• 0

14% auto in BV, KIA en Vamil van toepassing? En hoe ná 1 juli 2012?

Hallo,

 

Ik heb al enkele dagen gezocht naar de fiscale voordelen die ik heb als ik in mijn BV een auto koop die op dit moment onder de14% bijtellingsregeling valt. Ik heb nu mijn opties beperkt tot twee modellen;

•   model 1 valt ook ná 1 juli 2014 nog onder de 14% regeling (87 gram CO2/km);

•   model 2 niet (95 gram CO2/km)

 

Beide auto’s kosten E 23.800,00 inclusief BTW.

 

Ik werk vanuit mijn BV als interim manager en factureer aan mijn opdrachtgevers. Nu wil ik de auto kopen in mijn BV en vervolgens zowel zakelijk als privé gaan gebruiken. Ik ga geen kilometeradministratie bijhouden en ga privé 14% bijtelling betalen.

 

Ik heb in de BV volgens mijn in beide opties (auto 1 en auto 2) de volgende fiscale voordelen:

•   Ik kan de BTW verrekenen van de aanschaf van de auto

•   Ik kan de kosten van de auto zoals verzekering, MRB en brandstofkosten verrekenen in de kosten en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal

•   Ik kan de auto afschrijven in vijf jaren en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal

•   Ik betaal geen BPM aangezien de auto in beide gevallen op het moment van op kenteken plaatsen onder de 14% regeling valt

 

Daarnaast komt mijn BV volgens mijn in aanmerking voor:

•   Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28% over de aanschaf

•   Willekeurige afschrijving van 75% (Vamil) Dit betekent dat ik in het eerste jaar al 75% kan afschrijven

 

Dat zou dan volgens mij in het meest aantrekkelijk liquiditeitsscenario voor jaar 1 betekenen dat ik:

1.   E 3.800,00 BTW kan terugvorderen

2.   20% x 28% x E 20.000,00 = E 1.120,00 minder VPB (KIA)

3.   20% x 75% x E 20.000,00 = E 3.000,00 minder VPB (Vamil)

4.   20% x 500 liter diesel x E 1,40 = E 140,00 minder VPB

5.   20% x E 500,00 verzekering = E 100,00 minder VPB

6.   20% x E 1.000,00 onderhoud = E 200,00 minder VPB

In totaal betekent dit een netto voordeel van E 8.360,00 in het eerste jaar.

 

Even uitgaande van gelijkblijvende brandstofkosten en onderhoudskosten. Betekent dit in de jaren 2 t/m 5:

1.   20% x 6,25% (=25% restant afschrijving /4 resterende jaren) x E 20.000,00 = E 250,00 voordeel heb vanwege de resterende afschrijving (minder VPB)

2.   20% x 500 liter diesel x E 1,40 = E 140,00 minder VPB

3.   20% x E 500,00 verzekering = E 100,00 minder VPB

4.   20% x E 1.000,00 onderhoud = E 200,00 minder VPB

In totaal betekent dit E 690,00 per jaar minder VPB in de jaren 2 t/m 5.

 

Het totale bedrag dat ik minder aan VPB betaal bedraagt dan E 8.360,00 + 4 x E 690,00 = E 11.120,00. Dit zou ik ook bereiken indien de auto niet valt onder de Vamil regeling maar dan zou het liquiditeitsvoordeel van jaar 1 verdeeld worden over de jaren 1 t/m 5.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

1.   Geldt de KIA-regeling voor auto 1 en auto 2 of alleen voor auto 1? Of voor geen beiden?

2.   Geldt de Vamil-regeling voor auto 1 en auto 2 of alleen voor auto 1? Of voor geen van beiden?

3.   Kan ik de BTW over de aanschaf van de auto aftrekken in mijn BV in het jaar van aanschaf?

4.   Kan ik de BTW over de brandstof, verzekering en overige kosten aftrekken in mijn BV in het jaar van deze kosten?

5.   Kun je überhaupt KIA en Vamil optellen? Het betekent immers een aftrek van méér dan 100% (103%) in het eerste jaar

 

Zodra ik de auto verkoop voor meer dan E 0,00 dien ik deze opbrengst mee te nemen in het resultaat in mijn BV en betaal ik hierover VPB.

 

Ik besef dat er al een aantal topics zijn over deze materie. Helaas is het mij (nog) niet gelukt ze te vinden dan wel al combinerend mijn eigen plaatje te schilderen. Alvast bedankt voor de reactie(s)

 

Life is what you make of it!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik heb al enkele dagen gezocht naar de fiscale voordelen die ik heb als ik in mijn BV een auto koop die op dit moment onder de14% bijtellingsregeling valt. Ik heb nu mijn opties beperkt tot twee modellen;

•   model 1 valt ook ná 1 juli 2014 nog onder de 14% regeling (87 gram CO2/km);

•   model 2 niet (95 gram CO2/km)

 

Ik heb niet alles kunnen lezen maar als je model 2 nu aanschaft dan blijft het toch na 1 juli ook in de 14 %:

 

Auto’s met een 20% of 14% bijtelling waarvan het kenteken vóór 1 juli 2012 op naam is gesteld, houden dat lagere bijtellingspercentage totdat de auto een andere eigenaar én andere gebruiker krijgt.

