• 0

Terugbetaling China niet mogelijk (Foreign Exchange Control)

Hallo,

 

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum, daarom zal ik mij even voorstellen: Ik ben een student/ondernemer en eigenaar van verschillende webwinkels in evenementen artikelen. De laatste 2 jaar houdt ik mij zo nu en dan bezig met import uit China. Dit gaat om relatief kleine leveringen van op maat gemaakte artikelen.

 

Voor 1 type product dat ik aanbied (Pagodetenten) heb ik een leverancier in Shanghai waar ik nu 1,5 jaar zaken mee doe. Ik heb veel verbeteringen aan hun producten doorgevoerd en iedere zending werden de producten beter maar toch waren er ook steeds dingen die mijn leverancier zou verbeteren, maar uiteindelijk niet verbeterde.

 

Nu heb ik vorige week een zending gekregen waarbij de helft van een bepaald onderdeel "verbeterd" was maar de andere helft gewoon nog het oude ontwerp had. Ik heb mijn leverancier hiermee geconfronteerd en verteld dat ik nu extra kosten moet maken om de "niet-verbeterde" onderdelen te veranderen naar het nieuwe ontwerp. Ik wordt een beetje moe van beloven-en-niet-doen-mentaliteit van mijn leverancier vandaar dat ik nu om een vergoeding dan $450,- heb gevraagd. Eerst stelde mijn leverancier voor om dit bedrag bij een nieuwe order als korting te geven maar dat wilde ik niet, toen is mijn leverancier akkoord gegaan met het terugbetalen van de $450,- maar nu krijg ik een bericht dat de bank van mijn leverancier niet akkoord gaat met de overboeking omdat, blijkbaar, tegenover iedere overboeking in USD een order moet staan. Anders geeft de bank geven USD vrij.

 

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of dit echt waar is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In China is alles mogelijk. Heel herkenbaar verhaal. Leverancier belooft alles en je denkt dat er goed geluisterd wordt en je stelt het zelfs op schrift. Maar vervolgend doet die Chinees gewoon waar hij zelf zin in heeft en jij komt met de verassingen te staan. Er is ook een kans dat er tegen je wordt gelogen over de bank. Dat is ook een gewone bezigheid daar. Chinees kan denken dat hij jou als klant toch al kwijt is en dat hij dus beter dat geld in zijn eigen zak kan houden. Goederen terug sturen kan ook niet want je Chinees heeft waarschijnlijk geen IMPORT-vergunning. Waarschijnlijk kan hij een boete krijgen of zijn exportvergunning kwijtraken als hij geld naar het buitenland overmaakt. Je leert dus vanzelf dat je op drijfzand staat met die Chinezen.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ja mijn leverancier beloofd inderdaad veel en veel beloftes komt hij aan na maar nooit alles. Het is zeg maar 2 stappen voorwaarts, 1 stap terug. Ik geloof echt wel in de goede wil van mijn leverancier en Ik heb ook een uitleg gekregen waarom (nog niet goed werkend ISO system) het fout is gegaan met een ondertekende excuusbrief van de General Mananger. Ik heb tot nu toe nooit actie ondernomen omdat de producten iedere keer "over-all" beter waren dan de vorige zending. Maar dit keer vond ik het zo idioot dat ze verbeteringen hadden teruggedraaid dat ik toch maar heb besloten om een terugbetaling te vragen.

Link naar reactie
  • 0

Het is zowat hetzelfde als ik zelf heb meegemaakt. Uiteindelijk krijg je een bericht dat ze "toch hun best hebben gedaan"......

 

Je denkt dat je met een stel kleuters zaken aan het doen bent. Uiteindelijk wordt je zelfs niet eens meer boos. Ik zat bij een andere Nederlander in het vliegtuig naar Shanghai en die zei me: "Je leert ze vanzelf haten"..... Ik vond dat erg overdreven en weigerde mijn zaken negatief te zien. Maar op de een of andere manier krijgen ze dat dus toch voor elkaar. Diegene die naast me zat had n.b. zelf een eigen fabriek opgebouwd in China, omdat zijn waterzuiveringen ook in China verkocht werden. Natuurlijk is dat een gigantisch potentiële markt, maar als je zaak om zeep geholpen wordt door onbetrouwbaar volk, heb je alles voor niks gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien niet een uitdrukking voor iedereen geschikt, maar ik gebruik hem vaak en is ook hier toepasbaar:

 

De een die naait en de ander laat zich naaien.

