• 0

Werknemer aandelen

Beste Lezers,

 

ik heb van de week gepsroken met een startende ondernemer die een bedrijf heeft over genomen na een faillisement, hij heeft mij een contract aangeboden en geeft mij de kans na een jaar 10% van de aandelen over te kopen,

 

wat doet dit als werknemer??

wordt je DGA of blijf je werknemer zoja dus aansprakelijk??

is het beter om zelf een bv opterichten en gelijk een holding om zo kapitaal op te bouwen,

kan je ook aandelen overnemen zonder dat je bestuurlijke rechten krijgt en dus niet aansprakelijk bent en hier door wel de lusten maar niet de lasten!!!!!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
wordt je DGA

Ja en nee. DGA is een term die verwarring zaait, omdat verschillende Wetten en andere definitie aan het begrip geven. Zo kun je Directeur GrootAandeelhouder zijn, terwijl je geen directeur /bestuurder bent en ook geen groot deel van de aandelen hebt

[*]Je bent DGA voor voor de Vennootschapsbelasting (aanmerkelijk belang, box 2) omdat je meer dan 5% aandelen bezit.

[*]Vanaf 10% van de aandelen ben je ook DGA voor de PensioenWet: dit betekent dat je niet meer kan/mag deelnemen aan een eventuele collectieve pensioenregeling of bedrijfstakpensioenfonds (dit laatste overigens weer tenzij DGA's daar uitdrukkelijk aan mee mogen of moeten doen)

 

of blijf je werknemer

Je blijft met 10% van de aandelen ook gewoon werknemer, behalve voor de pensioenen dus.

 

zoja dus aansprakelijk??

Aandeelhouders zijn niet aansprakelijk, je verwart de aandeelhouder hier met de bestuurder. Jij bent wel aandeelhouder maar wordt - naar ik aanneem? - geen bestuurder (m.a.w. "directeur"). Wordt je wél bestuurder dan ben je aansprakelijk voor bestuurshandelingen.

 

is het beter om zelf een bv opterichten en gelijk een holding om zo kapitaal op te bouwen,

Een holding is een BV. In dit geval zou een Holding handig zijn. Laat je hierover adviseren door een fiscalist

 

Kan je ook aandelen overnemen zonder dat je bestuurlijke rechten krijgt en dus niet aansprakelijk bent en hier door wel de lusten maar niet de lasten!!!!!

Ja, een BV werkt op dat gebied niet wezenlijk anders dan een NV: met een aandeel Shell ben je ook niet gelijk bestuurder. Als jij aandeelhouder bent en geen bestuurder ben je ook niet aansprakelijk voor de bestuurshandelingen

 

die een bedrijf heeft over genomen na een faillisement, hij heeft mij een contract aangeboden en geeft mij de kans na een jaar 10% van de aandelen over te kopen,

Weet wat je doet en weet wat je koop! Laat je hierin adviseren door een deskundige. Ga niet lopen doe het zelven!

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 64 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.