Aanbevolen berichten

Wat wordt de volgende reclamespot? Jort Kelder (inclusief bretels aan een wielrenbroek) die op een wielrenfiets zit?

Even serieuzer. Opeens was er de deal. Blijkbaar lag er al een optie. Zal ongetwijfeld nog meer over in het nieuws komen.

Toen ik opeens bedacht: hoe zit dit eigenlijk statutair? De Rabo is een coöperatieve vereniging. De lokale banken zijn lid van de coop Rabo Nederland. In de statuten staat, simpel gezegd, dat die coop er is voor ontwikkeling, instandhouding etc van cooperatieve banken. De Friesland bank is altijd een cooperatie geweest ... tot 1995. Toen hebben ze er een NV van gemaakt. Men geeft aan 2 jaar nodig te hebben om de overname te effectueren. Benieuwd of ze de Frisland bank in die tijd weer ombouwen naar een cooperatie.

Of kiest men ervoor om er een dochter van te maken die in de Rabobank groep terechtkomt? (zoals Robeco en De Lage Landen)

Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36338-overname-friesland-bank-door-rabo/
Delen op andere sites

Overigens is deze deal ook een bewijs dat je met een cooperatie als rechtsvorm je nog steeds voldoende "slagkracht" hebt.

Bij de Rabo hebben ze dit o.a. gerealiseerd door de individuele leden "op afstand" te zetten d.m.v. het vormen van ledenraden. Daarnaast maken ze waar nodig ook gebruik van andere rechtsvormen. Men is dus niet dogmatisch in de leer.

Wat wordt de volgende reclamespot? Jort Kelder (inclusief bretels aan een wielrenbroek) die op een wielrenfiets zit?

Even serieuzer. Opeens was er de deal. Blijkbaar lag er al een optie. Zal ongetwijfeld nog meer over in het nieuws komen.

Toen ik opeens bedacht: hoe zit dit eigenlijk statutair? De Rabo is een coöperatieve vereniging. De lokale banken zijn lid van de coop Rabo Nederland. In de statuten staat, simpel gezegd, dat die coop er is voor ontwikkeling, instandhouding etc van cooperatieve banken. De Friesland bank is altijd een cooperatie geweest ... tot 1995. Toen hebben ze er een NV van gemaakt. Men geeft aan 2 jaar nodig te hebben om de overname te effectueren. Benieuwd of ze de Frisland bank in die tijd weer ombouwen naar een cooperatie.

Of kiest men ervoor om er een dochter van te maken die in de Rabobank groep terechtkomt? (zoals Robeco en De Lage Landen)

Wordt ongetwijfeld vervolgd ...

Toevallig gisteren met iemand over gehad die bij de Rabobank werkt. Wat ik begrepen heb is dat in twee jaar tijd Friesland bank gewoon als merk helemaal verdwijnt en de taken en klanten door de lokale Rabobanken worden overgenomen. Het onderscheidende bedrijfsmodel van de Frieslandbank (kleinschaliger en persoonlijker) heeft aangetoond niet zoveel economische meerwaarde te hebben dat het loont om de hele structuur in stand te houden - anders hadden ze deze stap natuurlijk niet hoeven te maken.

Ik kan mij ook voorstellen dat dit een van de eisen is van de moeders van Rabobank Nederland. immers, de lokale bank zal er niet op zitten te wachten dat de dochter Rabobank Nederland een concurrent gaat exploiteren die in potentie klanten bij de eigen moeders weghoudt. Dan is inderdaad opname van de bank en klanten in de lokale Rabobanken veel logischer.

Overigens deel ik jouw visie met betrekking tot de meerwaarde van de cooperatieve structuur. Ik weet dat een paar jaar terug vanuit Rabobank Nederland geprobeerd is om het model om te draaien (wij zijn de belangrijkste speler en de moeders zijn dienstbaar aan ons) en dit is toen niet gelukt. Ik denk dat de leden van deze cooperatie nu heel dankbaar zijn dat deze visie niet is omgezet in daadwerkelijk beleid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar