• 0

hoeveel afdragen aan faciliteit?

Na enige tijd het forum doorzocht te hebben, toch maar een nieuw bericht...

 

Een deel van mijn werkzaamheden zal gaan plaatsvinden in een sportgelegenheid. Ik ben daar ook werknemer in loondienst. Tot nu toe heb ik voor sommige klussen iets meer loon gevraagd en gekregen dan mijn normale uurloon.

Aangezien ik een deel van de klanten voor mijn (bijna gestarte) bedrijf vanuit de sportgelegenheid binnenkrijg, is het netjes om een deel van mijn verdiensten af te dragen, maar hoeveel? Tot nu toe heb ik mijn loon, cursusprijs, en die afdracht met de natte vinger bepaald, maar het zou handiger zijn als dat wat eenduidiger wordt, zeker als ik meer ga aanbieden. Nu komt het erop neer dat mijn werkgever een stuk meer overhoud aan de cursus die ik geef dan ikzelf.

 

Zijn hier standaarden voor en zo niet, wat doen jullie?

 

Gr Jis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jis,

 

Hier zijn ongetwijfeld geen standaarden voor, dit moet je voor jezelf bepalen. Desondanks is je verhaal voor mij niet helemaal

duidelijk, je werkt in loondienst bij de sportgelegenheid, waar je ook als ondernemer cursussen geeft? Als je een ruimte gebruikt bij de sportgelegenheid zou ik gewoon een marktconforme huur voor de ruimte afspreken. Komen de klanten gewoon

vanuit de sportgelegenheid bij jou bedrijf terecht, dan moet je het gewoon zelf bepalen, wat is het jou waard? Hoeveel wil je

overhouden? Hoeveel wil je de klant rekenen?

 

Succes!

Sander

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander,

 

Dank voor je reactie :)

Ik geef inderdaad cursussen als ondernemer in het bedrijf waar ik in loondienst werk. Daarom is het ook een beetje verwarrend. Tot nu toe gaf ik dezelfde cursussen voor uren, op loonlijst dus.

Ik huur geen ruimte, maar gebruik de algemene ruimte terwijl deze ook gebruikt wordt door klanten die geen cursus bij mij volgen, maar gewoon zelf sporten. De klanten die bij mij komen betalen los de entree voor de algemene ruimte. Omdat ik de klanten binnenkrijg door binnen de algemene ruimte te werven, wat ik makkelijk kan doen omdat ik ook in loondienst ben, vind ik wat commissie afdragen wel netjes. Mijn baas gaat er sowieso op achteruit, maar hoeft mij dan iig voor de cursussen niet meer uit te betalen, want dat doe ik zelf :) ben ik nu te volgen?

 

Ik dacht zelf aan 15 %

 

Gr Jis

Link naar reactie
  • 0

 

Ik geef inderdaad cursussen als ondernemer in het bedrijf waar ik in loondienst werk. Daarom is het ook een beetje verwarrend. Tot nu toe gaf ik dezelfde cursussen voor uren, op loonlijst dus.

 

 

Misschien dat iemand anders hier wat zinnigers over kan zeggen, maar ik dacht niet dat je als ondernemer kunt werken bij het bedrijf waar je ook in loondienst bent?

Link naar reactie
  • 0

Hoewel het niet snel wordt aangenomen, kan het wel. Zeker als je alleen maar een ruimte huurt bij de werkgever en vervolgens zelf alle risico's draagt, zonder daarvoor een vergoeding van de werkgever te krijgen. De problemen ontstaan doorgaans als de werkgever de werknemer inhuurt, daarvan lijkt hier geen sprake.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoewel het niet snel wordt aangenomen, kan het wel. Zeker als je alleen maar een ruimte huurt bij de werkgever en vervolgens zelf alle risico's draagt, zonder daarvoor een vergoeding van de werkgever te krijgen. De problemen ontstaan doorgaans als de werkgever de werknemer inhuurt, daarvan lijkt hier geen sprake.

 

Bedankt voor de opheldering!

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is een beetje onduidelijk.

 

Betaalt een cursist nu ook entree en daarna nog eens cursusgeld aan jouw? Zoja dan heeft de eigenaar van de ruimte per cursist sowieso al een vergoeding.

 

Je zou een vast bedrag per uur kunnen afspreken maar ook een bedrag per cursist. Dit laatste heeft voor jouw als voordeel dat je ook bij een klein aantal cursisten exact weet wat je marge is. Daarentegen, als je cursisten werft buiten de huidige ruimte dan profiteert de eigenaar daar ook van mee maar je houd wel je marge.

 

De vergoeding kun jij alleen zelf bepalen op basis van je kostenplaatje.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik geef inderdaad cursussen als ondernemer in het bedrijf waar ik in loondienst werk. Daarom is het ook een beetje verwarrend. Tot nu toe gaf ik dezelfde cursussen voor uren, op loonlijst dus.

 

 

Misschien dat iemand anders hier wat zinnigers over kan zeggen, maar ik dacht niet dat je als ondernemer kunt werken bij het bedrijf waar je ook in loondienst bent?

