• 0

Concurrentiebeding in vereniging

Ik heb een vraag over het concurrentiebeding in arbeidscontracten.

Het betreft hier een gymnastiekvereniging die per 1 juli a.s. wordt ontbonden.

Voor alle medewerkers (trainers) is ontslag aangevraagd.

De reden dat er geen nieuw bestuur gevormd kon worden is dat leden zich geblokkeerd voelen met betrekking tot 1 bepaalde trainer in loondienst, die zich niet aan afspraken houdt, en er een eigen agenda op na houdt. Het bestuur van de vereniging heeft echter nooit effectief dossier gehouden van deze trainer, en kan dus niet onomstotelijk bewijzen dat zij niet functioneert.

 

Geen nieuwe bestuursleden, dus ook einde vereniging.

Dit betekent dat er vrijheid is een nieuwe vereniging op te richten, die dus niet gebonden is aan de werknemers van de oude vereniging, en dus ook geen arbeidscontract hoeft aan te gaan met de bewuste trainster.

 

Deze trainster is al enige tijd bezig een situatie te creëren waarin zij de leden die van haar les krijgen te overtuigen van het feit dat als de leden ophoud te bestaan, de leden het best met haar mee kunnen gaan, want zij zal zorgen dat de leden gewoon blijven dansen.

 

In haar huidige arbeidscontract heeft zij een concurrentiebeding, waarin staat dat zij niet gerechtigd is om leden van de vereniging mee te nemen. Dit arbeidscontract houdt op (ontslagaanvraag) wegens einde vereniging. Duidelijk moet zijn dat zij uitsluitend werkneemster is, en geen bestuurslid, evenals geen lid van de vereniging.

 

VRAAG: In hoeverre geldt een concurrentiebeding nog na einde van het arbeidscontract?

 

Duidelijk is geworden dat de bewuste trainster al geruime tijd (en zelfs geruime tijd voordat bekend werd dat de vereniging zou ophouden te bestaan, en haar baan op het spel zou staan) begonnen is met het benaderen van de leden, om ze een aanbod te doen met haar mee te gaan in een door haarzelf te starten nieuw dansschool initiatief. Zij heeft dus al inbreuk gemaakt op het concurrentiebeding, maar bewijzen zijn er niet.

 

Los daarvan is het volgens mij conform de wet op de privacy niet toegestaan dat wie dan ook (zelfs een bestuur van een nieuw op te starten vereniging) adresbestanden gebruikt van de vereniging die ophoudt te bestaan, en kan alleen de beëindigende vereniging aan de leden toestemming vragen of zij hun lidgegevens mogen verstrekken aan een nieuwe vereniging met hetzelfde doel.

 

VRAAG: In hoeverre pleegt de trainster inbreuk op de privacy door zonder meer de leden te benaderen met haar voorstel, en in hoeverre kan dit juridisch worden aangepakt in het kader van bovenstaande waarin haar arbeidscontract (met concurrentiebeding) per 1 juli a.s. wordt beeindigd?

 

VRAAG: Wie kan haar hier op aanpakken. Is dit de taak van het bestuur van de bestaande vereniging, of kan elk lid die zich aangetast voelt in de privacy hier actie op ondernemen? Of kan zelfs de nieuwe vereniging, die mogelijk aanspraak maakt op een deel van de lidgegevens (na toestemming van de leden) hier actie op ondernemen?

 

Graag zou ik hier wat meer duidelijkheid over willen krijgen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.