• 0

Import vanuit VS via ander EU land

Beste lezer,

 

Vorig jaar heb ik bedrijfsmatig een klassieke auto uit de VS geimporteerd. De inklaring, incl. btw betaling is in Frankrijk tegen 5,5% btw gedaan. Vervolgens zijn de goederen vanuit Frankrijk weer naar NL getransporteerd. De btw heb ik vervolgens aan mijn transporteur in NL betaald en in ook NL bij onze belastingdienst teruggevorderd. Op de Franse douaneformulieren staat echter mijn eigen persoonsnaam en niet mijn bedrijfsnaam. Nu komen enkele btw gerelateerde vragen bij mij naar boven:

 

1. De btw bij invoer is in Frankrijk voldaan, dus had ik deze ook bij de Franse belastingdienst terug moeten vragen? Zo ja, wat doe ik met de reeds (onterecht) in NL teruggevorderde btw en hoe kan ik alsnog de btw in Frankrijk terugvorderen? Is het een probleem dat de Franse dounaneformulieren niet op mijn bedrijfsnaam staan?

2. Was er na inklaring in Frankrijk en transport naar NL vervolgens sprake van een intracommunautaire levering tussen Frankrijk en NL en had ik 19% btw in NL moeten afdragen en deze dan ook direct weer moeten terugvorderen?

3. Verkoop is volgens mij inclusief btw, maar aan wie en welk bedrag aan btw moet ik nu voldoen?

 

Inmiddels heb ik hierover ook contact gehad met de belastingdienst. Zij vertellen mij dat ik de btw in Frankrijk terug had moeten vorderen en dat er na transport F-NL sprake zou zijn van een intracommunautaire levering binnen de EU, waardoor ik in de btw aangifte 19% btw in NL had moeten opgeven. Vervolgens zou ik bij verkoop weer 19% btw aan de koper in rekening moeten brengen en deze uiteraard ook weer moeten afdragen. Ook heb ik een tel.nummer van de Franse belastingdienst gekregen om e.e.a na te vragen.

 

Erg behulpzaam, maar ik twijfel aan de juistheid van de informatie. Waarom zou ik een 5,5% btw-route via Frankrijk bewandelen (incl. de nodige extra transportkosten) om uiteindelijk toch weer aan de 19% NL btw overgeleverd te zijn?

 

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?? Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Waarom zou ik een 5,5% btw-route via Frankrijk bewandelen (incl. de nodige extra transportkosten) om uiteindelijk toch weer aan de 19% NL btw overgeleverd te zijn?

 

De hoofdvraag is natuurlijk waarom je als BTW-ondernemer een route via Frankrijk kiest om een BTW-voordeel te behalen? Dat voordeel is er namelijk niet, voor BTW-ondernemers is de BTW geen factor wat betreft kosten.

 

1. De btw bij invoer is in Frankrijk voldaan, dus had ik deze ook bij de Franse belastingdienst terug moeten vragen? Zo ja, wat doe ik met de reeds (onterecht) in NL teruggevorderde btw en hoe kan ik alsnog de btw in Frankrijk terugvorderen? Is het een probleem dat de Franse dounaneformulieren niet op mijn bedrijfsnaam staan?

 

Ehm, ja... waarom zou je in Frankrijk geen omzetbelasting moeten betalen als je daar een auto invoert. Blijkbaar tegen een tarief van 5,5% en netjes betaald aan de Franse fiscus. Die is alleen bij de Franse fiscus terug te vorderen, niet bij de Nederlandse Belastingdienst. Je kunt de Franse fiscus wel via de Nederlandse Belastingdienst verzoeken om de betaalde BTW terug te betalen. Of dat gaat lukken ligt aan de specifieke omstandigheden.

 

*** EDIT - ik zag dat ik nog niet klaar was ***

- de reeds ten onrechte teruggevorderde TVA bij de NL fiscus kun je door middel van een suppletie rechttrekken of, afhankelijk van de hoogte van het bedrag, bij de eerstvolgende aangifte corrigeren;

- opereer je vanuit een eenmanszaak of een rechtspersoon? Bij een eenmanszaak zijn je bedrijf en jijzelf één, dus dan is het geen enkel probleem. Bij een rechtspersoon kan het een probleem zijn omdat in dat geval niet jouw bedrijf maar jijzelf de TVA heeft afgedragen, dat kan een reden zijn om niet over te gaan tot terugbetaling van de BTW (jij hebt dan als privépersoon immers geen omzetbelastingnummer).

