• 0

Aangifte IB voor ondernemers en IB Fiscale partner

Hallo,

 

ik ben ZZP-er en heb van de belastingdienst een uitnodiging gekregen om aangifte te doen als ondernemer.

 

Aangifte staat keurig klaar voor verzending, alleen mis ik de gegevens van mijn fiscale partner. Bij aanvang van de aangifte wordt in het aangifte programma melding gemaakt dat mijn fiscale partner ook zelf een reguliere IB aangifte dient te doen.

 

Nu heb ik voor haar dus een reguliere IB aangifte ingevuld (gegevens gedownload en belastingdienst had alle gegevens keurig ingevuld) maar nu komt mijn probleem:

 

waar kan ik nu de winst uit mijn onderneming kwijt in de gecombineerde 'reguliere" IB aangifte? Als ik namelijk voor mijzelf bij Box 1 Loon, ziektewetuitkeringen, fooien e.d. niet van toepassing acht dan wel loon 0 euro invul dan komt mijn vrouw niet meer in aanmerking voor de combinatiekorting?

 

Op de site van de belastingdienst vind ik niets over dit onderwerp terug. Ik doe voor 2011 voo rhet eerst aangifte als ondernemer. In mijn aangifte voor ondernemers kan ik de inkomsten van mijn vrouw niet kwijt en in de 'reguliere' IB aangifte kan ik mijn winst uit mijn onderneming niet kwijt (of dien ik dit laatste als 'loon' aan te merken?)..

 

Wie heeft er als kleinde zelfstandige met dit zelfde probleem te maken en kan mij helpen? Zoals gezegd is de informatievoorziening van de belastingdienst in deze m.i. te beperkt.

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beiden hebben gelijk ;)

 

Jij en je partner doen ieder aangifte met een eigen programma. In jouw programma (dat voor ondernemers) geeft het programma onder de persoonsgegevens van je partner vanzelf al aan dat zij niet met dat programma aangifte kan doen.

 

In haar programma moet je de tweede vraag onder jouw persoonsgegevens ("wilt u samen aangifte doen met dit programma") nee aanvinken.