 

Waarom de schuld aan een ander geven als de oorzaak bij jezelf te zoeken is?

 

Een paar produkten kopen aan de andere kant van de wereld, geen controle, slechte communicatie, niets op papier qua afspraken en consequenties. Wat verwacht je dan als resultaat?

 

Nog een mooie die ik laats hoorde, maar nog minder gepast: shit in is shit out.

 

In het kort komt het er op neer dat de meesten die de fout in gaan gewoon geen of weinig verstand hebben van internationaal zaken doen en wat hier allemaal bij komt kijken om het professioneel te doen. En professioneel, hier bedoel ik mee; zodat de rechten van de koper voorop staan en de producent een verplichting heeft zich aan de afspraken te houden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat geld terug krijgen uit China en heel lastig verhaal wordt. Daarnaast zal de fabrikant altijd een methode toe willen passen die hem minder kost en waarbij de kans op extra inkomsten aanwezig is. Dus doorgaans wordt er bij een probleem uit voorgaande orders een korting gegeven op de nieuwe order. Dit betekent minder rompslomp voor beide partijen en continuiteit in de samenwerking, er is immers weer een nieuwe order. Natuurlijk is dit niet altijd wenselijk voor de ontvangende partij maar vanuit de fabrikant een begrijpelijke stap.

 

Wat betreft de negativiteit die wordt geuit ben ik het deels eens met Paul. Veel fouten met het zakendoen met China ontstaan door communicatieproblemen en hierbij ligt de fout niet altijd bij de fabrikant. Soms begrijpen beide partijen elkaar niet helemaal en het is nu eenmaal zo dat een Chinees niet snel toe wil geven dat hij iets niet begrijpt. Hij wil jou namenlijk niet het gevoel geven dat jij niet duidelijk genoeg bent. Het vergt veel ervaring en fouten maken om dit te voorkomen. Maar ondanks dat ik al wat jaren in China rondloop maak wordt ik dagelijks weer verrast, zowel negatief als positief.

 

Ik begrijp best de negativiteit die soms kan ontstaan, ik heb ook de ervaringen gehad waarbij je met heel veel ongeloof de antwoorden en acties van de fabrikant ziet. Maar aan de andere kant is dit ook weer een uitdaging. Maar als het om geld gaat is het heel begrijpelijk dat dit irritaties oplevert. Zakendoen met China betekent dat er veel beroep wordt gedaan op je geduld...soms iets te veel.

 

Wel wil ik beandrukken dat er veel overeenkomsten zijn tussen de handelswijze van de Chinese fabrikanten maar ook veel verschillen. De ervaring bij de ene fabrikant betekent niet dat dit bij een andere fabrikant ook zo is. Ook in Nederland zijn er veel verschillende bedrijven en de kwaliteit hiervan is echt niet overal hetzelfde. Gelukkig maar trouwens.

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties maar mijn vraag was eigelijk of het klopt dat in China tegenover iedere geldoverboeking een order moet staan en dat Chinese bedrijven dus niet zomaar geld kunnen overboeken naar een buitenlandse rekening?

 

Wat betreft afspraken en slechte communicate gaat u overigens een beetje erg kort door de bocht Paul, Ik maak hier wel degelijk afspraken over en iedere aanpassing wordt tot in detail besproken (met foto's en tekeningen en teruggekoppelde en goedgekeurde tekeningen van de kant van mijn leverancier e.d.). Ik betaal ook niets extra's voor deze verbeteringen aangezien mijn leverancier hier ook baat bij heeft (en andere potentiële concurrenten uiteraard ook, dat dan weer wel).

 

Alleen de controle op de geleverde producten, voordat ze de container in gaan, laat inderdaad te wensen over maar ik denk dat mijn zendingen te klein zijn om hier (rendabel) een bedrijf voor in te huren. Of weten jullie nog een goed kwaliteitscontrole bedrijf in Shanghai, gespecialiseerd in metaal en zeil? :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.