• 0

Fiscale behandeling BV in oprichting

Hallo,

 

Ik wil graag een onderneming gaan voeren vanuit een BV sfeer. Maar doordat de flex BV pas 1 oktober wordt ingevoerd wil ik nog even wachten met de definitieve oprichting en ga daarom per I juli 2012 handelen als BV in oprichting.

 

Stel dat als ik geen voorovereenkomst heb laten registeren bij de belastingdienst en de BV pas op 1 januari 2013 perfect wordt gemaakt, vallen de winsten /verliezen van juli 2012 t/m 31 december 2012 dan onder resultaat overige werkzaamheden (ROW) in de inkomsten belasting? Of worden deze toegerekend aan de eerste fiscale boekjaar van de BV?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp

 

Erik Schoor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Erik

 

Als de notaris na oprichting de handelingen in de i.o. fase bekrachtigd, dan valt alles onder de BV. Let er wel op dat je in de i.o. fase wel een zogenaamde voorbeloning dient op te nemen. In de i.o. fase kan de BV niet optreden als werkgever, maar verwacht de fiscus wel dat je een inkomen opneemt uit de BV. Voor de hoogte ervan kun je aansluiting zoeken bij de regels van het DGA loon. Het bedrag zelf geef je alleen in je IB aangifte op als resultaat overige werkzaamheden. Uiteraard mag de BV dit opnemen als salariskosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Als er geen (geregistreerde) voorovereenkomst is, is er ook geen voorperiode en dus ook geen B.V. i.o. Of zie ik dat verkeerd?

 

Odeon

 

Dat is ook hoe ik het nu begrijp. De resultaten van de bv i.o. moeten tot het moment dat de voorperiode aanvangt, toegerekend worden aan de oprichtster, aldus het hof van Breda (Hof 's-Hertogenbosch, MK II, 14 augustus 2009, nr. 08/00161 )

 

http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/14718/resultaten_bv_in_oprichting_voor_rekening_van_oprichtster.

 

Of interpreteer ik dit verkeerd?

 

Ik begrijp van JJoost dat als notaris bekrachtig de winsten en verliezen van de BV in oprichting worden toegerekend aan de BV en dus vallen onder de VPB. Wat gebeurt er als de notaris niet bekrachtigd, maar alleen de BV perfect maakt. Vallen dan de winsten van de BV i.o in de IB sfeer? en zou ik dus zo eventuele aanloop verliezen via de inkomsten belasting kunnen laten lopen?

 

Ik begrijp dat ik een voorbeloning moet verstrekken is dit ook verplicht als de BV onvoldoende winstgevendheid en liquideit heeft?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Als er geen (geregistreerde) voorovereenkomst is, is er ook geen voorperiode en dus ook geen B.V. i.o. Of zie ik dat verkeerd?

 

Odeon

 

Heb ik niet goed gelezen, ik ging er vanuit dat er "een geregistreerde voorovereenkomst" was.

 

@Erik

Ik zit een beetje op een slecht spoor vandaag, ook in een ander topic. De notariële bekrachtiging heeft enkel juridische werking en geen fiscale. De voorovereenkomst laten registreren is een vereiste wil je binnen de VPB blijven. Wil je de aanloopverliezen in de IB houden dan regel je e.e.a. zonder voorovereenkomst.

 

groet en excuses voor de verwarring

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Erik

 

Let er wel op dat je in de i.o. fase wel een zogenaamde voorbeloning dient op te nemen. In de i.o. fase kan de BV niet optreden als werkgever, maar verwacht de fiscus wel dat je een inkomen opneemt uit de BV. Voor de hoogte ervan kun je aansluiting zoeken bij de regels van het DGA loon. Het bedrag zelf geef je alleen in je IB aangifte op als resultaat overige werkzaamheden. Uiteraard mag de BV dit opnemen als salariskosten.

 

groet

Joost

 

Beste Joost,

Ik heb net gebeld met de belasting telefoon en daar zeggen ze dat de gebruikelijk loon regels niet van toepassing zijn voor een BV io. Weet jij waar ik de regelgeving kan vinden met betrekking tot de door jou genoemde "voorbeloning". En kan er van de voorbeloning worden afgeweken als de BV nog in opstart fase zit?