 

Bron

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou je inderdaad zeggen. Ik heb echter ook gekeken op www.overheid.nl. Om meer meer precies te zijn: Aanwijzingsregeling willekeurige afschrijving en investeringsaftrek milieu-investeringen 2009. De regeling is geldend op 03.04.12 (vandaag dus) en zegt dat Vamil van toepassing is indien:

 

C 5076

Zeer zuinige personenauto

 

a. bestemd voor: het bedrijfsmatig vervoeren van één of meer personen over de openbare weg met een personenauto met een CO2-uitstoot van niet meer dan:

 

– 91 gram per kilometer bij een personenauto die wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking (een dieselmotor), of

 

– 102 gram per kilometer bij een personenauto die niet wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking (anders dan een dieselmotor),

 

b. bestaande uit: personenauto.

 

Toelichting: Bedrijven die auto's met een benzinemotor of met een hybride aandrijving aanschaffen kunnen hun investering hieronder melden als de CO2-uitstoot per kilometer lager of gelijk is dan 102 gram. Plug-in hybrides waarvan de CO2-uitstoot minder is dan 50 gram per kilometer en elektrische voertuigen kunnen worden gemeld onder F 5070.

 

Dat impliceert dat de voor de Vamil de wijziging van 01.07.2012 inzake de bijtellingsregel nu al van toepassing is. En da's natuurlijk een beetje vreemd. Ik heb de vraag nu ook voorgelegd aan de importeur van Volvo aangezien het één van hun modellen betreft (C30 D2)

Life is what you make of it!

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben ongeveer hetzelfde probleem. Wij hebben afgelopen week twee auto's aangeschaft. Een Renault Megane 1.5dci S&S Eco2 (90 gr. CO2) en een Volvo C30 D2 (94 gr. CO2).

 

Voor zover ik het terug kan vinden komt de Renault in aanmerking voor KIA en VAMIL en de Volvo alleen voor VAMIL.

 

Voor de bijtelling is de Renault na 1 juli gewoon 14% voor 60 maanden en de Volvo moet voor 1 juli op kenteken staan voor de 14% bijtelling.

 

Het blijft lastig terug te vinden allemaal. Zelf de boekhouder moest het uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

De Renault komt volgens Renault op een CO2 uitstoot lager dan 95 gram per km, hetzelfde als de Volvo C30. Dat zou dus in principe onder dezelfde regeling moeten vallen. De Volvo komt gegarandeerd voor 01.07.12 op kenteken omdat Volvo er 1.000 heeft gepland. Ik heb er nu een optie op genomen. De andere auto is een VW Polo en die heeft een C)2 uitstoot van 89 gram per km en blijft daarom ook ná 1 juli onder de norm. Strikt genomen zou de Volvo daarom onder zowel de KIA als Vamil regeling moeten vallen. Volgens www.overheid.nl, in de bijlage op de regeling, is Vamil niet van toepassing maar wordt over KIA niets gezegd. Het lijkt me daarom ook vreemd dat de Volvo wél onder de Vamil valt en niet onder de KIA. Ik begrijp dat jullie er dan ook nog niet uit zijn?

Life is what you make of it!

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst staat:

 

Zeer zuinige auto's en nulemissieauto’s komen wel in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Een personenauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot van de auto niet hoger is dan 95 gram per kilometer bij een auto die op diesel rijdt, of niet hoger dan 110 gram per kilometer bij een auto die niet op diesel rijdt. Een nulemissieauto is een auto waarvan de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is.

 

Zie ook KIA

 

Link naar reactie
  • 0

En als je ietsjes verder kijkt naar bijvoorbeeld een Corsa EcoFlex op LPG, dan heb je een vergelijkbare auto. Echter de brandstof kosten zijn nog geen 80 cent tegen 1,40 voor diesel. Door het iets hogere verbruik kom je misschien uit op 90 tot 100 cent. De wegenbelasting per 1-1-2014 valt ook nog eens lager uit. CO2 is 110 gram, dus ook 14% bijtelling. Wel voor 1-7 op naam zetten. En dan heb je bij Opel ook nog eens 5 jaar gratis onderhoud. Scheelt toch ongeveer 100 tot 150 euro per jaar.

 

Al met al was het rekensommetje voor mij makkelijk...

Ik ga hem vrijdag ophalen. ;D

Link naar reactie
  • 0

En als je ietsjes verder kijkt naar bijvoorbeeld een Corsa EcoFlex op LPG, dan heb je een vergelijkbare auto. Echter de brandstof kosten zijn nog geen 80 cent tegen 1,40 voor diesel. Door het iets hogere verbruik kom je misschien uit op 90 tot 100 cent.

