• 0

Geen advocaat / geen toevoeging Raad van de Rechtsbijstand

In 2008 ben ik met mijn bedrijf failliet gegaan, en dit faillissement is later opgeheven wegens gebrek aan baten. Al enkele jaren heb ik een loonbeslag en leef op bijstandsniveau om een aantal schuldeisers te betalen.

Omdat ik geen mogelijkheid heb om alimentatie te betalen voor mijn kinderen heeft mijn ex vrouw zich nu gewend tot een advocaat om toch alimentatie af te dwingen.

Haar advocaat heeft mij verzocht om haar al mijn inkomsten en uitgaven te overleggen wat ik gedaan heb. Hieruit blijkt dat er geen ruimte is om alimentatie te betalen, maar zij ziet dit anders en wil dat ik 448,00 per maand voor beide kinderen ga betalen.

Waar ze dit op baseert is mij onduidelijk.

 

Nu heb ik mij ook tot een advocaat gewend maar deze kan (en wil) niets voor mij doen omdat ze geen toevoeging krijgt van "de raad voor rechtsbijstand"omdat mijn fiscaal loon (ongeveer 50.000,00 bruto p/jr) al jaren (dus ook in het peiljaar 2010) te hoog is.

De raad houd heeft geen "ontsnappingsclausule" voor dit soort gevallen en beroept zich op “artikel 4D BEBR” (Besluit Eigen Bijdrage Rechtsbijstand")

Nu wil ik uitstel vragen bij de rechtbank in deze zaak en heb hier uit eigen persoon een verzoek tot uitstel naar toe gezonden, maar kreeg vanmorgen een telefoontje van de griffier dat ze dit niet accepteren omdat een verzoek tot uitstel alleen via een advocaat gedaan kan worden en die heb ik niet. Ook in de zaak die gaat volgen moet een advocaat mij bijstaan en mag (en kan) ik niet zelf doen

 

Als ik voor a.s. vrijdag geen uitstel krijg en ook geen advocaat heb zal de alimentatie worden toegewezen, met als gevolg dat ik het niet kan betalen.

 

De uitweg, volgens de advocaat, zou zijn om alsnog een schuldsanerings traject in te gaan en dit versnelt te doen daar de curator al eens alle schuldeisers heeft aangeschreven.

Een andere optie is om vandaag nog (wederom) een faillissement aan te vragen bij de rechtbank. Hierover heb ik contact gehad met de rechtbank en als ik vandaag alle stukken aanlever kan het morgen ochtend om 11 uur mee in de behandeling.

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer en omdat de advocaat niet meer met mij wil praten, omdat ze geen geld van mij krijgen, heb ik geen idee wat wijsheid.

 

Wie kan adviseren in deze problematiek.

 

M.v.g

L.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je kunt gewoon een verlegging van het peiljaar aanvragen.

Dan weet de advocaat heus wel, maar heeft blijkbaar. geen zin in toevoegings-klantjes.

De advocaat wil de zaak voor 2k oppakken. Dat komt overeen met wat de advocaat zou krijgen indien de zaak op basis van een toevoeging gedaan zou worden, dus ik denk dat jouw mening over de betreffende advocaat ongegrond is.

Link naar reactie
  • 1

 

 

Het is een probleem dat bij de RVR gekeken wordt naar je loon van twee jaar geleden. Ik heb dat aan den lijve ondervonden, maar omdat de rechtszaak langzaam genoeg ging, kreeg ik na een nieuwe aanvraag bij RVR toen wel rechtsbijstand. Ik begrijp dat dat in deze zaak niet op gaat, omdat het voor vrijdag geregeld moet zijn.

 

Ik heb indertijd diverse advocaten benaderd, de meesten wilden 5000 euro aanbetaling, en schatten de kans om RVR te krijgen nihil. Uiteindelijk heb ik een advocaat gevonden die het wilde doen voor hetzelfde bedrag als wat de RVR eventueel zou gaan betalen. Dus had ik toen een advocaat. En ook een bijdrage van de RVR.

 

Ik denk dat het beste wat je kunt doen is de advocaat inhuren die het voor 2000 euro wil doen. Mocht je tzt alsnog RVR bijdrage krijgen, dan kost de advocaat niks, anders kost 'ie 2000 euro en dat is niet veel, want commercieel tarief is aanzienlijk hoger dan RVR tarief.

 

Als je in de positie bent waarin jij bent, dan ontkom je er niet aan geld te lenen van vrienden, familie en bekenden. Been there, done that. Het is niet anders.

 

Ik ben het wel eenst met andere posters die opmerken dat kinderen voor schuldeisers gaan. Ik heb twee studerende kinderen, die hebben het in genoemde periode een tijdje zonder ouderlijke bijdragen moeten doen, daar zijn ze niet dood van gegaan, en inmiddels zijn ze financieel weer rechtgetrokken. Mede dankzij opa's en oma's. Maar als je kinderen bij je ex wonen die inmiddels een kind met een ander heeft en twee inkomens, dan kan ik me voorstellen dat een rechter zegt dat de ex dan ook maar voor jouw kinderen betaalt.

 

Samenvattend: ik raad je aan morgen bij die advocaat langs te gaan en een plan te maken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.