• 0

ABC-levering naar buiten EU: wie is verantwoordelijk voor export?

Goedendag!

 

Ik heb al een paar dagen hierover zitten zoeken op internet, maar kom slechts heel algemene dingen tegen. Hopelijk kan iemand hiermee helpen.

 

Een potentiele klant van mij uit Oekraine wil bij een groothandel hier in Nederland goederen afnemen. Ik ben een tussenhandelaar. Het is dus een ABC-levering. De leverancier is bereid de goederen FCA tegen 0% BTW te leveren. Ik wil geen eigenaar van de goederen worden, dus de A moet rechtstreeks aan C leveren. De koper komt de goederen afhalen.

 

Nu zijn er een paar vragen:

 

[*]Wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de export? M.a.w.: als A aan B (mij) de goederen tegen 0% BTW levert, en ik aan C, en C haalt ze zelf af, dan moeten A en B aan de belastingdienst kunnen aantonen dat de goederen de EU daadwerkelijk hebben verlaten. Wie wordt aansprakelijk gesteld als dit misgaat (m.a.w. wie gaat de BTW alsnog betalen)?

[*]Hoe moet de export aangetoond worden? Is het een gestempeld document van de douane o.i.d.?

[*]Hoe moet de ABC-levering aangetoond worden? Moet er iets speciaals op de offerte van A aan B staan? Moet en een contract afgesloten worden?

[*]FCA betekent o.a. klaar voor export. Is het geen probleem dat de goederen dan nog aan een tussenhandelaar geleverd worden?

 

Ik zal zeer dankbaar zijn als iemand hiermee kan helpen.

 

Groeten,

 

Andrey.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Andrey

 

ABC leveringen over de EU-grens heen zijn complex. IMHO geldt het volgende:

 

De export - hoewel aangevangen in NL - betekent inderdaad dat 0% BTW van toepassing is, mits het vervoer aantoonbaar is. Lukt dat jullie (A en B) niet dan zal het betreffend NL BTW tarief in rekening gebracht moeten worden of loop je het risico van naheffing. Dat risico ligt bij A.

 

Jij wordt daarbij BTW plichtig in de Oekraïne. Als tussenhandelaar lever jij in dat land de goederen aan C.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.