Ga naar inhoud

Licentiegelden belastbaar in het buitenland?

Geplaatst:

ron-vb

Dag allen,

Ik had een vordering op iemand in prive en deze man heeft mij betaald door mij in betaling te geven een aandeel in een merk. (dus i.p.v. geld heb ik nu een aandeel in een merk waarmee de vordering is betaald)

Nu hebben wij samen een licentieovereenkomst gesloten met een fabrikant. Deze betaalt mij een maandelijkse licentievergoeding voor het gebruik van het merk. De fiscus belast de inkomsten in box 3.

Nu heb ik besloten om definitief weg te gaan uit Nederland. Ik wil graag een leuk zaakje beginnen in Australie, Zuid Afrika of Nieuw Zeeland. Een rondreis eind van het jaar moet meer duidelijkheid geven.

Natuurlijk is het voor mij erg fijn dat de inkomsten (hoe moet je ze noemen, royalties of licentiegelden?) in box 3 worden belast en blijven belast. Maar hoe zit dat straks bijvoorbeeld in Zuid Afrika? Als de inkomsten opeens zwaarder (dan de 1.2% effectief) worden belast is de droom voorbij met het emigreren. Dat zit er dan gewoon niet in.

Kan iemand mij van advies dienen of anders mij een heel betrouwbaar adres geven?

[titel verduidelijkt - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Royalties mogen volgens de meeste belastingverdragen in de woonstaat worden belast (al dan niet met een beperkte bronheffing in de bronstaat). Als je naar Zuid-Afrika (of welk land dan ook) gaat en daar binnenlands belastingplichtig wordt, zul je in de daar geldende belastingwetgeving moeten kijken aan welke heffing de royalties zijn onderworpen. Overigens is die 1,2% in Nederland 1,2% van de waarde van het vermogensrecht, niet van het rendement. Daarmee ben je dus niet in alle gevallen gunstig uit en kan het zomaar zijn dat je in een ander land minder belasting hoeft te betalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.