• 0

Verleggen hoofdelijke aansprakelijkheid

Samen met mijn compagnon hebben wij een lening gekregen vanuit de bank in onze werk bv. Wij bezitten beiden een persoonlijke holding, die voor 50% aandelen in de werk bv heeft. De bank heeft bij de leningovereenkomst gesteld dat we voor een bepaald deel vanuit onze eigen bv en voor een bepaald deel persoonlijk borg staan.

 

Mijn compagnon en ik zouden graag een overeenkomst opstellen, waarin we afspreken dat indien de bank bij een van ons een claim legt, de ander de helft van het bedrag zal meebetalen. Hierdoor heffen we de hoofdelijke aansprakelijkheid dus weer op.

 

Ik heb al gegoogeld op voorbeeldcontracten over dit onderwerp, maar heb tot nu toe nog niets kunnen vinden. Wie helpt mij verder?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hierdoor heffen we de hoofdelijke aansprakelijkheid dus weer op.

Nee. Er wordt niets opgeheven en niets verlegd. Je hebt van rechtswege sowieso al een regresrecht (recht van verhaal) op de andere compagnon voor een evenredig deel en v.v. Deze overeenkomst voeg IMHO niets toe. (HL juristen en/of fiscalisten; correct me if i'm wrong on this one)

 

Ik heb al gegoogeld op voorbeeldcontracten over dit onderwerp, maar heb tot nu toe nog niets kunnen vinden.

Ik heb dus zo'n vermoeden waarom dat komt: een dergelijke overeenkomst voegt niets toe en lost niets op

 

Waarin we afspreken dat indien de bank bij een van ons een claim legt,

De bank legt een eventuele claim vrijwel altijd bij jullie beiden neer

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Onderling kunnen jullie natuurlijk afspraken maken om te delen.

 

Beste Marco,

 

Zoals ik al aangaf, vermoed ik dat die afspraken helemaal niet nodig zijn, omdat je dat regresrecht al hebt.

 

Onderstaand een citaat van MijngeldWiki

 

Regresrecht bij hoofdelijke aansprakelijkheid

Als u samen met een ander een kredietovereenkomst bent aangegaan met een kredietverstrekker dan kan het zo zijn dat u hoofdelijk aansprakelijk bent. Stel dat uw compagnon niet kan betalen. De kredietverstrekker spreekt u aan voor de betaling van de maandelijkse aflossing.

 

Omdat u het volledige bedrag hebt kunnen betalen aan de kredietverstrekker hebt u nu een regresrecht op uw compagnon.

 

Dit regresrecht houdt in dat u het te veel betaalde deel kunt terugvragen van uw compagnon. De vordering tot betaling die de kredietverstrekker had op uw compagnon gaat nu naar uw toe. Door het regresrecht hebt u dus nu de vordering tot betaling van het deel dat uw compagnon had moeten betalen. Hoe u dit geschil met uw compagnon verder oplost is voor de kredietverstrekker geen zorg. Het gaat de kredietverstrekker er namelijk enkel om dat u betaald. Hoe er betaald wordt maakt niet uit.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.