• 0

personeel, partimer, oproepkracht, freelancer of wat?

Ik heb de laatste tijd een paar leuke verkoop kanalen gevonden maar door tijdgebrek benut ik deze nog niet optimaal. Daarnaast is het ook nog uit te breiden naar het buitenland, b.v. Duitsland, Engeland en andere europese landen.

Nu heb ik zelf ook niet bepaald een talen knobbel (eerder een groot gat op die plek) en dat in combinatie met tijdgebrek ben ik aan het bekijken hoe ik dat kan oplossen.

Nu wil ik niet direct fulltime personeel in dienst nemen aangezien ik niet weet hoe dit verder zal gaan lopen.

Voorkeur zou uitgaan naar een commerciele student of een andere commercieel persoon die tijd over heeft.

De persoon moet commercieel ingesteld zijn (moet de producten daar weten te slijten) en moet Nederland en Engels/Duits speken en schrijven.

Doel is dat die persoon producten en aanbiedingen die ik voorbereid gaat voorstellen bij een vaste lijst van bedrijven en daar het contact mee onderhoud. Meeste zal via e-mail zijn maar kan ook om in en uitgaande telefoontjes gaan.

Wat is hier nu echter wijsheid in? advertentie plaatsen en iemand op de loonlijst plaatsen voor 0 uren contract? of gewoon gelijk voor x aantal uren op loonlijst? of juist iemand als freelancer dit laten doen (als die er al zijn dus).

Hoeft niet perse iemand te zijn die op kantoor zit maar kan vanuit huis gebeuren (telefoonnummer kan daarheen doorgeschakeld worden en als die persoon niet bereikbaar is laat ik telefoon beantwoorden door duits/engels sprekend antwoord service.

Helemaal geen ervaring met personeel en beetje huiverig voor dus weifelen echt hoe ik dit het beste kan oplossen om niet die extra verkoop kanalen te hoeven laten schieten.

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Wij hebben dit aanvankelijk gedaan via een payroll-service, beviel erg goed en was ook nooit een punt voor alle betrokkenen. je bepaalt een extra (eventueel onderhandelbaar) percentage bovenop het uurtarief (wat je zelf vaststelt met de betreffende medewerker(s)), en de payroller regelt verder alle zaken voor je.

• 0

Wij hebben dit aanvankelijk gedaan via een payroll-service, beviel erg goed en was ook nooit een punt voor alle betrokkenen. je bepaalt een extra (eventueel onderhandelbaar) percentage bovenop het uurtarief (wat je zelf vaststelt met de betreffende medewerker(s)), en de payroller regelt verder alle zaken voor je.

Bij Parool moet je zelf wel het personeelslid aanbrengen als ik goed heb toch?

En kan dat ook met oproepkrachten?

• 0

Kun je denk ik beter doen d.m.v. opdracht geven en samenwerken met een zelfstandige, die goed aan jouw eisen voldoet en waarbij je toch zo opzet dat je zelf de touwtjes in handen houdt. Personeel lijkt me niet zo'n verstandige keuze.

Zijn er zelfstandige die verkoop werkzaamheden voor je kunnen verrichten?

• 0

Hallo Daniel,

Bij personeel in dienst nemen (bijvoorbeeld een parttimer of een oproerpkracht, want dat zijn beide "werknemers") komt een groot aantal zaken kijken. Voordat u er aan begint moet er gekeken worden of:

[*]u uberhaupt wel "het-werkgever/baas"-zijn in de genen heeft zitten (kunt u het wel aan om "baas" zijn?) en

[*]wat het hebben van werknemers voor het bedrijf betekent.

Bij het aangaan van een arbeidsrelatie komen vragen naar voren zoals:

[*]Bij welke (belasting)sector ben je als werkgever dan ingedeeld (van belang voor bijv. de premiestellingen);

[*]Is er een CAO van toepassing?;

[*]Is er een bedrijfstakpensioenregeling van toepassing of ga (mag) je dat zelf regelen?;

[*]Wat is mijn loonkostenplaatje (bruto loon, Wettelijk Minimum Loon, CAO-voorgeschreven loon, plus vakantiebijslag; overwerkkosten; netto of bruto vergoedingen zoals woon-werk-verkeer, versnaperingen, het werkgeversgedeelte in de pensioenpremie; WIA/WGA/WAO/WW-premies; Zorgverzekeringswetbijdragen; CAO-werkgeversverplichtingen zoals een Sociaal Fonds bijdrage, opleidingsfondsbijdrage)?;

[*]wat zijn bijkomende kosten: denk aan een loonadministratie; een ziekengeldverzekering; een arbodienst/bedrijfsarts; een collectieve ongevallenverzekering.

Vandaar dat er vaak ook aan alternatieven wordt gedacht: een uitzendkracht of een payrollconstructie of het werken met een collega-zzp-er (hier valt "de freelancer" meestal onder). Alles heeft zo zijn ins en outs. Via de betreffende hoofdstukken op mijn website is een aardig beeld hierover te vormen.

Sterkte,

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 12-5-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

• 0

Kun je denk ik beter doen d.m.v. opdracht geven en samenwerken met een zelfstandige, die goed aan jouw eisen voldoet en waarbij je toch zo opzet dat je zelf de touwtjes in handen houdt. Personeel lijkt me niet zo'n verstandige keuze.

Zijn er zelfstandige die verkoop werkzaamheden voor je kunnen verrichten?

Je zult best reacties krijgen hier. Beter alles goed afgrenzen met een zap-vertegenwoordiger dan alle sores van 1 personeelslid. Met Engels en Duits kan ik je goed helpen, maar ik ben met een ander plan bezig. Als dat niet het geval was, had ik me wel gemeld.

• 0

Hans,

bedankt voor je bijdrage. Personeel klink zo wel als heel veel sores, zeker als aantal uren nog niet in te schatten is.

Ga het in elkgeval wel eens verder doorlezen, altijd erg leerzaam in elkgeval.

P.J. ik ga ook eens verder kijken naar een zelfstandige die op uurbasis mij hiermee kan helpen. blijf je wel het meest flexibel natuurlijk. Zeker in het begin zou dat een mooie optie zijn als ik zo iemand kan vinden.

• 0

Hallo Daniel,

U kent het spreekwoord toch: ik wens u veel personeel toe. Maar alle gekkigheid op een stokkie: Laat u zich niet afschrikken door alle dingen die komen kijken bij het werkgeverschap hoor. Het is nu eenmaal zo dat je aan veel zaken moet geloven, maar als je er eenmaal aan gewend bent, gaat het in het vervolg stukken eenvoudiger. Eenmaal door de zure appel heen bijten zou ik zeggen, maar wel zo goed als volledig voorbereid zijnd op wat er te wachten kan staan/staat.

De alternatieven hebben ook zo hun voors en tegens.

Sterkte,

Hans van Dongen / SAZ / 14-5-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar