• 0

Knoeiwerk bij webdesigners

Veel knoeiwerk bij webdesigners

 

 

Ik ben een jong webdesignbedrijfje en derhalve nog vaak bezig met klantenwerving. Gisteren kreeg ik het plan om eens wat bestaande websites onder de loep te nemen. Dit met plan om de eigenaars ervan te benaderen voor een restyling. Ik hoefde niet lang te zoeken en ben er eerlijk gezegd nogal van geschrokken

.

Grafisch, dus voor het oog waren de meeste websites wel in orde maar......het was het niet zichtbare deel wat bij 8 van de 10 niet in orde was.

Een goede website hoort namelijk metatags te bevatten, stukjes html-code die het zoekmachines mogelijk maken om de website te vinden en te indexeren. Bevat een website geen metatags, is het volstrekt zinloos om deze aan te melden bij zoekmachines. Veel websites hadden ook alleen een titeltag, deze websites kunnen alleen gevonden worden met zoekwoorden die in de titel voorkomen en scoren niet hoog in de zoekresultaten. Bij het gros van de websites ontbrak de zogenaamde keywordtag; in deze tag moeten de woorden staan die mensen mogelijk gebruiken in zoekmachines als ze op zoek zijn naar bepaalde producten en/of diensten.

 

TIP: Bezoek alvorens een beslissing te nemen voor een webdesigner, eerst eens een aantal websites van deze designer. Kijk onder beeld/broncode en controleer zo of er goede metatatags in staan. (op mijn website kunt u voorbeelden van goede en slechte metatags zien op http://www.webmiep-design.nl/algemeen/zoekmachines.htm

Daarnaast kunt u eens proberen zo'n website te vinden met relevante zoekwoorden met een zoekmachine.

 

Veel websites waren grafisch zeer fraai om te zien en hebben de eigenaars beslist veel geld gekost. Maar wat heb je aan een fraaie website als niemand hem kan vinden? De meeste bedrijven willen een website met het idee erachter dat deze hun klantenkring en/of inkomsten kan vergroten. Veel mensen leven dus in de veronderstelling dat ze een fraaie website hebben die een aanwinst is voor hun bedrijf om nieuwe klanten/opdrachten te verwerven, terwijl dit niet zo is.

Het probleem is dat veel mensen van mijn generatie (ik ben 47) niet met computers en internet zijn opgegroeid en er zelf de ballen verstand van hebben. Ze hebben dus geen mogelijkheid om de kwaliteit van een webdesigner te testen. Velen zijn ook de dupe geworden van aanbieders van zeer goedkope aanbieders van websites op sites zoals marktplaats.nl. Begrijpelijk want als je geen kennis hebt om de kwaliteit te testen neem je, als je kunt kiezen tussen grafisch even mooie, toch zeker de goedkoopste?

 

Neem de proef eens op de som en test of uw eigen website "zoekmachinevriendelijk" is. Is dit niet het geval is er nog geen man overboord, meestal kunnen de ontbrekende metatags alsnog aan een bestaande website worden toegevoegd en dit kost ook niet zo veel. Hoeveel het kost is afhankelijk van het aantal pagina's.

 

Groetjes,

Paula van Dun

Webmiep Design : http://www.webmiep-design.nl

 

 

 

Webmiep

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Jacobien

Jacobien ik denk dat er nog wel een hele waslijst van punten is waarom je een sitebouwer een prutser zou kunnen noemen. Wil je die hier allemaal 1 voor 1 aflopen ;D

 

Ach...het houd me wel van de straat ;) ;)

Maar ik zei het meer omdat er de indruk zou kunnen ontstaan dat het bij websites allemaal draait om de technische aspecten en hoe goed je door google bent te vinden. Dus eigenlijk hetzelfde als wat jij zegt.

Jacobien, die gelukkig geen websitedesigner is.

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie heeft de plek bereikt waar die naar mij mening hoor uit te komen namelijk toegankelijkheid met andere woorden web accessibility.