 

Op zich een leuke auto maar je verkijkt je op het verbruik. En een beetje aangeklede Corsa kost ook al €20.000 incl. BTW. Voor €24.000 rijdt je een bomvolle Volvo C30 R-Edition! (Xenon, leer, navigatie etc!)

 

Tevens kun je gebruik maken van KIA bij de Volvo en bij de Corsa niet. Dus een Corsa is maar marginaal goedkoper! Niks te nadele van de Corsa hoor, maar als je een leuke aangeklede auto wilt dan is een C30 een zeer goede keus!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bomvolle Corsa gekocht. Er zit geen leer in, maar verder ook alles wat Opel kan leveren voor de Corsa. Kosten 19.000 incl BTW. Inclusief afleveringskosten, open dak en trekhaak...

 

Voor wat betreft het verbruik: 7 liter op de 100 km. Dat is dus 7*0,80 maakt 5,60. De Volvo doet ongeveer 5,5 liter van 1,50, maakt 8,25 euro. Bij 35.000 km per jaar scheelt dat een kleine 1.000 euro in het voordeel van de Corsa.

 

En waarom zou de Corsa niet in de KIA vallen? Zeer zuinige auto's hebben max 110 gram. Daar houdt de Corsa zich aan...

Overigens, als ik een C30 configureer met de opties die ik op de Corsa ook heb zitten kom ik al uit op 27.500 euro. En dan zitten daar nog niet het open dak, de trekhaak en de afleveringskosten bij. En ook geen 5 jaar onderhoud. Vergelijkbaar dus 30.000 euro. Ongeveer dan.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, over smaak dien je uiteraard niet te twisten... toch ;) Echter ik geef niet de voorkeur aan een Opel Corsa EcoFlex op LPG . Ik zie natuurlijk wel het rekensommetje...

 

Uiteindelijk is de KIA belangrijker omdat dit een eenmalige extra aftrek betreft en de Vamil is het verschuiven van afschrijving. Na 5 jaar is het resultaat immers hetzelfde.

 

Toch maakt een en ander wel uit in het jaar van aanschaf en daarom zou ik ook nu graag van de Vamil profiteren. Het alternatief is een VW Polo Bluemotion Comfort met wat extra's. Deze auto valt volledig onder KIA en Vamil. Wordt vervolgd.

Life is what you make of it!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met je eens. De Corsa komt er omdat er maar 14% op zit voor de komende tig jaar. Als ik het voor het zeggen had was de auto een heeeeel stuk groter geweest. Maar goed, die staat op de planning voor 2013. Op grijs zodat je ook dan nog gebruik kan maken van de KIA. De C30 is een mooie auto, maar qua inhoud net zo groot als de Corsa. Maar wel 10k duurder. Om de kosten laag te houden is mijn keus naar de Corsa gegaan. Ik lever nu een Vectra in die me 580 netto per maand kost. En zak terug naar een veel comfortabelere 135 euro netto. In beide gevallen gerekend met 42% IB.

 

Veel plezier met kiezen. 8)

Link naar reactie
  • 0

En waarom zou de Corsa niet in de KIA vallen? Zeer zuinige auto's hebben max 110 gram. Daar houdt de Corsa zich aan...

Overigens, als ik een C30 configureer met de opties die ik op de Corsa ook heb zitten kom ik al uit op 27.500 euro. En dan zitten daar nog niet het open dak, de trekhaak en de afleveringskosten bij. En ook geen 5 jaar onderhoud. Vergelijkbaar dus 30.000 euro. Ongeveer dan.

 

Je hebt gelijk. Corsa heeft natuurlijk wel KIA want is een benzine. Daar was ik even mee in de war. ;D

 

Voor wat betreft de de prijs van de C30 D2 R-Edition is het een kwestie van goed onderhandelen! Dan kom je nog onder de € 24.000,- uit helemaal klaar! Ook met open dakje en trekhaak. Alleen geen 5 jaar onderhoud Maar prijsverschil is toch minder dan dat je denkt ;D. Ze willen graag verkopen de autodealers!

 

Het is ook een kwestie van wensen, budget en smaak. Corsa is een leuke auto maar toch wel een klasse minder dan Volvo vind ik persoonlijk. Maar goed dat is persoonlijk.

 

Ik heb zelf vandaag een Megane Estate 1.5 dci S&S Bose gekocht. KIA en VAMIL + 14% bijtelling dat kun je gewoon niet laten liggen. ;D Alleen levertijd is een beetje lang.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat mag (mits de KIA regeling dan nog van toepassing is op zeer zuinige auto's). Je zult echter voor de auto die je wegdoet wel een desinvesteringsbijtelling moeten doen op het bedrag waarvoor je 'm inruilt of verkoopt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.