• 0

14% auto in BV, KIA en Vamil van toepassing? En hoe ná 1 juli 2012?

Hallo,

 

Ik heb al enkele dagen gezocht naar de fiscale voordelen die ik heb als ik in mijn BV een auto koop die op dit moment onder de14% bijtellingsregeling valt. Ik heb nu mijn opties beperkt tot twee modellen;

•   model 1 valt ook ná 1 juli 2014 nog onder de 14% regeling (87 gram CO2/km);

•   model 2 niet (95 gram CO2/km)

 

Beide auto’s kosten E 23.800,00 inclusief BTW.

 

Ik werk vanuit mijn BV als interim manager en factureer aan mijn opdrachtgevers. Nu wil ik de auto kopen in mijn BV en vervolgens zowel zakelijk als privé gaan gebruiken. Ik ga geen kilometeradministratie bijhouden en ga privé 14% bijtelling betalen.

 

Ik heb in de BV volgens mijn in beide opties (auto 1 en auto 2) de volgende fiscale voordelen:

•   Ik kan de BTW verrekenen van de aanschaf van de auto

•   Ik kan de kosten van de auto zoals verzekering, MRB en brandstofkosten verrekenen in de kosten en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal

•   Ik kan de auto afschrijven in vijf jaren en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal

•   Ik betaal geen BPM aangezien de auto in beide gevallen op het moment van op kenteken plaatsen onder de 14% regeling valt

 

Daarnaast komt mijn BV volgens mijn in aanmerking voor:

•   Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28% over de aanschaf

•   Willekeurige afschrijving van 75% (Vamil) Dit betekent dat ik in het eerste jaar al 75% kan afschrijven

 

Dat zou dan volgens mij in het meest aantrekkelijk liquiditeitsscenario voor jaar 1 betekenen dat ik:

1.   E 3.800,00 BTW kan terugvorderen

2.   20% x 28% x E 20.000,00 = E 1.120,00 minder VPB (KIA)

3.   20% x 75% x E 20.000,00 = E 3.000,00 minder VPB (Vamil)

4.   20% x 500 liter diesel x E 1,40 = E 140,00 minder VPB

5.   20% x E 500,00 verzekering = E 100,00 minder VPB

6.   20% x E 1.000,00 onderhoud = E 200,00 minder VPB