 

Dit woord heeft in de afgelopen jaren in vele discussies op internet de boven toon gevoerd. Om in te haken op de huidige discussie juist door er voor te zorgen dat een website technisch gezien correct is kunnen aspecten als optimaliseren voor zoekmachine's, makkelijk onderhoud, gebruiksvriendelijkheid (drempels weg) en de mogelijkheid om platform / browser* onafhankelijk te bouwen relatief makkelijk gerealiseerd worden.

 

De betekenis van het woord accessibility is te ruim om hier even in een paar woorden goed uit te leggen maar wordt gelukkig wel door steeds meer webdesigners en website eigenaren als en zeer belangrijk aspect gezien.

 

De Stichting accessibility heeft een leuk introductie artikel over dit onderwerp:

 

http://www.accessibility.nl/informatie/artikelen/semanticweb.html

 

* platform: computer, tv, psa, mobile telefoon, etc...

* browsers: internet explorer, netscape, mozilla een screen readers (blinden, slechtzienden), etc...

 

mediaCT - webinterieur
Link naar reactie
  • 0

In dat geval wijs ik jullie ook graag op www.struikelblok.nl

 

De initiatiefnemer hiervan is tevens de bouwer van www.magicmarketing.nl, en hij heeft MIJ hier in elk geval mee geleerd dat grafisch hoogwaardig en toegankelijk bouwen prima hand in hand gaan. Veel mensen denken namelijk dat het een het ander uitsluit, met name door het spuuglelijke werk van Jacob Nielsen ;-) (http://www.useit.com/)

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dat geval wijs ik jullie ook graag op www.struikelblok.nl

 

Alleen zouden ze de teksten op hun eigen website nog even kritisch moeten bekijken. ;) ;)

Van de site: "Het spreekt voor zich dat het ook handig om te lezen welke problemen en oplossingen andere account managers hadden in het traject naar een toegankelijke site." Neem aan dat ze "handig is" hadden willen schrijven. En dat ze doelen op de problemen die mensen hadden en de oplossingen die ze hebben gevonden.

En de zin: " Je kunt natuurlijk een langdradig technisch verhaal in je eerste gesprek met de klant houden", loopt ook niet echt lekker.

Enfin, het idee is natuurlijk wel goed.

Link naar reactie
  • 0

Goede site Annedien! Een van m'n eerste test op een site is Ctrl ingeduwd houden en dan maar draaien met m'n scrollwieltje (daarmee schaal je het font) Krijg meestal vreemde blikken als ik klaag dat het font niet schaalbaar is (of de reactie dat het font een vaste grootte moet krijgen omdat heel het ontwerp gesloopt wordt door grotere lettertjes)

Link naar reactie
  • 0

We hebben het de hele tijd of "knoeiwerk" van webdesigners. Toch wordt er noch aan de mening van de "klant" opdrachtgever van de webdesigner, noch aan de "opdracht" van deze klant aandacht geschonken.

 

Okee, dat er veel beunhaas webdesigners hun "diensten" aanbieden is jammerlijk te noemen, aangezien we hier vaak over met illegale software opererende niet echt vak-geschoolde "ondernemers" praten.

 

Toch moet je, voor dat er een oordeel geveld wordt over een website "mooi - lelijk" is een kwestie van smaak", even kijken naar wat de opdracht was en of de opdrachtgever er tevreden over is/was.

 

Überhaupt bedrijfjes die "template" designs aanbieden vallen bij mij ook onder de categaorie beunhazen, toch hebben deze bedrijfjes door hun kostenbesparingen (geen design-uurtjes) vaak een aanzienlijke klantenkring. Deze mensen kiezen zelf voor een dergelijk ontwerp.

 

We moeten het hier dus niet over "knoeiwerk", maar een gebrek aan degelijke "vak-programmeer-kennis" hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jacobien Nielsen? ;D

 

 

:D :D :D

Mag ik dan wel verre familie zijn?? Heb zijn foto even bekeken en hoewel hij er niet onaardig uitziet, zou ik geen beschuitje met hem willen eten. ;)

Jacobien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.