 

2. Was er na inklaring in Frankrijk en transport naar NL vervolgens sprake van een intracommunautaire levering tussen Frankrijk en NL en had ik 19% btw in NL moeten afdragen en deze dan ook direct weer moeten terugvorderen?

 

Dat ligt er aan. Er is alleen sprake van een intracommunautaire levering als er ook een Franse leverancier is. Die is er volgens mij niet, tenzij jij een Frans omzetbelastingnummer hebt. De auto is dus niet geleverd vanuit Frankrijk, je hebt hem alleen maar laten transporteren. Lijkt mij dus dat er geen prestatie geleverd is voor de omzetbelasting en dat je logischerwijs niets aan te geven of terug te vorderen hebt.

Je hebt het wel heel erg ingewikkeld gemaakt voor jezelf hoor...

 

3. Verkoop is volgens mij inclusief btw, maar aan wie en welk bedrag aan btw moet ik nu voldoen?

 

Verkoop lijkt mij inderdaad gewoon met BTW belast, je bent blijkbaar autohandelaar. De verkoop vind plaats in Nederland dus de prestatie wordt in Nederland geleverd. Lijkt mij dat je gewoon in Nederland 19% belasting afdraagt.

 

Nu vraag ik mij nog meer af waarom je de auto in vredesnaam via Frankrijk hebt geïmporteerd? Had je de auto rechtstreeks naar Nederland gehaald dan had je gewoon 19% BTW betaald aan de douane en deze weer mogen aftrekken als voorbelasting. Veel eenvoudiger dan dat wordt het niet. Dat had je het transport vanuit Frankrijk gescheeld en de eventuele rompslomp om de Franse BTW terug te krijgen. Voor eventuele toelating tot een Nederlands kenteken is in ieder geval een keuring van de RDW noodzakelijk, of je de auto nu uit Frankrijk of uit de VS haalt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Bedankt voor je snelle en heldere uitleg. Ik heb naar aanleiding van jouw antwoord echter nog 2 vragen:

 

1. Volgens jouw uitleg ben ik bij verkoop 19% btw van het verkoopbedrag verschuldigd aan onze belastingdienst. Het BTW tarief beinvloed mijn winstmarge. Immers; [verkoopbedrag - 7% TVA] > [verkoopprijs 'X' - 19% BTW]. Of zit ik verkeerd te denken?

 

2. Volgens de belastingdienst NL moet ik volgens de regels van intercommunautaire levering binnen EU alsnog de aankoop van de auto in mijn eerstvolgende BTW aangifte opnemen alszijnde 19% van de som van [aankoopbedrag + transportkosten] als 'te betalen' en direct als 'terug te vorderen' in 1 en dezelfde btw aangifte op te nemen. Een administratieve handelijk feitelijk. Dit volgens mij om aangetoond te hebben dat de auto NL handelszone binnen is getreden, maar helemaal duidelijk is mij dit niet.

 

Ook bij de KvK vind ik de volgende uitleg: 'Als u aangifte doet in een ander EU-land, dan krijgt u te maken met de btw-tarieven van dat land. Komen de goederen vervolgens naar Nederland, dan moet u over de zending Nederlandse btw afdragen (omdat de goederen hier verbruikt worden). De betaalde btw van het andere EU-land kunt u terugvragen. Vanaf 2010 kunt u dit elektronisch regelen via één loket: de Nederlandse Belastingdienst'.

 

Het lijkt erop dat ik alsnog btw aangifte van de aankoop in NL moet gaan doen, toch?

 

Wederom alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Bedankt voor je snelle en heldere uitleg. Ik heb naar aanleiding van jouw antwoord echter nog 2 vragen:

 

1. Volgens jouw uitleg ben ik bij verkoop 19% btw van het verkoopbedrag verschuldigd aan onze belastingdienst. Het BTW tarief beinvloed mijn winstmarge. Immers; [verkoopbedrag - 7% TVA] > [verkoopprijs 'X' - 19% BTW]. Of zit ik verkeerd te denken?