 

alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Dag Erik,

 

Vooropgesteld, we hebben het nu dus over de i.o. fase MET een geregistreerde voorovereenkomst.

 

Daarin heeft de fiscus gelijk. Ik schreef ook dat je voor de bepaling ervan aansluiting kunt zoeken bij de DGA-loon-regeling.

De voorbeloning volgt uit het zakelijk handelen met je BV (i.o.). Jij verricht arbeid voor de BV en de BV haalt daarmee een voordeel. Voor jouw arbeid zou je onder normale omstandigheden (een perfecte BV) beloond worden, dat is dan in de i.o. fase niet anders.

 

Zie Hof Den Bosch: www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BA2974

 

Bij geen tot weinig winst zie ik geen bezwaar om een lage voorbeloning aan te houden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor al je hulp. Deze voor mij complexe materie wordt langzaam duidelijker.

 

Begrijp ik het goed dat in het geval dat de voorovereenkomst niet wordt geregistreerd een eventuele “voorbeloning” niet nodig is? Het toekennen van een voorbeloning zou namelijk geen enkel effect hebben. Dit omdat het toegekende loon, maar ook de loonkosten voor de BV io beide vallen onder de inkomsten belasting en dus elkaar opheffen.

 

Ben jij eens met de bovenstaande analyse?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben jij eens met de bovenstaande analyse?

 

nope ;)

 

Zonder voorovereenkomst: geen voorbeloning want het resultaat in de i.o. fase wordt in de IB bij jou belast. Dus heeft een voorbeloning geen zin.

 

Met voorovereenkomst: wel voorbeloning, deze is bij jou in de IB belast, maar vormt voor de BV een aftrekpost in de vennootschapsbelasting. Het resultaat (dus na aftrek voorbeloning) over de gehele i.o. periode wordt aan de BV toegerekend in haar eerste fiscale jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Als aanvulling op bovenstaande: wat als werk bv een BV io is (met 2 oprichters) en bedoeling is dat de 2 oprichters een Persoonlijke Holding gaan oprichten (dus 2 persoonlijke holdings) die eigenaar worden van de werk BV.

 

De persoonlijke holdings bestaan nog niet. (ook niet als io) wel 2 IB ondernemingen. (die bedoeling hebben/hadden om activiteiten te bundelen in 1 onderneming in de werk BV io)

 

Wat zijn de gevolgen in IB sfeer, en wat voor de Vpb.

 

Dus concrete vraag: komen loonkosten tijdens geregistreerde BV io ten laste bij werk BV io wanneer de BV wordt bekrachtigd? Of kunnen deze loonkosten bij persoonlijke BV ten laste worden gebracht, ook al bestaat de persoonlijke BV (io) nog niet.

 

Aanvullend: als auto nu nog op IB onderneming staat, hoe kan prive gebruik als loon uit BV (io) gezien worden. Auto zou in persoonlijke holding terechtkomen. (dus niet in werk bv)

 

M.a.w. kan ik nu het privegebruik van auto ten last van persoonlijke BV laten komen? Of kan dat pas wanneer persoonlijke holding io is geregistreerd en auto op balans van persoonlijke holding staat..

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi John

 

Een BV i.o. is vergelijkbaar met een eenmanszaak. Dus los van de holding BV's, zolang een BV niet via de notaris opgericht is EN de voorafgaande rechtshandelingen bekrachtigd zijn, ligt alles bij jou/jullie privé!

 

Daarbij kan er simpelweg niemand in loondienst zijn van een BV i.o. Het is immers geen formele rechtspersoon en dus geen inhoudingsplichtige voor de loonheffingen. Alles rust bij degenen die de BV i.o. ingeschreven hebben bij de KvK.

 

Dus personeel en auto komen pas ten laste van de BV als de BV perfect gemaakt is en er een akte van bekrachtiging is geregeld door de notaris.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.