• 0

Eerste keer importeren vanuit China...

Goedendag,

 

Ik wil brillen importeren vanuit China. Alleen wil een paar dingen weten, zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

 

Ik heb een order gedaan van 10 brillen. Dat is om mee te beginnen om te kijken hoe de kwaliteit is.

Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

 

De prijs is 100,- hoeveel is dat in euro's?

 

Om het bedrag te betalen ga ik naar de bank, komen er dan nog extra kosten bij? Zoja, hoeveel?

 

Krijg ik te maken met belasting,invoerrechten en verzendkosten? Want de leverancier stuurt het op als 'gift' en zegt dat alle kosten al bij de prijs inbegrepen zijn.

 

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast bedankt !!

 

Groetjes Jerry de brabander

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jerry,

 

Je bent vergeten om de currency bij het bedrag te noemen. 100 wat ?

 

Ja je krijgt extra kosten als je betaald via de bank.

 

Of je verzendkosten, invoerrechten nog er bij krijgt zal liggen aan hoe je koopt (incoterms). BTW krijg je in princiepe altijd! Kan je wel verleggen naar moment van verkopen maar als dit het enige is wat je importeerd krijg je daar vast geen toestemming voor.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor het reageren Roy,

 

Currency? wat bedoeld u daar precies mee? $100,- staat er in mijn e-mail. + 10,- extra kosten voor de bank zegt de leverancier.

 

Dit is de eerste keer dat ik wat wil importeren vanuit china, als mijn brillen van goede kwaliteit zijn zou ik vaker willen bestellen.

 

Dus met deze bestelling krijg ik 19% btw over mijn bedrag heen?

 

En wat bedoeld u met toestemming.

 

Dankjewel voor uw tijd, want vind het allemaal zeer spannend

 

groetjes jerry

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jerry,

 

100 USD kun je omrekenen bijvoorbeeld via de ABN Amro site ( http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/valutacentrum/valutacalculator.html ) en er zijn nog meer van dit soort omreken site te vinden op internet.

 

Wanneer je betaald via de bank kun je aangeven wie er betaald. In het voorstel klinkt het of je leverancier er al vanuit is gegaan dat je de kosten op hem zet.

 

Wanneer je CNF koop of iets wat begint met C dan krijg je nog kosten koop je DDP dan betaal je geen kosten meer (buiten BTW).

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Roy,

 

ik heb het bedrag omgerekend en het is +- €85,-

 

Maar ik dacht dat je pas vanaf €150,- BTW moest betalen?

 

Waar kan ik dat zien of je CNF of DDP koopt?

 

De leverancier zegt dat dat de prijs alles inclusief is en de brillen als gift stuurt en dan ik geen rekening hoef te houden met extra kosten, alleen ik zie als je pakket meer als €22 euro waarde heeft er wel kosten bijkomen?

 

Sorry als ik onduidelijk ben, maar dit is allemaal vrij nieuw voor mij en wil het allemaal leren.

 

met vriendelijke groeten,

 

jerry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jerry,

 

Een tip in zijn algemeen. Reken nooit een verkoopprijs of kostprijs uit zonder rekening te houden met kosten die in de toekomst gaan komen. Doe je dit wel gaat je verkoop prijs omhoog en verkoop je wellicht minder of niets meer. Ga altijd uit van de kosten zoals die zijn en niet dat keertje geluk dat er in het begin is wanneer je nog onder bepaalde grenzen zit.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is ook zo , vanuit mijn kosten maak ik een prijs met BTW + winst boven op de inkoopprijs.

 

Maar ik wil weten wat ik allemaal extra kan verwachten als ik met dit bedrag een pakket toegestuurd krijg.

 

Betaal ik nu zowiezo al BTW? of andere invoerrechten?

of kan ik ook geluk hebben dat ik niks betaal?

 

Stel ik moet iets betalen, moet ik het dan aan de deur doen of krijg ik later een factuur binnen?

 

groetjes jerry

Link naar reactie
  • 0

Beste Jerry,

 

Omdat ik zelf geen ervaring met importeren heb, kan ik je helaas maar algemeen informeren. Maar omdat je aangeeft dat je voor de eerste keer vanuit China gaat importeren, is misschien de volgende algemene informatie handig voor je.

Graag wijs ik je op:

- het stappenplan producten importeren

- het draadje over Kosten import uit China (Check ook of er sprake is van namaak)

- de Douanetelefoon: 0800-0143.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Je bank zal waarschijnlijk rond de €18 per transactie naar China rekenen. Dit is voor de rabo wel het geval.

De $10 die de leverancier als banking charge vraagt is meestal niet voor de overschrijf kosten. Dikke kans dat als je de kosten voor overschrijving deelt dat de leverancier niet akkoord gaat. Zeker niet bij een dergelijke bestelling.

 

Btw wordt volgens mij altijd geheven over import, invoerrechten worden pas geheven vanaf een bepaald bedrag meen ik. Dat de leverancier er gift op zet heeft weinig meerwaarde. De douane is allang op de hoogte van deze werkwijze.

Ik neem aan dat het geen namaak brillen van een bekend merk zijn want dan krijg je mogelijk helemaal niks geleverd.

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Mocht je handeltje in brillen groeien en je grotere aantallen brillen wilt gaan importeren gaat dit vaak via een LCL zending

( Less Container Loading )

 

Je betaald dan per cuub / m3

 

Aan de artikel zal een HS code gekoppeld zijn, aan de hand van de HS code kun je berekenen / opvragen bij het CBS in Heerlen hoeveel invoerrechten / accijns je over de bril moet betalen.

 

Percentage kan weer afhankelijk zijn of de bril van metaal of kunstof is.

 

Succes !

Groet Robin Besselink

R.Besselink

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De code waar Robin het over heeft kun je opzoeken op de site van de Europese Commissie Belastingen en Douane-unie (http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl). Ik heb dit even voor je opgezocht. Hebben de brillen glazen van kunststof dan gaat het om code 9004 90 10. Zijn de glazen van een ander materiaal, dan gaat het om code 9004 90 90. Qua maatregelen maakt dit niet zo veel uit, deze zijn voor beide producten hetzelfde (2.90%)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste DBjerry,

 

 

10 brillen zal denk ik via de koerier moeten gaan. Je kunt je leverancier vragen om via een koerier tot je huisadres in NL te laten bezorgen. Dit natuurlijk vooraf laten offreren. De koerier zal dan automatisch de juiste invoerrechten aan je verrekenen als de meegestuurde factuur de juiste informatie bevat.

 

Is de prijs voor 10 brillen USD100 of is dat de prijs voor 1 bril? Als het voor 1 bril is, is dat wat aan de hoge kant voor "chinese brillen", ook al koop je er maar 10stuks.

Mochten het merkbrillen zijn, dan lijkt mij de kans groot dat deze namaak zijn. Dus pas op als je dit wilt laten invoeren, het is niet legaal. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk wat er wordt ingevoerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.