 

Als ondernemer voor de omzetbelasting moet je het idee van de BTW als kostenfactor loslaten.

 

Laten we eens stellen dat de auto in de VS je, inclusief transport, in de VS € 10.000,00 heeft gekost (dat rekent lekker makkelijk). Dat ding komt uiteindelijk aan in Frankrijk en daar klaar je hem in. Douane heeft vanzelfsprekend belasting, blijkbaar 7,0% TVA, zodat je € 70,00 aan TVA aftikt bij de Franse douane. Normaal gesproken krijg je deze betaalde BTW als voorbelasting terug dus de auto heeft je gewoon € 10.000,00 gekost.

Optie 2: de auto verscheep je rechtstreeks naar Rotterdam. Nu komt deze binnen in de haven, wordt ingeklaard bij de douane en de vraag is of je even € 1.900,00 wilt aftikken (19% van € 10.000,00). Dit doe je netjes, en bij de eerstvolgende aangifte omzetbelasting vraag je dit bedrag terug als voorbelasting. Wederom kost de auto je dus € 10.000,00, alleen staat hij nu wel in Nederland in plaats van in een havenstad als Marseille of zo.

Voor het gemak gaan we er even vanuit dat het vervoer binnen Europa gratis is. Je hebt dus hoe dan ook een auto in Nederland staan voor € 10.000,00. Nu ga je de auto verkopen voor € 20.000,00. Je vraagt gewoon 19% BTW dus de klant moet € 23.800,00 betalen. De BTW draag je af aan de fiscus (€ 3.800,00) en jouw winst bedraagt € 10.000,00. De BTW beïnvloed je marge dus niet.

 

Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat jij stelt dat door die 19% BTW de verkoopprijs van de auto voor de eindgebruiker toeneemt en dat dit je winstmarge kan beïnvloeden. Dat kan zou zijn maar:

 

[*]Aangezien je de auto speciaal importeert uit de VS neem ik aan dat dit niet een standaard automobiel is maar een of ander raspaardje. In dat geval zal het om een relatief inelastisch goed gaan en zal de prijsverhoging geen grote rol spelen;

[*]Uit het bovenstaande blijkt dat het niets uitmaakt of de auto nu via Frankrijk reist of niet, de BTW is geen kostprijsverhogende factor en je zal hoe dan ook in Nederland 19% BTW moeten rekenen over de verkoopprijs.

 

2. Volgens de belastingdienst NL moet ik volgens de regels van intercommunautaire levering binnen EU alsnog de aankoop van de auto in mijn eerstvolgende BTW aangifte opnemen alszijnde 19% van de som van [aankoopbedrag + transportkosten] als 'te betalen' en direct als 'terug te vorderen' in 1 en dezelfde btw aangifte op te nemen. Een administratieve handelijk feitelijk. Dit volgens mij om aangetoond te hebben dat de auto NL handelszone binnen is getreden, maar helemaal duidelijk is mij dit niet.

 

Als jij de auto in Frankrijk had gekocht voor de Nederlandse markt had je een factuur gekregen waarop de BTW verlegd is naar Nederland. Als we het voorbeeld aanhouden had jij dus € 10.000,00 betaald aan de Franse handelaar, een bedrag zonder BTW. Dit omdat intracommunautaire leveringen belast zijn in het land van de verwerver (jij dus). In dat gevel geef je dus op het aangifteformulier omzetbelasting aan bij:

 

4b: bedrag waarover de omzetbelasting wordt berekend: € 10.000,00 / omzetbelasting: € 1.900,00

5b: voorbelasting: € 1.900,00

 

Netto te betalen is dus € 0,00.

 

Maar... jij hebt volgens mij helemaal geen factuur waarop de Franse leverancier de BTW naar jou verlegd heeft. Jij kunt dus niet de bovenstaande handeling verrichten omdat jou administratie daar geen aanleiding toe geeft. De auto is gewoon belast in Frankrijk en wordt niet zakelijk geleverd naar Nederland. Eventueel kun je de betaalde TVA terugvragen, maar daardoor heb je nog geen BTW die verlegd is naar Nederland. Zoals gezegd: je hebt jezelf in een heel lastig parket gebracht om in mijn ogen helemaal niets.

