• 0

Mooie kans of groot risico?

Momenteel is men intern aan het kijken om de externe systeembeheertak af te stoten en heb ik de kans om dit over te nemen. Ik twijfel erg aangezien ik al een huis heb en 2 jonge kinderen. Het ondernemerschap is echter wel altijd een droom van me geweest en om die reden kriebelt het wel.

 

Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen?

 

Momenteel bestaat de volledige exteren afdeling uit 2 FTE die allebei een declarabiliteit halen van ongevee 25-30%, de omzet over 2011 bedroeg € 300K en de kosten excl. personeelskosten € 180k

 

Als ik dit ga overnemen zal ik als ZZP`er starten waarbij ik bij drukte een vriend kan inschakelen die zelf een klein ICT bedrijf heeft in de opstartfase.

 

Is dit in jullie ogen een mooie kans of een groot risico?

 

Gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

en de kosten excl. personeelskosten € 180k

 

En inclusief? En ben jij één van die twee FTE?

 

Ik zag de onduidelijkheid in de startpost en heb deze even aangepast. Ik zal alleen gaan starten waarbij ik bij drukte de hulp kan inschakelen van een vriend met een ICT bedrijf in de opstartfase.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een declarabiliteit van 25-30% is wel erg laag in deze tak van sport. Komt dit puur door te weinig klanten of zijn de 2 medewerkers wel erg druk, maar niet met declarabele werkzaamheden? Zijn er pogingen gedaan om dit percentage te verbeteren en zo ja, waarom is dat niet gelukt? En welke kansen zie jij om dit wel voor elkaar te krijgen?

 

Hoe groot is de kans dat bestaande klanten afhaken wanneer jij de activiteiten overneemt? Zij hebben nu gekozen voor - als ik het goed lees - het uitbesteden aan een wat groter bedrijf en nu worden ze afhankelijk van een eenmanszaak.

 

Wie doet het systeembeheer voor het bedrijf zelf? Kun je bij de overname bedingen dat je voor een bepaalde periode een deel van die activiteiten vanuit je eigen bedrijf mag uitvoeren?

Link naar reactie
  • 0

Een declarabiliteit van 25-30% is wel erg laag in deze tak van sport. Komt dit puur door te weinig klanten of zijn de 2 medewerkers wel erg druk, maar niet met declarabele werkzaamheden? Zijn er pogingen gedaan om dit percentage te verbeteren en zo ja, waarom is dat niet gelukt? En welke kansen zie jij om dit wel voor elkaar te krijgen?

 

Hoe groot is de kans dat bestaande klanten afhaken wanneer jij de activiteiten overneemt? Zij hebben nu gekozen voor - als ik het goed lees - het uitbesteden aan een wat groter bedrijf en nu worden ze afhankelijk van een eenmanszaak.

 

Wie doet het systeembeheer voor het bedrijf zelf? Kun je bij de overname bedingen dat je voor een bepaalde periode een deel van die activiteiten vanuit je eigen bedrijf mag uitvoeren?

 

De declarabiliteit is zo laag, omdat 1 van beide medewerkers zich voornamelijk bezig houdt met sales. Naar mijn idee doet hij dit erg innefficient, bijv. een offerte voor een laptop met € 60,- marge persoonlijk gaan brengen bij een klant op 80km afstand.

 

Ik ben van mening dat deze declarabiliteit omhoog kan als er meer gewerkt wordt vanuit het principe pro-actief beheer i.p.v. break-fix. Ik ken de netwerken van onze klanten en daar zijn nog genoeg verbeteringen in aan te brengen.

 

Ik ken het grootste deel van de klanten persoonlijk en veel klanten klagen over de hoge uurprijs momenteel € 85,- Ik zou deze klanten het voorstel kunnen doen om een uurtarief te hanteren van € 65,-

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

[ik ben van mening dat deze declarabiliteit omhoog kan als er meer gewerkt wordt vanuit het principe pro-actief beheer i.p.v. break-fix. Ik ken de netwerken van onze klanten en daar zijn nog genoeg verbeteringen in aan te brengen.

 

Ik ken het grootste deel van de klanten persoonlijk en veel klanten klagen over de hoge uurprijs momenteel € 85,- Ik zou deze klanten het voorstel kunnen doen om een uurtarief te hanteren van € 65,-

Ik neem aan dat het grootste deel van de omzet komt uit vaste contractbedragen per jaar. Zijn de standaard werkzaamheden die hiervoor worden verricht meegeteld bij die 25-30% of betreft dit percentage alleen de "uurtje-factuurtje" activiteiten?

 

Ga je het "meer pro-actief" werken en het "aanbrengen van verbeteringen" uitvoeren als onderdeel van het vaste bedrag per jaar of als aanvullend te factureren uren? In het laatste geval verwacht ik dat klanten dus - ondanks het lagere tarief - een hogere rekening zullen krijgen en dan loop je de kans dat ze daar weer over gaan klagen. En als dat pro-actieve en die verbeteringen onderdeel zijn van het vaste contractbedrag zou dat kunnen leiden tot minder break-fix en dus minder additioneel declarabele uren. En dat dan ook nog tegen een lager tarief. Lijkt me iets om vooraf goed in kaart te brengen.

 

Zijn de klanten alleen ontevreden over de variabele kosten of ook over de vaste kosten of de dienstverlening zelf?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het is mij nog niet helemaal helder.

Omzet is 300k. Dit is inclusief verkoop hardware? Hoe is de 300k opgebouwd, uit welk soort omzet en hoeveel is de marge per soort omzet? (Dus bijvoorbeeld 150k is inkoop hardware met een marge van 2% en 150k is omzet op uren en tegenover die uren staan X aan salariskosten op dit moment).

 

Je hoeft het personeel niet mee te nemen begrijp ik?

Jouw oude werkgever wordt dan jouw klant? Of worden verschillende bedrijven jouw klant?

 

Op zich zou het een mooie kans kunnen zijn, maar heb meer info nodig.

 

Groetjes, Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.