 

MIjn cursisten zijn toch mijn opdrachtgevers en niet mijn baas?

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is een beetje onduidelijk.

 

Betaalt een cursist nu ook entree en daarna nog eens cursusgeld aan jouw? Zoja dan heeft de eigenaar van de ruimte per cursist sowieso al een vergoeding.

 

Je zou een vast bedrag per uur kunnen afspreken maar ook een bedrag per cursist. Dit laatste heeft voor jouw als voordeel dat je ook bij een klein aantal cursisten exact weet wat je marge is. Daarentegen, als je cursisten werft buiten de huidige ruimte dan profiteert de eigenaar daar ook van mee maar je houd wel je marge.

 

De vergoeding kun jij alleen zelf bepalen op basis van je kostenplaatje.

 

Ja, de cursist betaalt entree (gaat naar mijn baas) en cursusgeld aan mij. De eigenaar profiteert altijd, want er moet altijd entree betaald worden.

Het verschil tussen bedrag per uur of per cursist snap ik niet helemaal. Ik krijg sowieso geen geld van de eigenaar.

Ik ben overigens echt een NOOB wat betreft berekeningen.... ???

Link naar reactie
  • 0

MIjn cursisten zijn toch mijn opdrachtgevers en niet mijn baas?

 

Dit is toch niet als vraag bedoeld, hoop ik…

Want je bent zelf diegene dit het antwoord moet kennen.

 

 

Niet als vraag bedoeld. Meer reactie als dat ik niet zou weten waarom ik niet als zelfstandige in hetzelfde bedrijf zou mogen werken waar ik in loondienst werk.

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is een beetje onduidelijk.

 

Betaalt een cursist nu ook entree en daarna nog eens cursusgeld aan jouw? Zoja dan heeft de eigenaar van de ruimte per cursist sowieso al een vergoeding.

 

Je zou een vast bedrag per uur kunnen afspreken maar ook een bedrag per cursist. Dit laatste heeft voor jouw als voordeel dat je ook bij een klein aantal cursisten exact weet wat je marge is. Daarentegen, als je cursisten werft buiten de huidige ruimte dan profiteert de eigenaar daar ook van mee maar je houd wel je marge.

 

De vergoeding kun jij alleen zelf bepalen op basis van je kostenplaatje.

 

Ja, de cursist betaalt entree (gaat naar mijn baas) en cursusgeld aan mij. De eigenaar profiteert altijd, want er moet altijd entree betaald worden.

Het verschil tussen bedrag per uur of per cursist snap ik niet helemaal. Ik krijg sowieso geen geld van de eigenaar.

Ik ben overigens echt een NOOB wat betreft berekeningen.... ???

 

Je vraag was toch 'hoeveel afdragen aan faciliteit?' ?

 

Dan geef ik als antwoord per uur of per cursist. En hoeveel dat zul je toch echt zelf moeten berekenen want aangezien je hier geen inzage geeft in de getalletjes kunnen wij daar moeilijk antwoord op geven.

 

Per uur bedoel ik : je betaalt een bedrag per uur dat je van de faciliteit gebruik maakt, onafhankelijk van het aantal cursisten.

Per cursist bedoel ik : je betaalt een bedrag per cursist dat deelneemt aan je cursus.

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is een beetje onduidelijk.

 

Betaalt een cursist nu ook entree en daarna nog eens cursusgeld aan jouw? Zoja dan heeft de eigenaar van de ruimte per cursist sowieso al een vergoeding.

 

Je zou een vast bedrag per uur kunnen afspreken maar ook een bedrag per cursist. Dit laatste heeft voor jouw als voordeel dat je ook bij een klein aantal cursisten exact weet wat je marge is. Daarentegen, als je cursisten werft buiten de huidige ruimte dan profiteert de eigenaar daar ook van mee maar je houd wel je marge.

 

De vergoeding kun jij alleen zelf bepalen op basis van je kostenplaatje.

 

Ja, de cursist betaalt entree (gaat naar mijn baas) en cursusgeld aan mij. De eigenaar profiteert altijd, want er moet altijd entree betaald worden.

Het verschil tussen bedrag per uur of per cursist snap ik niet helemaal. Ik krijg sowieso geen geld van de eigenaar.

Ik ben overigens echt een NOOB wat betreft berekeningen.... ???

 

Je vraag was toch 'hoeveel afdragen aan faciliteit?' ?

 

Dan geef ik als antwoord per uur of per cursist. En hoeveel dat zul je toch echt zelf moeten berekenen want aangezien je hier geen inzage geeft in de getalletjes kunnen wij daar moeilijk antwoord op geven.

 

Per uur bedoel ik : je betaalt een bedrag per uur dat je van de faciliteit gebruik maakt, onafhankelijk van het aantal cursisten.

Per cursist bedoel ik : je betaalt een bedrag per cursist dat deelneemt aan je cursus.

 

Had het even verkeerd gelezen, nu volg ik je :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.