 

Ook bij de KvK vind ik de volgende uitleg: 'Als u aangifte doet in een ander EU-land, dan krijgt u te maken met de btw-tarieven van dat land. Komen de goederen vervolgens naar Nederland, dan moet u over de zending Nederlandse btw afdragen (omdat de goederen hier verbruikt worden). De betaalde btw van het andere EU-land kunt u terugvragen. Vanaf 2010 kunt u dit elektronisch regelen via één loket: de Nederlandse Belastingdienst'.

 

Het lijkt erop dat ik alsnog btw aangifte van de aankoop in NL moet gaan doen, toch?

 

Helemaal eens, maar jij doet toch geen aangifte in Frankrijk voor de Franse omzetbelasting? Jij hebt gewoon in Frankrijk omzetbelasting afgetikt bij de douane op basis van een factuur. Dat is niet hetzelfde als aangifte doen. Als jij een Frans omzetbelastingnummer zou hebben dan zou het mogelijk zijn dat je naar jezelf een intracommunautaire levering doet.

Gezien het feit dat jij voor de Franse belastingdienst geen ondernemer bent voor de Franse BTW kun je ook geen intracommunautaire levering doen en is er ook geen basis om in Nederland aangifte te doen voor de verwerving vanuit Frankrijk.

 

Welgemeend advies: laat je de volgende keer adviseren door een fiscalist die thuis is in internationale omzetbelasitng. Ik vermoed dat je de factuur er al uit gehad zou hebben als de auto gewoon in Rotterdam afgeleverd zou zijn geweest ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

Het in Frankrijk laten aankomen is natuurlijk twijfelachtig terwijl er in Nederland ook havens zijn. Dit kan natuurlijk een aantal oorzaken hebben dus dat daargelaten. Wat een goede optie in het vervolg kan zijn om het van transport onder "douane transport" plaats te laten vinden. In dat geval wordt er een z.g T1 document gemaakt van haven Frankrijk tot een locatie in Nederland(moet een vergunning hebben van de douane maar er zijn meer dan genoeg bedrijven die dit kunnen verzorgen). Op deze locatie wordt de invoer aangifte dan verricht bij de Nederlandse douane en ziet de Nederlandse douane dit eigenlijk als een rechtstreekse levering vanuit de USA naar Nederland met Franse btw etc heb je dan niks meer van doen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

Het in Frankrijk laten aankomen is natuurlijk twijfelachtig terwijl er in Nederland ook havens zijn. Dit kan natuurlijk een aantal oorzaken hebben dus dat daargelaten. Wat een goede optie in het vervolg kan zijn om het van transport onder "douane transport" plaats te laten vinden. In dat geval wordt er een z.g T1 document gemaakt van haven Frankrijk tot een locatie in Nederland(moet een vergunning hebben van de douane maar er zijn meer dan genoeg bedrijven die dit kunnen verzorgen). Op deze locatie wordt de invoer aangifte dan verricht bij de Nederlandse douane en ziet de Nederlandse douane dit eigenlijk als een rechtstreekse levering vanuit de USA naar Nederland met Franse btw etc heb je dan niks meer van doen.

 

Maar dan zou ik in ieder geval de auto rechtstreeks in Rotterdam o.i.d. laten afleveren. Als ik TS goed begrijp is de enige reden voor levering in Frankrijk het lage BTW-tarief. IMHO is dat gewoon een no-no voor BTW-ondernemers. Dat lijkt mij meer een particuliere route...

Verder ben ik het helemaal eens met jouw advies, als je kiest voor een haven in een ander EU-land en het goed is bestemd voor de NL-markt dan is dit de manier hoe je moet handelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Twijfelachtig misschien als je het leest..

 

 

Maar op een auto van een ton bespaar je gewoon 3 maanden ~15000 euro uit die je dan mooi kunt investeren in wat anders!

 

 

Als liquiditeitspositie een overweging speelt, wat ik mij bij een ton goed kan voorstellen, zijn er volgens mij veel slimmere manieren om te regelen dat je helemaal geen voorbelasting hoeft te betalen.

 

Nogmaals:

 

Welgemeend advies: laat je de volgende keer adviseren door een fiscalist die thuis is in internationale omzetbelasitng. Ik vermoed dat je de factuur er al uit gehad zou hebben als de auto gewoon in Rotterdam afgeleverd zou zijn geweest ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 49 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.