• 0

HoofdBedrijfschap Detailhandel (HBD) heffing

Beste ondernemers,

 

Een jaar geleden heb ik een webwinkel opgericht in horloges. Ik ben onderhand 17 jaar, dus ik heb weinig ervaring met het ondernemerschap.

 

Ik heb vandaag op dit forum verschillende ervaringen over de HBD heffing gelezen, waarvan de meeste negatief.

 

Nu kreeg ik vorig jaar een brief met een heffing van €50,05. Ik werd geadviseerd deze niet te betalen en zonder enig verder onderzoek heb ik dat advies opgevolgd. Nu blijkt dat ik verplicht ben om dat te betalen.

 

Totaal heffingen: €170,50

Totaal kortingen: €-120,45

Totaal te betalen heffingen: €50,05

Zo blijven de mensen positief, eerst 170 heffen dan laten zien dat je nog gul bent en 120 korting geven. Fijn!

 

Ik ben over deze kosten niet ingelicht door de kvk toen ik vroeg: "dit is toch het enige wat ik verplicht moet betalen naast de belastingsdienst?" kvk:"ja, dit is het enige wat je moet betalen". Ik had er verder niets over gelezen toen ik onderzoek heb gedaan naar alle opstartkosten. Dus ik wist er niets van.

 

U kunt zich wel voorstellen dat ik geen gigantische omzet draai. Ik zit helemaal niet te wacht op dit soort kosten. Eerst betaal je de kvk al 40 euro en nu komt deze 50 euro er ook nog bij. En de rekening van dit jaar is nóg hoger.

 

Ik heb het maar gewoon betaald nadat ik een herinnering kreeg en verder onderzoek had gedaan, maar leuk vond ik het niet. Ik moet er 10-20 horloges voor verkopen.

 

Dit soort organisaties vind ik niet kunnen en dan worden ze ook nog eens gesteund door de overheid. De overheid heeft al een kvk die geld int en dan pakken ze ook nog meer dan 20% van de winst met hun omzetbelasting, loonbelasting en alle ander vormen van belasting. Dat moet genoeg zijn toch, schijnbaar is het dat niet. Dit systeem is verrot!

 

Eigenlijk zou iedereen hier tegenin moeten gaan, maar dat zal toch niet gebeuren want in Nederland zijn we dit soort dingen wel gewent. En we pikken het ook nog eens.