• 0

het starten van een kledinglijn

Hoi forumgebruikers,

 

het afgelopen jaar ben ik steeds serieuzer aan het nadenken over het starten van een eigen kledinglijn. En omdat ik bij elke speurtocht op internet toch weer op dit forum uit kom dacht ik: laat ik maar meteen naar de bron gaan :P

 

Ik heb hier al erg veel topics doorgespit maar ik kom er toch niet helemaal uit. Daarom zal ik zo goed mogelijk mijn situatie proberen te schetsen. Aangezien alles alleen nog in mijn hoofd bestaat is dit misschien wat lastig. Ik zal ook vast niet de eerste zijn met deze vragen (maar ik vind mezelf uiteraard wel zo uniek dat ik mij in bestaande topics niet kon vinden ;) ) maar ik hoop dat jullie wat geduld met mij hebben. Alvast bedankt!

 

In mijn hoofd zit een geweldig idee voor een kledinglijn in een segment waar in mijn ogen nog niet veel in bestaat (ik wil hier verder uiteraard niet te veel over los laten, sorry). Ik heb ook ervaring met het maken van kleding voor mijzelf en affiniteit met de sector. In mijn omgeving bestaat vertrouwen in mijn plan en vanuit daar hebben een aantal mensen mij aangeboden om mijn plan deels te financieren. Vandaar dus dat ik nu steeds concreter probeer te worden.

 

Wat ik voor mij zie is een kledinglijn die deels bestaat uit eigen ontwerpen en deels uit omgelabelde kleding. Dit om dat ik, denk ik, niet in staat ben om een 'goed gevulde' lijn zelf te ontwerpen en te produceren en dus wat basics aan zou willen vullen met omgelabelde producten.

Deze lijn zou ik willen verkopen via lokale boetiekjes en een eigen webwinkel.

Ik ben op het moment bezig met het schrijven van een ondernemingsplan, so far so good.

Het lijkt mij het meest verstandig om de kleding in Nederland te laten vervardigen omdat ik niet van start wil gaan met grote hoeveelheden. Maar het buitenland zou ook een optie kunnen zijn als ik iets kan vinden dat kleine oplages levert. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Als je hier ervaring mee hebt, hoe doe je het dan met kwaliteitscontrole?

 

Waar ik nu alleen echt even op vast loop, is dat ik niet weet wat de stap is om kleding echt te laten produceren.

Gaat het aanleveren van patronen via een computerprogramma of iets dergelijks? Ik heb een klein beetje ervaring met het maken van patronen voor eigen gebruik maar voor mijn gevoel is dat niet echt 'de proffesionele' manier.

Ook ben ik niet in staat om deze patronen dan voor de standaard maten te vervaardigen.

 

Ik twijfel ook erg over het volgen van een cursus 'patroontekenen' of iets dergelijks om te zorgen dat ik hier beter in wordt. Maar voor mijn gevoel is alles wat ik tegen kom vooral bedoeld als hobby en dat stukje gaat al redelijk goed.

 

Ook het omlabelen is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb bedrijven gevonden die dit voor je doen maar mag je zomaar alle merkloze kleding hier voor aanleveren?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Volgens mij is er wel vaker vraag naar hulp door kledingmakers/ontwerpers die de stap van hobby naar professional willen maken. Daar ontbreken echter vaardigheden en contacten, en je bent waarschijnlijk qua bestedingsvermogen te klein voor adviseurs die de weg weten.

 

Vroeger of later gaat het internet kleine ontwerpers in contact brengen met kleine ateliers. Die zijn er nog wel in het westen, maar de hoofdmoot zit in lage lonenlanden zoals het verre oosten, Turkije, Tunesië en Oost-Europa. Zou het niet handig zijn als je in contact kon komen met een atelier dat snapt wat je bedoelt?

 

Kijk eens op Etsy.com en dan met name onder het label kleding en in lage lonenlanden. Daar tref ik steeds vaker kleine ateliers aan die direct hun eigen ontwerpen (en maakvaardigheid) aan de man brengen. Je weet maar nooit...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.