• 0

Beste leden,

Ik heb een eenmanszaak en wil mijn auto op het naam van mijn bedrijf zetten zodat ik minder wegenbelasting hoef te betalen.

Ik heb op internet gezocht en heb niet echt heldere informatie kunnen vinden of ik mijn auto op mijn bedrijf kan zetten of niet.

En als ik de auto prive registreer maar tog gebruik bij mijn onderneming betaal ik dan ook minder wegenbelasting ?

Weet iemand meer als mij ?

Alvast bedankt

Mvg Jan

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36387-auto-op-naam-van-de-zaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Het lagere tarief geldt alleen voor een bestelauto. Dat lagere tarief betaal je ook al als je ingeschreven staat bij de KVK, een BTW nummer hebt en je kunt aantonen dat meer dan 10% van de gereden km's voor de zaak zijn.

Voor een personenauto kom je als ondernemer niet in aanmerking voor lagere MRB.

• 0

Beste,

bedankt voor uw reactie, ik wil een bestelbusje halen maar waneer en hoe moet ik dat aangeven dat ik de auto gebruik voor mijn onderneming ?

Bij het overschrijven bij de postkantoor ?

en kan mijn auto wel op de naam van mij onderneming ofniet ? (eenmanszaak)

Alvast bedankt iedreen !

Mvg Jan

• 0

Als eenmanszaak heeft de tenaamstelling niets te maken met het al dan niet moeten betalen van de wegenbelasting. De auto wordt altijd op naam van jezelf gezet. Je kunt dat dus nergens "aangeven". Je kunt de auto in de boeken opnemen zodat de kosten daarvan verrekend kunt worden. Afhankelijk van de soort auto krijg je wel/geen/vermindering van de wegenbelasting. Zie daarvoor ook de tekst van jongesaab.

Overigens, de belastingdienst heeft ook een module waarmee je e.e.a. kunt uitrekenen: Rekenhulp BD. Daarmee wordt veel duidelijk.

• 0

Ik ben ook van plan om mijn auto 'zakelijk' te gaan rijden binnen onze VOF.

Zoals ik heb begrepen blijft de tenaamstelling zoals het nu is: op mijn eigen naam. In de huidige situatie wordt maandelijks de motorrijtuigenbelasting verrekend via mijn privé rekening.

Op welke manier moet ik er straks voor zorgen dat de motorrijtuigenbelasting zichtbaar wordt binnen de VOF? Is dat simpelweg een kwestie van het aanpassen van het rekeningnummer bij de belastingdienst?

• 0

Beste H-J,

Een VOF is geen eenmanszaak. Als het de bedoeling is dat de auto tot het vermogen van de VOF gaat horen, heb je de mogelijkheid het kenteken op naam van de VOF te laten zetten. Dan komt het met de motorrijtuigenbelasting ook goed.

Gr. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Beste Ido,

Aha, voor een VOF geldt dus dat de auto wel op naam kan worden gesteld van de VOF zelf, helder!

Ik zit nog een beetje in mijn maag met de verzekering. Dit zal een zakelijke verzekering worden, waarbij de auto zowel zakelijk als particulier wordt ingezet. Momenteel is het zo dat de verzekering op naam staat van mijn vriendin. Zij is voor het particuliere deel de regelmatige bestuurder. Het zou jammer zijn dat haar schadevrije jaren verdampen omdat ik straks aan de verzekering gekoppeld raak voor wat betreft de auto. Ik rij ook nog op een motor, en behoudt dus aan die kant mijn schadevrije jaren.

Is hier een oplossing voor, of is er geen ontsnappen aan en zal mijn vriendin haar schadevrije jaren kwijtraken?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar