Oliepara Geplaatst: 28 maart 2012 Oliepara 7 0 Geplaatst: 28 maart 2012 Beste mensen, Ik heb, zoals in eerdere berichten een eigen praktijk voor olieen e.d. op paranormale basis. Nu zit ik echter met een probleem, wat ik zelf niet op kan lossen. Het gaat over de olieen ( die ik hopelijk ga verkopen). Ik zal mijn probleem hieronder beschrijven. Hoe bereken ik de inkoopwaarde van de omzet en hoe verwerk ik dit in de administratie ? Mag ik in plaats van de rekeing voorraad niet direct de rekening kosten gebruiken ? Dat is veel invoudiger. Hoe doe ik het nu ? Ik haal bijvoorbeeld bij de action 5 potjes, olie en een piset. En de totale kosten zijn € 10,00 inc BTW. Ik boek dan : Voorraad goederen 10 Terug te vorderen BTW 1,60 Kassa 8,40 Hoe moet ik nu een boeking maken en als ik zeg maar 1 potje a verkoopprijs € 2,50 verkoop ?? Ik zou iets moeten doen met de voorraad en inkoopwaarde van de omzet, maar hoe bepaal ik dat voor 1 potje? Snap dit echt niet. Groetjes, Sandra Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36167-voorraad-of-direct-als-kosten-boeken-en-hoe/ Delen op andere sites More sharing options...
0 dromer1967 Geplaatst: 28 maart 2012 dromer1967 12 0 Geplaatst: 28 maart 2012 Hoi Sandra, Misschien is de aanschaf van een goed boek over boekhouden een optie? Dat heeft mij in ieder geval ook veel geholpen. Ik ben by no means an expert, maar volgens mij zit het als volgt. Als je potjes los wil verkopen, moet je aan de hand van de inkoopkosten bepalen wat de (inkoop)waarde van één potje is. Bij verkoop boek je deze inkoopwaarde als kosten weg op inkoopwaarde van de omzet. In jouw voorbeeld heb je 5 potjes, olie en een piset (pincet?) gekocht voor € 8,40 ex. BTW. Ik neem even aan dat je de olie gebruikt om de vijf potjes te vullen. De pincet laat ik dan even buiten beschouwing. Stel dat één potje je €0,50 (ex btw) heeft gekost en de olie voor de vijf potjes €5,00 (ex. btw). Als je dan één potje hebt gevuld, heeft je dat €0,50 (potje) + €1,00 (deel van de olie) gekost. De kostprijs van een potje is dus €1,50 (alles ex btw). Je boekt dan Voorraad potjes €7,50 (je hebt vijf potjes gemaakt) Preparatiekosten €0,90 (ik ga er even van uit dat je de pincet gebruikt om iets te maken en dat het kosten zijn. Het is allemaal maar even als voorbeeld). Te vorderen BTW €1,60 aan Kas €10,00 Wanneer je nu een potje verkoopt á €2,50 (inc btw) dan boek je Inkoopwaarde omzet €1,50 aan voorraad potjes €1,50 en kas €2,50 (ik neem even aan dat de verkoopprijs inc btw is) aan Omzet €2,10 aan Af te dragen BTW €0,40 Je 'winst' op dit potje is dan €2,10 - €1,50 = €0,60 Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden. Groet, Peter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36167-voorraad-of-direct-als-kosten-boeken-en-hoe/#findComment-373031 Delen op andere sites More sharing options...
0 Oliepara Geplaatst: 28 maart 2012 Auteur Oliepara 7 0 Geplaatst: 28 maart 2012 Hoi Peter, Ja dat is helder. Maar nu het volgende probleem : Ik koop 5 potjes van de action voor € 5 10 potjes bij blokker voor € 9 3 potjes bij apotheek voor € 7 En zo ook bij de olieeen. Hoe ga ik het dan administreren? Want dan lopen alle prijzen door elkaar. Groetjes en heel erg bedankt voor je reactie, Sandra Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36167-voorraad-of-direct-als-kosten-boeken-en-hoe/#findComment-373042 Delen op andere sites More sharing options...
0 Norbert Bakker Geplaatst: 28 maart 2012 Norbert Bakker Moderator 18,2k 38 2037 Geplaatst: 28 maart 2012 Nagenoeg dezelfde vragen worden in 2 topics gesteld. Beide discussies lopen nu naast elkaar, en zijn ook niet meer samen te voegen tot 1 leesbaar geheel. Dit topic gaat op slot. Verdere discussie en antwoorden graag in het andere topic Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36167-voorraad-of-direct-als-kosten-boeken-en-hoe/#findComment-373048 Delen op andere sites More sharing options...
Oliepara
Oliepara
Beste mensen,
Ik heb, zoals in eerdere berichten een eigen praktijk voor olieen e.d. op paranormale basis.
Nu zit ik echter met een probleem, wat ik zelf niet op kan lossen.
Het gaat over de olieen ( die ik hopelijk ga verkopen). Ik zal mijn probleem hieronder beschrijven.
Hoe bereken ik de inkoopwaarde van de omzet en hoe verwerk ik dit in de administratie ?
Mag ik in plaats van de rekeing voorraad niet direct de rekening kosten gebruiken ? Dat is veel invoudiger.
Hoe doe ik het nu ?
Ik haal bijvoorbeeld bij de action 5 potjes, olie en een piset. En de totale kosten zijn € 10,00 inc BTW.
Ik boek dan :
Voorraad goederen 10
Terug te vorderen BTW 1,60
Kassa 8,40
Hoe moet ik nu een boeking maken en als ik zeg maar 1 potje a verkoopprijs € 2,50 verkoop ??
Ik zou iets moeten doen met de voorraad en inkoopwaarde van de omzet, maar hoe bepaal ik dat voor 1 potje? Snap dit echt niet.
Groetjes,
Sandra
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36167-voorraad-of-direct-als-kosten-boeken-en-hoe/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag