• 0

valt de configuratie van een firewall onder intelectueel eigendom?

Hi all,

 

Een relatie van mij heeft een probleem met een ICT leverancier. Deze weigert het password van de bedrijfs firewall van de klant (dus niet die van een eventuele kabelprovider) te overhandigen. Het argument van de leverancier is dat de configuratie (of de kennis die hij daarvoor gebruikt heeft) onder het intelectueel eigendom valt.

M.i. is dit praat van een dronken aardbei omdat het samenstellen van de firewall regels niets anders is dan het hanteren van kennis van het netwerk en kennis van firewall regels en niets te maken heeft met creatieve processen (dat sommige mensen echt even moeten nadenken voordat ze firewall regels gaan implementeren doet daar volgens mij niets aan af. de een is gewoon een betere vakman dan de ander). De klant heeft de firewall in eigendom aangeschaft en voor het inrichten ervan is de leverancier dik betaald.

Mag de leverancier zomaar de netwerkconfiguratie van de klant gijzelen? Zijn er cases bekend waar dit speelt?

 

 

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat heb ik zelf gedaan. Ik voerde als argment aan dat de klant zonder firewall kennis geen enkele verantwoorde beslissing kan nemen over uitbreidingen/aanpassingen etc. De leverancier beaamt dat zelfs. Maar toch geeft hij het password niet vrij. 't het gaat hen er puur om dat de klant hun informatie kan kopiëren, de firewall wissen en zelf weer terugzetten met ander password (waardoor de leverancier uitgeloten wordt). Ik ben overigens in deze zaak geen mogelijke bedreiging.

  • 0

Het hangt er een beetje van af wat hierover in de algemene voorwaarden van de leverancier staat, die van toepassing zijn op het ICT contract. U kunt zelf aan de termen ''wanprestatie'' (~tekortkoming in de nakoming ex art. 6:74 BW) en ''onrechtmatige daad'' (6:162 BW) refereren.

Jurist bij JuridischAdviesVoorBedrijven.nl: www.juridischadviesvoorbedrijven.nl

  • 0
Ja, maar wat kan je tegen een dronken aardbei zeggen.... je zal toch tenminste op het nivo van ´gewone mensen´ moeten komen. Is er een artikel waaraan ik kan refereren?

Nee, dit is gewoon in de categorie "Loop niet uit je nek te zwetsen, geef dat password, en snel een beetje". Hij weet zelf ook heel goed dat het complete onzin is.

  • 0

Is er een artikel waaraan ik kan refereren?

 

Je hoeft niet aan een artikel te refereren. Ik zou beginnen met een zakelijke brief aan de directie, waarin je je erover beklaagt dat medewerkers van het bedrijf met oneigenlijke argumenten het wachtwoord van het geleverde apparaat weigeren te overhandigen en waarin je dringend verzoekt dat wachtwoord alsnog binnen zoveel dagen op die en die wijze te overhandigen. Dat is niet meer dan normaal bij een apparaat in eigendom. Als je een auto of een huis koopt krijg je ook als vanzelfsprekend de sleutel.

 

Als dat verzoek geweigerd wordt, dan wordt het tijd om juridisch onderbouwd te gaan sommeren en schade te claimen.

  • 0

Dank allemaal,

De stelligheid waarmee die leverancier dat aangaf deed me een beetje twijfelen aan mijn gezond verstand. Goed te weten dat dit niet alleen mijn opinie is:). Nu eens kijken hoe we die leverancier zover krijgen zonder de relatie teveel te frustreren.

  • 0

Wat ik me wel voor kan stellen als argument is dat ze dan geen ondersteuning leveren omdat de klant de instellingen mogelijk aanpast. Kan me voorstellen dat ze dan niet meer verantwoordelijk zijn.

 

Maar als het om de instellingen gaat: Je kan die instellingen toch gewoon opvragen in een screenshot o.i.d?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

Wat ik me wel voor kan stellen als argument is dat ze dan geen ondersteuning leveren omdat de klant de instellingen mogelijk aanpast. Kan me voorstellen dat ze dan niet meer verantwoordelijk zijn.

 

Dat kan ik me alleen voorstellen als de leverancier een doorlopend beheercontract heeft, met volledige verantwoordelijkheid voor het operationeel beheer van het apparaat, met SLA om de netwerkconfiguratie op aanvraag van de klant te wijzigen etc.

Dat las ik niet in het verhaal van TS.

 

Als dat wel de situatie is, dan speelt ook mee wat er in dat contract staat over de toegangsrechten.

  • 0

Gek genoeg is het niet eens de bedoeling om zelf iets te wijzigen. Er wordt vrij uitgebreidt gebruik gemaakt van een kpn epacity netwerk waar de klant een centraal punt in is. Dus 'zomaar' wat knutselen is er niet bij. bovendien houdt een beetje firewall een logboek bij. Er staan een flink aantal wijzigingen de komende tijd te wachten dus is het welkom als je vóór een volgende stap zelf kan controleren hoe het er voor staat. Gewoon, om niet helemaal af te hoeven te gaan op de blauwe ogen van je leverancier en zelf de regie in handen te houden. Die screenshots had de leverancier ook al voorgsteld. "maar daar moet je wél voor betalen"....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.