• 0

afnemer bijna failliet

Goededag heren en dames!

 

Ik volg het forum al een tijdje en sta versteld van de kennis die hier aanwezig is.

 

Een interessant probleem heb ik erbij gekregen. Vanuit mijn drukkerij heb ik voor ruim 30.000 euro aan stickers geleverd aan een afnemer. Dat gebeurd op factuurbasis. Dat is gebruikelijk bij ons en bovendien is de klant al lange tijd bekend bij ons.

 

Plotseling zijn er echter donkere wolken komen te hangen boven onze klant. Zelfs zo erg dat er verhalen de ronde doen dat hij op het randje van faillissement staat. Ik heb echter nog 30.000 euro van hem te goed. Nu heb ik gehoord dat hij zijn machines en een deel van de voorraad in een andere BV die niet van hem is heeft ondergebracht. Mijn vraag is nu of ik daar actie tegen kan ondernemen. Of is het misschien beter als ik zijn faillissement aanvraag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is nu of ik daar actie tegen kan ondernemen. Of is het misschien beter als ik zijn faillissement aanvraag?

 

Zelfs zo erg dat er verhalen de ronde doen dat hij op het randje van faillissement staat. Ik heb echter nog 30.000 euro van hem te goed. Nu heb ik gehoord dat hij zijn machines en een deel van de voorraad in een andere BV die niet van hem is heeft ondergebracht.

Beste Frank,

 

Verstand van faillesementen of paulianeus handelen heb ik niet, maar ga nu eerst een gesprek aan met je afnemer.

Waar rook is, is vuur, is het nu smeulend of staat alles in lichterlaaie.

 

Bereid je goed voor, vraag jaarcijfers op, informeer discreet bij andere leveranciers, wordt je factuur nu al niet betaald?, er zullen vast meer methodes zijn om achter de status van je klant te komen, maar dit wil ik even kwijt.

 

Link naar reactie
  • 0

Goededag heren en dames!

 

Ik volg het forum al een tijdje en sta versteld van de kennis die hier aanwezig is.

 

Een interessant probleem heb ik erbij gekregen. Vanuit mijn drukkerij heb ik voor ruim 30.000 euro aan stickers geleverd aan een afnemer. Dat gebeurd op factuurbasis. Dat is gebruikelijk bij ons en bovendien is de klant al lange tijd bekend bij ons.

 

Plotseling zijn er echter donkere wolken komen te hangen boven onze klant. Zelfs zo erg dat er verhalen de ronde doen dat hij op het randje van faillissement staat. Ik heb echter nog 30.000 euro van hem te goed. Nu heb ik gehoord dat hij zijn machines en een deel van de voorraad in een andere BV die niet van hem is heeft ondergebracht. Mijn vraag is nu of ik daar actie tegen kan ondernemen. Of is het misschien beter als ik zijn faillissement aanvraag?

het lastige aan deze zaak is dat het geruchten zijn, daarnaast lijkt dit op moedwillige benadeling van schuldeisers waar een pauliana voor te regelen is, om bestuurdersaansprakelijkheid aan te tonen moet je bikkelharde bewijzen hebben.

als je echt bang bent dat je je geld niet meer ziet zou je conservatoir beslag kunnen laten leggen. waardoor je hier een zekerheid in opbouwd.

als je echter nog spullen van de klant in voorraad hebt liggen die door hem nog niet afgenomen zijn, zou je daarop een retentie recht kunnen toepassen.

verder kan ik aansluting vinden bij Rick, informeer eens bij anderen. en als blijkt dat dit zo is probeer dan een steunvordering bij elkaar te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Plotseling zijn er echter donkere wolken komen te hangen boven onze klant. Zelfs zo erg dat er verhalen de ronde doen dat hij op het randje van faillissement staat. Ik heb echter nog 30.000 euro van hem te goed. Nu heb ik gehoord dat hij zijn machines en een deel van de voorraad in een andere BV die niet van hem is heeft ondergebracht. Mijn vraag is nu of ik daar actie tegen kan ondernemen. Of is het misschien beter als ik zijn faillissement aanvraag?

Als dat 'onderbrengen' niet tegen marktwaarde is gebeurd, is dat mogelijk paulianeus en kan het door een rechter - of straks curator - teruggedraaid worden.

 

Je zou bijvoorbeeld beslag kunnen leggen onder die andere BV op hetgeen die BV nog moet betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.