• 0

Vermogensbeheer voor derde

Beste forumleden,

 

Een gedeelte van mijn prive vermogen beleg ik op de beurs. Nu is er door een aantal mensen uit mijn omgeving gevraagd of het mogelijk is om naast mijn eigen ook hun vermogen te gaan beheren. Nu vroeg ik mij eigelijk af hoe ik dat het beste kon gaan doen. Aangezien het nog niet om spectaculaire bedragen gaat lijkt het me onnodig om direct een B.V. te gaan starten. Maar mensen het geld over laten maken naar mijn prive rekening vind ik ook geen geweldig idee. Daarnaast kan de belastingdienst hier ook een gek beeld van krijg.

 

Zijn er toevallig mensen op dit forum die hier ervaring/tips voor hebben hoe je dit het beste kan aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De AFM maakt bij beheer van gelden van derden allereerst onderscheid tussen beleggen en ondernemen. Voor de vergunningplicht is dit enorm van belang. Tot 2,5mm is bij ondernemersactiveiten verminderd tot geen toezicht. Ook voor het beheer van een dergelijke instelling niet. Dit is de reden dat veel private equity partijen zonder tooezicht kunnen opereren. De activeiten worden hier gekenmerkt als ondernemen.

 

Bij beleggingsactiveiten is, ook wanneer enkel boven 100.000 euro geparticipeerd wordt, altijd een beheervergunning voor een beleggingsinstelling nodig. De beheervergunning is een andere vergunning dan de vergunning die nodig is voor het aanbieden van participaties. O.a. deskundigheid, betrouwbaarheid, integere bedrijfsvoering, zeggenschapsstructuur & inrichting bedrijfsvoering zijn van toepassing.

 

Tips: bekijk de leidraad beleggen of ondernemen van de AFM en lees de WFT (Wet op het financieel toezicht)

 

Artikelen van belang in de WFT zijn bv 1:1, 1:12, 2:65, 2:65 lid 1, 2:66, 2:74, deel 4 WFT, 4:49, 5:2,

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik lees elders:

 

1000 euro is een hoop geld voor mij

 

Als het om deze (weinig spectaculaire) bedragen gaat, zouden je kennissen misschien het geld aan je kunnen “lenen tegen een variabele rente”? Je zou hiervoor een aparte bankrekening kunnen openen.

 

Een gezamenlijke rekening van een op te richten beleggersclub is misschien ook een optie, maar daar moet je dan wel meer voor doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.