• 0

Studieboeken verhuren

Beste,

 

Ik heb net mijn vwo diploma binnengehaald en ik ben nu aan het kijken of ik kan ondernemen.

Mijn idee is om studieboeken te gaan verhuren, omdat ik weet dat er veel studenten zijn die voor veel geld boeken aanschaffen, vervolgens de boeken amper nodig hebben en daarna weer de boeken verkopen (of niet) voor veel minder geld.

 

Als ik de boeken verhuur voor een bespreekbare tijd (3 maanden, 6 maanden, 1 jaar) zouden studenten misschien wel geïnteresseerd zijn.

Ik loop waarschijnlijk wel tegen een aantal problemen op:

1. De aanschaf van de boeken is niet goedkoop, dus ik zal een boek vaak moeten verhuren om break even te zijn,

2. Ik zit uiteraard met rechten van schrijvers, uitgevers etc.

3. Studieboeken worden (bijna) ieder jaar vernieuwd. Ik kan natuurlijk niet meegaan met deze vernieuwing, want dan zou ik nooit break even kunnen draaien.

 

Mijn vraag is dan ook of het rendabel is, zo een onderneming te beginnen. De studieboeken worden ieder jaar vernieuwd, maar wel slechts minimaal. Hoe belangrijk is het dan voor een student dat de boeken "up-to-date" zijn?

 

Dus: iemand tips over hoe dit het beste aan te pakken (hoe minimaal break even te draaien)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De studieboeken worden ieder jaar vernieuwd, maar wel slechts minimaal. Hoe belangrijk is het dan voor een student dat de boeken "up-to-date" zijn?

 

Beste Bienno,

 

De vraag of het up-to-date houden belangrijk is zou ik bij de studenten zélf stellen. Maar Ik denk dat je er niet aan ontkomt.

Je kunt in je verhuurprijs toch rekening houden met de jaarlijkse vernieuwing van je voorraad.

 

Op zich vind ik het wel een goed idee, al bestaat het natuurlijk al langer. Google maar eens op studieboeken huren.

Mss dat je daar ook meteen wat meer info vind.

 

suc6 en groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net mijn vwo diploma binnengehaald en ik ben nu aan het kijken of ik kan ondernemen.

Mijn idee is om studieboeken te gaan verhuren, omdat ik weet dat er veel studenten zijn die voor veel geld boeken aanschaffen, vervolgens de boeken amper nodig hebben en daarna weer de boeken verkopen (of niet) voor veel minder geld.

Als ik naar mijzelf (hbo) en mijn vriendin (wo) kijk, verkopen we alle boeken zonder al teveel verlies via bol.com. Het zou voor ons dus geen reden zijn om boeken te gaan huren. Gedateerde boeken zijn irritant (veel zoekwerk en soms foutief of onvolledig) maar dat verschilt waarschijnlijk per opleiding. En ik ben geen fulltime student met andere eisen, dat maakt misschien ook een verschil.

 

Is het ook niet zo dat veel studenten nog financiële ondersteuning krijgen van ouders en een (uitwonende) "studiefinanciering" (biergeld) ontvangen, waardoor de financiële last niet zo zwaar is? In dat geval moet je je gaan richten op de ouders i.p.v. de student.

 

 

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet zo dat veel studenten nog financiële ondersteuning krijgen van ouders en een (uitwonende) "studiefinanciering" (biergeld) ontvangen, waardoor de financiële last niet zo zwaar is?

 

Dat heb je goed gezien, dat is inderdaad niet zo. Je opmerking geeft mij het idee dat je denkt dat de meeste studenten de huur kado krijgen van hun ouders, hun stufi naar de kroeg brengen en hun boeken gratis op straat vinden. Howel grotesk off-topic, vind ik dat nogal neerbuigend.

 

On-topic: vooral bij duurdere boeken heb ik het nog wel eens gezien dat een groepje van 8 één boek koopt, twee mensen een middag lang aan het kopieren slaan en dan heeft iedereen ook een boek. Dat isnatuurlijk in strijd met allerlei copyrights, maar daar maken die studenten zich dan kennelijk niet zo druk om. Als je daar een huur-boek tegenover wil stellen, zul je een scherpe prijs moeten hebben. (maar mijn voorbeeld is van jaren geleden, geen idee of dat nog steeds gebeurt en hoe vaak.)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet zo dat veel studenten nog financiële ondersteuning krijgen van ouders en een (uitwonende) "studiefinanciering" (biergeld) ontvangen, waardoor de financiële last niet zo zwaar is?

 

Dat heb je goed gezien, dat is inderdaad niet zo. Je opmerking geeft mij het idee dat je denkt dat de meeste studenten de huur kado krijgen van hun ouders, hun stufi naar de kroeg brengen en hun boeken gratis op straat vinden. Howel grotesk off-topic, vind ik dat nogal neerbuigend.

Financiële ondersteuning is niet hetzelfde als alles maar cadeau krijgen, dan begrijp je me verkeerd en dat zeg ik ook niet. Ook maak jij van "veel" ineens "meeste". Het is geen waardeoordeel, ik zeg dat de financiële last misschien niet zo zwaar is.

 

Toch kan je niet ontkennen dat er redelijk wat studenten zijn die lenen bij de ibgroep (duo) en waarmee ze hun studie(leven) bekostigen. Ontvangen ze dat niet dan worden ze vaak (gedeeltelijk) bijgestaan door ouders en/of ze werken voor hun geld. Alleen die laatste groep zou een potentiele doelgroep kunnen zijn.

 

Mocht het neerbuigend overkomen dan is dat niet mijn bedoeling. Ben zelf 24 en ken veel mensen die hun studie aan het afronden zijn of net aan het werk gaan. Het percentage (dus niet iedereen) dat heeft geleend bij de ibgroep verbaast mij.

 

ON: Bienno?

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuttige reacties!

Vanaf september ga ik zelf naar een HBO, waardoor ik vanaf dat moment natuurlijk ook de nodige research kan gaan doen bij de studenten. Als ik bijvoorbeeld vaak hoor dat de studenten toch veel verlies maken op hun schoolboeken, kan ik het plan alsnog eens bekijken.

Maar als ik al hoor dat er boeken gekopieerd worden en dat je de boeken voor weinig verlies kunt verkopen op internet, is er op dit moment geen reden om dit plan door te zetten.

 

Wellicht dat ik er binnenkort anders over denk, wanneer ik geheel in het studentenwereldje kom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.