje water naar de zee dragen dus.

 

De boeking voor de holding is namelijk als volgt:

 

Debiteuren € 119.000,00

AAN Managemenffee € 100.000,00

AAN Af te dragen voorbelasting € 19.000,00

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 48 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.